10. FMR online | Dlaczego dziecko gotuje się w mamałydze? | reż. Marta Wiśniewska | KONKURS

Akademia Sztuk Teatralnych im. St. Wyspiańskiego w Krakowie, Filia we Wrocławiu
Aglaia Veteranyi  Dlaczego dziecko gotuje się w mamałydze?
w tłumaczeniu Alicji Rosenau
czwartek | 13 maja | godz. 18:30
spektakl konkursowy
| STREAMING LIVE

reżyseria, adaptacja tekstu, scenografia: Marta Wiśniewska – V rok Wydziału Lalkarskiego, specjalność reżyseria teatru lalek, AST Kraków, Filia we Wrocławiu
konsultacje scenograficzne: Natalia Jędrych
muzyka: Magdalena Gorwa
opieka pedagogiczna: mgr Jerzy Jan Połoński
obsada: Aglaia Antonina Federowicz, Matka, Ciotka Magdalena Skiba, Ojciec,
Pani Hitz Maciej Łabaz, Siostra Patrycja Bukowczan

 Wiodącym wątkiem w spektaklu jest depresja dziecięca i młodzieńcza. Główna postać, dziewczyna wychowana w cyrku przez rodzinę uchodźców z komunistycznej Rumunii, wspomina najważniejsze dla siebie osoby i momenty własnej historii. Poznajemy ją w momencie, w którym stojąc na krawędzi, gotowa do skoku, rozpoczyna retrospekcję, skanuje wszystkie swoje doświadczenia, szuka w nich twarzy i zdarzeń, które mogłyby oddalić ją od tragicznych dla niej decyzji. Wiele traumatycznych sytuacji i nieustanny strach o życie matki, która wisi za włosy pod kopułą namiotu, powodują, że dziecięce mechanizmy obronne przestają działać. W onirycznym świecie głównej bohaterki poznajemy również jej najbliższą rodzinę oraz to, w jaki sposób ich zachowanie i decyzje wpływają na Aglaię. Tytułowe pytanie „dlaczego dziecko gotuje się w mamałydze?” okazuje się nie tylko rozpoczęciem dziecięcej zabawy, ale także filozoficznym rozważaniem, dlaczego człowiek skazany jest na cierpienie.

 


Marta Wiśniewska – studentka V roku reżyserii na Wydziale Lalkarskim Akademii Sztuk Teatralnych im. St. Wyspiańskiego w Krakowie, Filii we Wrocławiu. Uczestniczka kursów: Teatr – Sztuka Społeczna oraz Teatr na Faktach w Instytucie im. J. Grotowskiego we Wrocławiu. Współzałożycielka, aktorka i choreografka Teatru im. Stefana Batorego, który zdobył wiele nagród na ogólnopolskich festiwalach teatralnych, m.in. Grand Prix na festiwalu Obserwatorium Artystyczne Entrée w Teatrze Rozrywki w Chorzowie (2019) oraz Grand Prix na Festiwalu Młodości Teatralnej Łaknienia w Teatrze Brama w Goleniowie (2019). Wiceprezeska Fundacji #wszystkierodzajeteatru, realizatora m.in. cyklicznego projektu „Kolędowanie Miejskie”. Instruktorka teatralna w stowarzyszeniu Teatrowo. Współreżyserka spektaklu „W końcu będzie ciepło”, realizowanego w ramach kursu „Teatr na Faktach” w Instytucie im. J. Grotowskiego, opowiadającego o aktywistach klimatycznych oraz spektaklu „Nasza klasa”, zrealizowanego  w ramach egzaminu na III roku studiów, granego w repertuarze Teatru AST w Filii we Wrocławiu. Asystentka reżyserki Martyny Majewskiej przy spektaklu  dyplomowym studentów Wydziału Lalkarskiego AST pt. „Słaby rok” (2019).

 

 


fot. Maciej Dziaczko