10. FMR online | Ludzie i nie-ludzie | reż. Agata Koszulińska | KONKURS

Teatr Powszechny im. Z. Hübnera w Warszawie
Ludzie i nie-ludzie
sobota | 15 maja | godz. 19:00
spektakl konkursowy
| STREAMING LIVE

reżyseria: Agata Koszulińska – V rok kierunku reżyseria, AT Warszawa
mapping: Amadeusz Nosal
obsada: Agata Koszulińska, Mateusz Korsak, Amadeusz Nosal

Czy da się zamknąć człowieka w świecie algorytmów? Czy człowiek mieści się w cyfrowym świecie? Czy zmieścić się może? Jeżeli tak – jakby to mogło wyglądać? Jeżeli nie – jak głęboka może być synteza naszego digitalnego i realnego ja? To realne – czym jest dzisiaj? Czy cyfrowe znaczy mniej realne? A idąc dalej: czy człowiek może być bezcielesny? Czy możemy wypełnić pustkę po naszej kruchej egzystencji za pomocą danych zgromadzonych w chmurze? Czym dziś jest człowiek po odcięciu nas od sieci; czy jest tym samym? Jestem człowiekiem. Jestem zwierzęciem. Jestem cyborgiem.
Który z tych elementów jest aktualnie jądrem mojej tożsamości?
Który z tych elementów jest niezbywalny?

 


Agata Koszulińska – reżyserka teatralna, absolwentka kulturoznawstwa, współzałożycielka grupy Close Collective. Działa w obszarze teatru, animacji 3D, performance’u i VR performance’u. W swoich pracach często dotyka tematyki feminizmu, posthumanizmu i transhumanizmu, używając do tego celu zarówno nowych technologii, jak i bardziej analogowych narzędzi teatralnych, od własnego ciała poczynając. Chętnie łączy prace naukowe i reaserch dokumentalny z fantastyką i futurologią. Wielbicielka interdyscyplinarności sztuki oraz spotkań ludzi i nie-ludzi.

W ramach projektu zrealizowanego dzięki Platform European Theater Academy współtworzyła spektakl „Poor/Rich Europe” pokazywany w Mozarteum w Salzburgu i Thalia Theater w Hamburgu. Podczas rezydencji artystycznej w Rucka Artistic Residency (Łotwa) w tandemie reżyserskim z Pamelą Leończyk zrealizowała performance „Rite of purification”. W grudniu 2019 roku powstał spektakl “Ludzie i nie-ludzie” w DAS w Teatrze Powszechnym w Warszawie, który wziął udział w Furore Festiwal w Ludwigsburgu. W latach 2018-2019 brała udział w Laboratorium Nowego Teatru Proxima w Krakowie, tworząc swój dyplom „Opportunity” – spektakl o najdzielniejszym łaziku marsjańskim (Boska Komedia 2019, Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej 2020).
W grudniu 2019 r. zrealizowała spektakl „Ludzie i nie-ludzie”, który wziął udział w Furore Festiwal w Ludwigsburgu.
W czasie pandemii powstały liczne projekty wirtualne, w których odpowiadała za scenariusz, reżyserię, zdjęcia i montaż:
  „Widma wolności – podróż” – performance VR,
  „Breath out tutorial” – animacja (nagrodzona w Konkursie Modelatornia online w Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu),
  „VR Factory” – performance VR,
  „Włosy” – animacja oparta na skanach 3D (Opolskie Lamy 2020, O!pla 2021),
• „Kołysanka” – animacja 3D w ramach projektu „Planeta Beckett” w Teatrze Polskim w Poznaniu,
  „Obrzędy higieniczne” - performance w ramach Wku***ona.tv, produkcja Pop up Radio,
• „Rover is the new penguin” – krótkometrażowy film artystyczny zrealizowany w ramach stypendium Młodych Twórców miasta Białegostoku,
  tryptyk VR pt. „Chmura” poświęcony kolejno Stanisławowi Lemowi, Susan Sontag i Alinie Szapocznikow.
• zrealizowane w ramach programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Kultura w sieci – wideo do spektaklu „Ludzie/Psy” Analog Collective 2020.
Od marca do czerwca 2021 bierze udział w rezydencji artystycznej w Dream Adoption Society, w Teatrze Powszechnym w Warszawie. Poza działalnością artystyczną od kilku lat działa w grupach pracujących na rzecz zmiany standardów w instytucjach kultury. Była członkinią grupy roboczej powstałej po ujawnieniu nadużyć na Akademii Teatralnej (Kodeks Etyki, powołanie Rzeczniczki Praw Studenckich, dostęp do terapeuty w ramach studiów, organizacja międzynarodowej konferencji „Zmiana - teraz! O czym milczeliśmy w szkołach teatralnych”). Od początku pandemii pracuje w Kole Młodych przy Gildii Reżyserek i Reżyserów Teatralnych. W ramach Koła pracowała m.in. nad programem „Fundusz na start” i „Elementarz Dobrych Praktyk”.