10. FMR online | Makabreska | reż. Jan Kamiński | OFF

 Akademia Teatralna im. A. Zelwerowicza  w Warszawie
Jan Kamiński Makabreska
 sobota | 15 maja | godz. 11:00
pokaz towarzyszący | VOD dostęp przez 24 h

reżyseria: Jan Kamiński –  III rok kierunku Reżyseria, AT Warszawa
scenografia i kostiumy: Alicja Desperak
obsada: Helena Urbańska, Monika Cieciora, Nikodem Księżak, Bartosz Włodarczyk

„Makabreska” rozpoczyna się przebudzeniem lub w samej rzeczy zaśnięciem Syna w jego domu rodzinnym. Budzi się z poczuciem nieprzystawania, jakby zasady rządzące światem nie miały już sensu, lub raczej jakby nie miał już cierpliwości na uczestnictwo w ich absurdalnym, sztucznym teatrze. Decyduje się wyrzec swojej roli i wyruszyć w podróż w głąb, w poszukiwaniu prawdy i rozgrzeszenia. Lecz najpierw musi być sędzią: domaga się zemsty za zbrodnie swojego ojca, który rzekomo mordował Żydów w trakcie wojny. Poprzez groteskowe przywoływania i gimnastykę umysłową, słowa Syna zaczynają kształtować i stwarzać świat podług jego woli. Przywołują jego matkę, jego ojca, utraconą miłość z czasów dzieciństwa Dorę. Nie wiemy, czy to prawdziwi ludzie, czy jedynie fantomy. Czasami wydają się podlegać rytmowi słów Syna, to znowu buntują się przeciw jego woli, walcząc o władzę nad jego “pokojem wyobraźni”. To poprzez relacje z tymi postaciami Syn egzekwuje swoją sprawiedliwość, karząc jednych i nagradzając drugich. A jednak wygląda na to, że czegoś brakuje, jakaś prawda musi jeszcze być wypowiedziana i usłyszana. Syn zmuszony jest więc, by dążyć głębiej, w poszukiwaniu Boga. Przeobraża świat w niekształtną, groteskową rzecz, z martwymi rybami tańczącymi do melodii śpiewanych przez jego rodziców, z domem zasypanym torebkami po herbacie, z wypchanym bażantem udającym Dzieciątko Jezus. Kształtuje pozostałe postaci w aparycje Matki Bożej, Profesor Teologii, Uczniaka. Jakoś nie potrafi uzasadnić zła świata, ani poprzez rozum, ani wiedzę, ani wiarę. W Dorze widzi jedynie miłość utraconą, i poprzez nią Matka Boska musi go opuścić. Próby zatrzymania jej jedynie go upokarzają. Matka, od której tak silnie chciał się uniezależnić, wydaje się potężniejsza i bardziej kontrolująca niż kiedykolwiek. Ojciec, przywołany w ten groteskowy świat jedynie, by być osądzonym, wydaje się nie tylko niewinny, ale smutny, jakby wiedział coś strasznego o swoim synu. Widz także niedługo pozna tę nieszczęśliwą prawdę jedyna odpowiedź, jaką Syn potrafi w sobie odnaleźć, to zniszczenie świata, który zna, by na jego miejscu zbudować nowy.

 


 Jan Kamiński (Jan Aikido) - student III roku kierunku Reżyseria warszawskiej Akademii Teatralnej. Wcześniej studiował w ramach MISHiS na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Reżyser, autor tekstów i adaptacji. Raper, MC i lider podziemnego kolektywu Racja Sceny. Hermetysta chrześcijański, badacz Apokalipsy. Poza uczelnią zrealizował przedstawienia „Hadassa, czyli Estera” wg biblijnej Księgi Estery (Teatr Lalka/Muzeum POLIN) i „Fragment dramatyczny I” Samuela Becketta (Teatr Polski w Poznaniu). Asystent Anny Augustynowicz przy „Królu Learze” (Teatr im. H. Modrzejewskiej w Legnicy/Teatr im. J. Kochanowskiego w Opolu). 
 

 

 

 

 




 fot. Zuzanna Mazurek