10. FMR online | Orfeusz i Eurydyka // All about love no.1 | reż. Olga Ciężkowska | KONKURS

Akademia Sztuk Teatralnych im. St. Wyspiańskiego w Krakowie
Orfeusz i Eurydyka // All about love no.1
niedziela | 16 maja | godz. 11:00
spektakl konkursowy
| VOD dostęp przez 24h

reżyseria: Olga Ciężkowska – III rok Wydziału Reżyserii Dramatu, AST Kraków
zdjęcia: Andrzej Woźniakiewicz
montaż: Urszula Bucka
obsada: Mateusz Górski, Izabella Dudziak

W spektaklu wykorzystano fragment utworu Elfriede Jelinek   „Cienie. Eurydyka mówi” w przekładzie Karoliny Bikont.  Prawa autorskie do tej sztuki reprezentuje Agencja ADiT.

Orfeusz i Eurydyka // All about love no. 1. Ta praca to rzecz o miłości. I w zasadzie o niczym więcej, co aż niezręcznie przyznać w dobie tylu innych, z politycznego i społecznego punktu widzenia, palących problemów. Ale Adrienne Rich napisała w swoim wierszu, że bez czułości jesteśmy w piekle. Patrząc na historię Orfeusza i Eurydyki – miała rację. Ta praca powstała z potrzeby, lecz nie z potrzeby zabrania głosu w sprawie i wypowiedzi na jakiś ważki temat, ale z potrzeby bliskości. Najbardziej boli autonomia drugiego człowieka, a w jej obliczu własny strach; momenty, których nie udało nam się właściwie rozeznać; chwile, w których jeden stan rzeczy nagle przechodzi w drugi i nie ma już odwrotu; decyzje, na które nie mamy wpływu albo które podejmują się w nas mimowolnie. Takie przestrzenie staraliśmy się badać, ideą było poszukiwanie pewnych kondycji i rejestrowanie ich, podążanie za światem, którego nie staramy się całkowicie zdekodować i rozłożyć na czynniki pierwsze, lecz przede wszystkim – stworzyć go i powołać do istnienia w szczery sposób. Projekt powstawał w aurze „niemożliwości” i to też zadecydowało o jego formule oraz znalazło swoje odbicie w temacie. Na materiał do filmu składało się wiele godzin improwizacji odbywanych gdzieś w mieście czy we własnych domach. Chcieliśmy wpuścić w mityczną strukturę życie, zobaczyć bohaterów jako nas samych. Zwykle kiedy doświadczamy największego rozdarcia kończą nam się narzędzia do analizy własnej sytuacji życiowej. Nie da się za wiele powiedzieć o miłości, a z drugiej strony można mówić o niej w nieskończoność.


Olga Ciężkowska – studentka III roku Wydziału Reżyserii Dramatu Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. Studiowała na Międzyobszarowych Indywidualnych Studiach Humanistycznych na Uniwersytecie Warszawskim – kierunki filozofia i kulturoznawstwo.
Pracowała w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie jako reżyserka spektaklu online „tańczymy shimmy” oraz dramaturżka spektaklu online „Dom dzienny, dom nocny” w reżyserii Anny Mazurek. Współpracowała przy dyplomie aktorskim „Burza” w AST w Krakowie (2019) jako asystentka Grzegorza Jarzyny oraz przy spektaklu „Twarzą w twarz” (2021) w Teatrze Powszechnym im. Zygmunta Hübnera jako asystentka Mai Kleczewskiej. Aktywna współtwórczyni Pracowni Dramaturgicznej, działającej w AST. Jedna z czterech reżyserek spektaklu „Kto nie ma nic, ten może wszystko” (2021) powstałego w Teatrze Nowym im. Kazimierza Dejmka w Łodzi, którego premiera z udziałem widzów czeka już tylko na hasło „otwieramy teatry!”.