20 LAT PRAKTYKOWANIA DRAMATURGII | 14-15.10.2023
10.10.2023
W dniach 14-15 października 2023 roku Pracownia Dramaturgiczna zaprasza na 20-lecie dramaturgii na Wydziale Reżyserii i Dramaturgii Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie.
PROGRAM WYDARZENIA:
14.10 SOBOTA
10:00-14:00 warsztaty dla osób studiujących z absolwentkami i absolwentami dramaturgii WRD w grupach roboczych:
– „Współczesne dramatopisarstwo” (prowadzenie: Michał Buszewicz, Mateusz Pakuła), sala 311
– „Dramaturg w pracy” (prowadzenie: Radosław Maciąg, Małgorzata Maciejewska, Paweł Sablik, Hubert Sulima), sala 307
– „Dramaturgie przyszłości” (prowadzenie: Piotr Froń, Daria Kubisiak), sala 306
14:00-16:00 przerwa obiadowa
16:00-20:00 pokazy prac dramaturgicznych, sala 313:
16.00-16.20 Bartłomiej Juszczak/ Marcel Osowicki (V WRD) „Imperium przedmiotów”, film
16.25-16.50 Jacek Niemiec (II WRD) „Mamo a gdzie będą krowy stały”, film
17.00-17.30 Weronika Zajkowska (III WRD) „Zuzanna”, film
17.45-18.45 Piotr Sędkowski (III WRD) „Parezja/Powtórzenie”, dokumentacja filmowa
19.00-20.00 Krzysztof Zygucki (III WRD) „Przeminęło Krzysiek z wiatrem” dokumentacja filmowa + performans
20.00 „Dramaturgia i Przyjaciele”: wspólne świętowanie 20 lat dramaturgii WRD, sala 313
15.10 NIEDZIELA
11:00-15:00 warsztaty z absolwentkami i absolwentami dramaturgii WRD w grupach roboczych:
– „Współczesne dramatopisarstwo” (prowadzenie: Michał Buszewicz, Agnieszka Jakimiak, Mateusz Pakuła), sala 313
– „Dramaturg w pracy” (prowadzenie: Radosław Maciąg, Małgorzata Maciejewska, Paweł Sablik, Hubert Sulima), sala 307
– „Dramaturgie przyszłości” (prowadzenie: Piotr Froń, Daria Kubisiak), sala 306
– „Dramaturgia pozatekstowa” (prowadzenie: Aśka Grochulska/Virtual Geisha, Patrycja Kowańska), sala 311
15:00-17:00 przerwa obiadowa
17:00-19:00 otwarte prezentacje prac grup roboczych, dyskusja, sala 313
Grupy robocze:
1. DRAMATURG W PRACY
Skład grupy:
• Małgorzata Maciejewska
• Radosław Maciąg
• Paweł Sablik
• Hubert Sulima
Terminy: sobota 10:00-14:00, niedziela 11:00-15:00, sala 307
Praca zespołu „Dramaturg w pracy” będzie się skupiać na przedstawieniu zróżnicowanych możliwości pracy jako dramaturg. Zaproszeni absolwenci podzielą się swoimi doświadczeniami (np. praca freelancera, praca na etacie w instytucji, kuratorowanie, uczenie), pamiętając, że dramaturgia to nie tylko zbiór narzędzi, ale także kompetencje miękkie, umiejętność głębokiego czytania, głębokiego porozumiewania się. Druga część warsztatu będzie otwarta na potrzeby uczestników. Ich wyobrażenia, marzenia, plany. Prowadzący i prowadząca jako zespół doradczy wspólnie postarają się je urzeczywistnić, przedstawić różne ścieżki działania.
2. DRAMATURGIE PRZYSZŁOŚCI
Skład grupy:
• Piotr Froń
• Ewa Mikuła (współpraca merytoryczna)
• Daria Kubisiak
Terminy: sobota 10:00-14:00, niedziela 11:00-15:00, sala 306
W samej definicji dramaturgii zawiera się przyszłość, bo wszędzie tam, gdzie działa dramaturg dzieje się coś nowego i otwiera się nowy horyzont. Chcemy przyjrzeć się dramaturgicznym potencjałom i rozpoznać innowacyjne formy, języki i przestrzenie działań dramaturgicznych. Wszystkich biorących udział w warsztacie zapraszamy do fantazji na temat wymarzonego projektu lub podzielenia się dramaturgicznym projektem przyszłości. Przedmiotem warsztatu będzie wspólne zmapowanie pojawiających się innowacyjności, wsparcie potencjałów, które dają energię i kolektywny feedback. Sam warsztat ma mieć eksperymentalną formę współpracy i wejścia w relacje przy zdjęciu z siebie funkcji uczestników i prowadzących.
3. WSPÓŁCZESNE DRAMATOPISARSTWO
Skład grupy:
• Michał Buszewicz (sobota, niedziela)
• Mateusz Pakuła (sobota, niedziela)
• Agnieszka Jakimiak (niedziela)
Terminy: sobota 10:00-14:00, sala 311, niedziela 11:00-15:00, sala 313
Grupa robocza „Współczesne dramatopisarstwo”, prowadzona przez Agnieszkę Jakimiak, Mateusza Pakułę i Michała Buszewicza, będzie się zajmować narzędziami dramaturgiczno-dramatopisarskimi. Każde z nich przeprowadzi autorski warsztat wokół kontekstu osobistego/ politycznego lub blokady twórczej w dramatopisaniu. Celem warsztatu będzie zaproponowanie i wypróbowanie narzędzi dramatopisarskich związanych z wytrzymywaniem niepewności i braku decyzji w pisaniu, przetwarzaniem osobistych doświadczeń w dramaturgię, pisaniem o tematach społecznych i politycznych przez to, co prywatne. Punktem wyjścia do pracy będzie stand up Hannah Gadsby „Nanette” (2018).
4. DRAMATURGIA POZATEKSTOWA
Skład grupy:
• Aśka Grochulska
• Patrycja Kowańska
Termin: niedziela 11:00-15:00, sala 311
Grupa robocza „Dramaturgia pozatekstowa” skupi się na pracy z ciałem i obiektem w przestrzeni, na konstruowaniu dramaturgii w praktykach choreograficznych. Patrycja Kowańska poprowadzi warsztat związany z cielesnością, ruchem, dramaturgią w teatrze tańca, natomiast Aśka Grochulska (Virtual Geisha) zaproponuje warsztat wychodzący od praktyki DJ-ingu. Skupi się na elementach wspólnych i różnicach w procesie budowania opowieści muzycznej i sztuki dramatycznej. Warsztat muzycznego storytellingu będzie platformą wymiany narzędzi i umiejętności, m.in. wokół dramaturgii bricolage’u jako metody łączenia elementów pozornie do siebie nie pasujących, takich, które „ma się pod ręką”.
POKAZY PRAC DRAMATURGICZNYCH:
– Bartłomiej Juszczak / Marcel Osowicki, „Imperium przedmiotów”, film, czas trwania: ok 15 min
Praca wideo „Imperium przedmiotów” powstała w ramach zajęć „Techniki narracyjne” pod opieką dr hab. Olgi Katafiasz na IV roku WRD. Jest to film stworzony metodą patchworkową. W ramach istniejących materiałów wideo oraz własnego archiwum zdjęć i nagrań powstała opowieść o przedmiotach i zmianie podejścia społecznego do rzeczy na przestrzeni ostatnich dwóch wieków. Punktem wyjścia dla filmu była książka „Jak przestałem kochać design?” autorstwa Marcina Wichy.W stworzonym materiale wideo odwołujemy się do własnych doświadczeń oraz przemyśleń związanych z utratą możliwości ciągłego doskonalenia przedmiotów dla ich trwałości i funkcjonalności. Zastanawiamy się także, jak wszelkiego typu zachowania konsumpcyjne, wliczając w to skrajności takie jak zbieractwo, negatywnie wpłynęły na nasz czas i przestrzeń potrzebną do życia. Zamiast imperium opartego na wspólnocie i wymianie doświadczeń stworzyliśmy zastępcze imperium przedmiotów.
– Jacek Niemiec, „Mamo a gdzie będą krowy stały”, film, czas trwania: 19 min
Film opowiada o dawno zburzonym domu rodzinnym mojej babci i o powrocie do miejsca, w którym stał. Film powstał na zajęciach z „Dramaturgii zdarzenia” z Maciejem Podstawnym na I roku WRD.
– Weronika Zajkowska, „Zuzanna”, film, czas trwania: 31 minut
Film dokumentalny powstał w ramach zajęć z „Dramaturgii przestrzeni publicznej” u prof. Grzegorza Niziołka na II roku WRD. To zapis śledzenia tego, jak wygląda codzienne mierzenie się z tematem niepamięci, zapominania. Główną bohaterką filmu jest pani Zuzanna, osoba z chorobą Alzheimera, podopieczna Środowiskowego Domu Pomocy Dziennej dla osób chorych na Alzheimera w Krakowie.
– Piotr Sędkowski, „Parezja/Powtórzenie”, dokumentacja filmowa, czas trwania: 50 min
Jakimi drogami przepływa przeze mnie post-trauma? Jakiego człowieka stworzyła? Czy mogę ją wyartykułować i opanować? „Parezja/Powtórzenie” to zapis procesu wydobywania traumatycznych zdarzeń mojej rodziny, które mogą mieć bezpośredni wpływ na moje życie w teraźniejszości. Parezja to próba spotkania osobistego wyznania i zdobytej wiedzy, pogodzenia ich oraz oswojenia. To także próba zobaczenia, jak wielkie zdarzenia dziejowe przenoszą się i konstytuują osobowość współczesnej jednostki. Egzamin powstał pod opieką prof. Grzegorza Niziołka w ramach zajęć z „Dramaturgii przestrzeni publicznej” na II roku WRD.
– Krzysztof Zygucki, “Przeminęło Krzysiek z wiatrem”, dokumentacja filmowa + performans, czas trwania: 50 min
Projekt skoncentrowany jest wokół listu, który napisałem w wieku 18 lat do Krzysztofa Zyguckiego lat 28. Miałem go otworzyć po 10 latach. Na scenie rekonstruuję swojego sobowtóra, tak jak pamiętałem 18-letniego Krzyśka i próbuje przypomnieć sobie, o czym on wtedy myślał, kim był i co mógł zapisać w liście. Spotkanie dwóch Krzyśków jest jakąś wersją rozmowy, którą mogliby ze sobą przeprowadzić, jeśli to spotkanie byłoby możliwe. Rozmowa, do której pomiędzy nimi dochodzi, to wynik fantazji na temat tego, czego 18-latek mógłby spodziewać się po 28-latku, oraz tego, jak ten starszy pamięta młodszego. Jedynym spotkaniem, którego nie zakłóciłaby pamięć i upływ czasu jest napisany 10 lat temu list.
Egzamin powstał pod opieką prof. Grzegorza Niziołka w ramach zajęć z „Dramaturgii przestrzeni publicznej” na II roku WRD.- „Dramaturgia i Przyjaciele”: otwarta i wolna od oczekiwań performatywna przestrzeń spotkania.
SERDECZNIE ZAPRASZAMY!
Komitet organizacyjny Pracowni Dramaturgicznej: Iga Gańczarczyk, Maria Gustowska (IV WRD), Bartłomiej Juszczak (V WRD), Jacek Niemiec (II WRD), Piotr Sędkowski (III WRD), Weronika Zajkowska (III WRD), Krzysztof Zygucki (III WRD)