Przejdz do treści
  • facebook
  • instagram
  • youtube
  • vimeo
Akademia Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w KrakowieAkademia Sztuk Teatralnych
  • bip
  • Usos
  • EN
  • KSIĘGARNIA
Logo UE
  • Kraków
  • Wrocław
  • Bytom
  • Uczelnia
  • Studenci
  • Kandydaci
  • Pracownicy
  • Teatr AST
  • Pracownia Dramaturgiczna
  • Forum Młodej Reżyserii
  • Biblioteka
  • Kontakt

Przegląd Młodej Dramaturgii z udziałem studentek i studentów WRD | Teatr Barakah | 17-18.12.2024

11.12.2024

Podczas dwudniowego cyklu w Teatrze BARAKAH w Krakowie zostaną zaprezentowane teksty studentów Wydziału Reżyserii i Dramaturgii Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. Motywem przewodnim przeglądu będą innowacyjne rozwiązania we współczesnej dramaturgii oraz oryginalny i nowoczesny język współczesnych twórców. Hasło przeglądu to „teraz my – nowe pokolenie dramaturgów”. Każdy dzień „Przeglądu Młodej Dramaturgii” zostanie zwieńczony spotkaniem z twórcami.

Medea (17 grudnia o godz. 18:00)
Eugenia Balakireva

muzyka: Wład Szaban 
obsada: Zuzanna Woźniak, Denis Kudijenko

Medea to próba formalnego i językowego eksperymentu nad powszechnie znaną narracją dramatów Eurypidesa i Seneki. Nie ma chyba na ziemi osoby, która nie słyszałaby tego imienia. Medea, która zabiła swojego brata, by opóźnić ojca w pościgu za nią, która zabiła Peliasa, mszcząc się za to, że ten odebrał tron Jazonowi, która zabiła własne dzieci, by zemścić się na niewiernym mężu. Archetyp Medei – dzikiej i rozjuszonej, gotowej na wszystko, byleby dokonać zemsty – już dawno wniknął w kod genetyczny kultury europejskiej. I choć obraz ten jest uosobieniem czystego zła w kobiecej postaci, na przestrzeni dziejów próbowano go zrozumieć, a nawet okazać mu współczucie. W moim dramacie Medea nie żyję. Jak i jej dzieci. Medea nie wie, nie może sobie przypomnieć, co doprowadziło do ich śmierci. I ma zaledwie pięć minut, zanim komórki mózgowe zaczną się rozpadać z braku tlenu, a mózg wyda ostatni szczyt aktywności, który zwykle nazywany jest „całym życiem przelatującym przed oczami”. W limbie, stworzonym przez jej własny umysł, Medea raz po raz przeżywa wydarzenia z przeszłości. W krótkich scenach sztuki wydarzenia nie mają chronologii, Medea nie ma osobowości, narodowości ani epoki. Medea to kobieta z Iranu, z Grecji, z Wietnamu, z Afganistanu, z Ukrainy. Zabiła i nie zabiła swoich dzieci. Kocha i nienawidzi. Śmieje się i cierpi. Jest zastygłą w gniewie i przerażeniu twarzą.


Kamienice i rzeczy (17 grudnia o godz. 19:30)
Julia Nowak
reżyseria: Weronika Zajkowska

muzyka: Michał Smajdor 
obsada: Ana Kuszarecka, Maciej Kamiński, Michał Jan Meller

Bohater przyjeżdża do mieszkania swojego ojca, by pomalować przedpokój. Zamiast tego musi poradzić sobie z zalegającymi we wszelkich miejscach przedmiotami i wszystkim tym, co się z nimi wiąże; a także z pewną ilością awarii, szczurów, dzieci, poczty, dźwięków, wspomnień, prawnych aspektów własnościowych, dostawców pizzy, nocnym ogrodnictwem, grillami elektrycznymi i nie tylko. Tekst o tym, jak rzeczy się gromadzą. Na przykład w kamienicy.


Pierwszy dzień „Przeglądu Młodej Dramaturgii” zostanie zakończony spotkaniem z twórcami, które poprowadzi Martyna Wawrzyniak.


Wyjdę z siebie stanę obok (18 grudnia o godz. 18:00)
Klaudia Gębska 

nagrania: Klaudia Gębska, Weronika Zajkowska
montaż: Olga Pabisek
konsultacje dramaturgiczne: Weronika Orawiec, Olga Pabisek
obsada: Patryk Krzak, Zuzanna Woźniak, Klaudia Gębska

Co ciałko mówi i czego ciałko może żądać? Jak nazywałoby się ciałko i czy da się z niego wyjść? Klaudia skanuje swoje ciałko, żeby w końcu się wysłuchać. Spotyka po drodze kolano, brzuch i nogę i każde z nich za Klaudią nie przepada. Intymny, wyzywający tekst o pogodzeniu się ze stanem rzeczy i pragnieniu bycia zauważoną. Głównie przez swój własny, zatwardziały mózg.


HA HA HA (18 grudnia o godz. 19:30)
Wera Makowskx
reżyseria: Krzysztof Zygucki

obsada: Nina Potapowicz, Anna Paruszyńska-Czacka (Narodowy Stary Teatr), Michał Jan Meller, Maciej Kamiński, Bartosz Gomoła, Marcin Kalisz, Denis Kudijenko

W styczniu 2015 roku dwóch uzbrojonych zamachowców wkroczyło do redakcji paryskiego pisma satyrycznego Charlie Hebdo. Przyszli by wyrównać rachunki z ludźmi, którzy w ich poczuciu z nich zakpili – żartowali z proroka Mahometa i opublikowali jego karykaturę. Doszło do katastrofy, a wśród ofiar znaleźli się też sami zamachowcy. Te wydarzenia poruszyły Francję i świat, a kiedy one miały miejsce francuski pisarz Emanuel Carrere przebywał w odosobnieniu na vipassanie. Był odcięty od świata i nie wiedział, że zginęli jego przyjaciele, a Francję ogarnęły uliczne manifestacje. Dotarła do niego dopiero wiadomość od Helene – partnerki jednego z zabitych, która poprosiła, żeby napisał i wygłosił mowę pogrzebową. Opisany przez Carrere w JODZE epizod jest punktem wyjścia, zamach poznajemy z perspektywy Helene, która dotkliwie odczuła konsekwencje opublikowanej karykatury. Historia jednego konkretnego żartu była dla nas inspiracja do myślenia nad samym żartem i granicami żartu. Nasza teatralna rekonstrukcja tamtych wydarzeń jest wariacją na temat tego z czego wolno było żartować rysownikom i co mogłoby rozbawić zamachowców na Charlie Hebdo.


Drugi dzień „Przeglądu Młodej Dramaturgii” zostanie zakończony spotkaniem z twórcami, które poprowadzi Iga Gańczarczyk.

Scenografia do „Przeglądu Młodej Dramaturgii”: Zosia Tomalska

Przejdz do menu stopki
  • uczelnia
    • Aktualności
    • Jubileusz 70-lecia
    • Władze AST
    • Statut Uczelni
    • Struktura Uczelni
    • Pełnomocnik Rektora ds. Osób z Niepełnosprawnościami
    • Skład Senatu
    • Rzecznicy ds. etyki
    • Równe traktowanie
    • Absolwenci
    • Habilitacje
    • Doktoraty
    • Program ERASMUS+
    • Współpraca zagraniczna
    • Fundacja Sceny im. St. Wyspiańskiego
    • Zamówienia publiczne
    • Projekty realizowane przez AST
    • Projekty unijne
    • Dane osobowe (RODO)
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa witryny
  • studenci
    • Wydział Aktorski (WA)
    • Wydział Reżyserii i Dramaturgii (WRD)
    • Regulamin studiów
    • Dom studencki
    • Organizacja roku
    • Kodeks Etyki Studenta
    • Odpłatność za studia
    • Świadczenia dla studentów
    • Dziekanat
    • Sylabusy archiwum
  • kandydaci
    • Wydział Aktorski
    • Wydział Reżyserii i Dramaturgii
    • Kontakt
  • pracownicy
    • Informacje ogólne
    • Sprawy socjalne
    • Konkursy na stanowiska nauczycieli akademickich
    • Oferty pracy
    • Nauczyciele akademiccy
    • Pracownicy administracyjni i techniczni
    • NSZZ „Solidarność” w AST w Krakowie
    • Okresowa ocena osiągnięć pedagogów
    • ZIP
    • Poczta e-mail
    • Kampania: Rowerem do pracy
  • biblioteka
    • Aktualności
    • Informacje ogólne o zbiorach
    • Katalog biblioteki AST
    • Archiwum spektakli AST
    • Przydatne linki
    • Absolwenci i pedagodzy AST – materiały archiwalne
    • Kronika AST w Krakowie za lata 2005-2015
    • Wykaz artykułów prasowych dotyczących absolwentów i pedagogów AST/PWST w Krakowie (w zbiorach AST W Krakowie)
    • Dublety
    • Mówić wierszem
  • teatr ast
    • Repertuar
    • Spektakle
    • Bilety
    • Sceny
    • Wynajem sal
    • Partnerzy i instytucje współpracujące
    • Sponsoring
  • kontakt
  • Polityka prywatności
  • Deklaracja dostępności
  • Mapa witryny
INFORMACJA DOTYCZĄCA PLIKÓW COOKIES Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie, dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.Akceptuję