Spektakle AST na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym BOSKA KOMEDIA | 6-15.12.2024
05.12.2024
6 grudnia 2024 roku Kraków ponownie stanie się centrum teatralnego świata. 17. edycja Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego BOSKA KOMEDIA, przyciągnie uwagę zarówno lokalnej, jak i międzynarodowej publiczności.
Tegoroczne hasło festiwalu,„You Are So Fucking Special”, inspirowane jest utworem brytyjskiego zespołu Radiohead i podkreśla indywidualizm twórczy artystek i artystów oraz wyjątkowość każdej ludzkiej historii. Dyrektor artystyczny festiwalu, Bartosz Szydłowski, zaznacza, że hasło to manifest akceptacji i afirmacji różnorodności.
Podczas tegorocznej edycji festiwalu zaprezentowanych zostanie ponad dwadzieścia starannie wybranych spektakli, w tym produkcje z Polski i przedstawienia zagraniczne. Jak co roku wśród prezentacji festiwalowych znalazły się spektakle Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie. Zostaną one zaprezentowane w sekcji PARADISO, która jest dedykowana „młodym talentom podejmującym się artystycznych wyzwań w poszukiwani własnej tożsamości teatralnej. Studenci i absolwenci poszukują nowego języka, przynoszą do teatru nowe tematy. To sekcja pełna zaskoczeń, tygiel, w którym kształtuje się przyszłość naszej polskiej sceny.” Widzowie Festiwalu będą mieli okazję obejrzeć spektakle dyplomowe Akademii Sztuk Teatralnych z Krakowa, Wydziału Teatru Tańca AST Filia w Bytomiu, pokazy egzaminów reżyserskich nagrodzone podczas 14. Forum Młodej Reżyserii oraz debiutanckie spektakle studentki IV r. Wydziału Reżyserii i Dramaturgii AST Barbary Bendyk, studenta V r. WRD AST Tadeusza Pyrczaka oraz absolwentki WRD Anny Obszańskiej,
Spektakle prezentowane podczas Festiwalu Boska Komedia:

FORTISSIMO w reż. Marcina Libera z tekstem Małgorzaty Czerwień – spektakl dyplomowy studentek i studentów IV r. Wydziału Aktorskiego AST w Krakowie.
Fortissimo przygotowane przez dobrze znanego widzom Boskiej Komedii Marcina Libera zagląda za kulisy jedynego w swoim rodzaju przeglądu. I próbuje odpowiedzieć na pytania: czy za drugim razem brzuch boli tak samo jak za pierwszym? Czy da się słuchać tych samych utworów przez siedem godzin dziennie? Jak długa jest droga na Konkurs, jeśli jedzie się autobusem? Do czego jest się zdolnym, kiedy okazuje się, że nie jest się wystarczająco zdolnym? Co jest lepsze: udział w konkursie czy apokalipsa zombie? Czy pękająca skóra na opuszkach palców bardzo boli? Czemu nikt nie uczy nas jak radzić sobie z presją? Co, jeśli moja gra nie sprawia, że świat zamiera? Komu mam zgłosić, że rezygnuję? Czy takie pytania zadają sobie jedynie młodzi pianiści? A co z młodymi aktorami? Przecież i oni nie są wolni od różnego rodzaju rozterek…
Magdalena Piekarska (z materiałów festiwalowych)
Tekst: Małgorzata Czerwień (V r. WRD)
Reżyseria: Marcin Liber
Choreografia: Hashimotowiksa
Scenografia, kostiumy, światło: Mirek Kaczmarek
Muzyka i opracowanie muzyczne: Krzysztof Kaliski
Autor tekstu „Piosenka o Chopinie”: Filip Zaręba (IV r. WA)
Asystentki reżysera: Paulina Gajewska (IV r. WA), Eugenia Balakireva (IV r. WRD)
Zdjęcia: Marcin Liber
Występują: Julia Arendowska, Sandra Boryczka, Aleksandra Burdzińska, Paulina Gajewska, Mateusz Kurcius, Alicja Matusiak, Michał Murawski, Jakub Tofil, Zuzanna Wieczosek, Filip Zaręba, Grzegorz Zinkiewicz, Magdalena Żak, Kamil Żebrowski.

pieśni piekarzy polskich | reż. Klaudia Gębska
Energetyczny kopniak, żytni na zakwasie z mocno treściwym farszem z rapu, humoru, antykapitalistycznego protestu. Opowieść o pogoni za marzeniami, wyzysku i wycisku, po której każdy kęs chleba z rzemieślniczej piekarni za kilkanaście zeta staje w gardle. Petarda! Magdalena Piekarska (z materiałów festiwalowych)
Reżyseria: KLAUDIA GĘBSKA – IV r. Wydziału Reżyserii i Dramaturgii AST
Dramaturgia: Patryk Kozłowski
Realizacja dźwięku: Mikołaj Kustra
Choreografia: Magdalena Kawecka
Oprawa muzyczna: Karol Augustyniak i Mikołaj Kustra
Teksty piosenek: Michał Królikowski, Piotr Tuleja, Filip Zaręba
Opieka pedagogiczna: Remigiusz Brzyk
Obsada: Michał Badeński, Michał Królikowski, Piotr Tuleja, Alfreda Wodyńska, Filip Zaręba
Fotografia: Piotr Kubic

Ja też chcę nauczyć się zabijać ludzi, proszę pomóżcie mi, czyli przemoc jest też okej | reż. Max Nowotarski
Prezentowany w nurcie OFF spektakl w formule reżyserskiego stand-upu (z dwiema aktorskimi rolami na drugim planie), który wywraca ją do góry nogami. Sami nie wiemy, kiedy śmiech grzęźnie nam w gardle, a to niezobowiązujące na pozór spotkanie staje się okazją do wspólnego szukania odpowiedzi na najbardziej niewygodne pytania. Max wie, że kiedy skończy studia, trafi na front. I prosi nas o pomoc, bo nie potrafi stosować przemocy. Najmocniejsza, najbardziej osobista, a zarazem uniwersalna rzecz na tegorocznym forum. Magdalena Piekarska (z materiałów festiwalowych)
Reżyseria, Scenariusz: Max Nowotarski (AST Erasmus +/ JAMU)
Obsada: Max Nowotarski, Michał Dudkowski, Leonard Koterski
Fotografia: Piotr Kubic

zła krew | reż. Eugenia Balakireva
Empatyczne studium relacji – opowieść o żegnaniu się z bliskimi i o tworzeniu rodziny, która nie opiera się na więzach krwi. Historia wpisana w szerszą ramę związaną z zagrożeniami, nad którymi nie potrafi zapanować pozbawione zaworów bezpieczeństwa państwo.
Inscenizacyjna precyzja, w której akcja rozgrywa się na kilku planach oraz mądre i sensowne, zakorzenione w narracji wykorzystanie zapisu kamerą.
Magdalena Piekarska (z materiałów festiwalowych)
Tekst i reżyseria: EUGENIA BALAKIREVA – IV r. Wydziału Reżyserii i Dramaturgii Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie.
Scenografia: Jery Basiura
Muzyka i wsparcie psychologiczne: Władysław Szaban
Obsada: Inga Chmurzyńska, Błażej Peszek, Tomasz Augustynowicz, Michał Kościuk, Maciej Kokot, Joanna Karcz.
Fotografia: Piotr Kubic

AMATORKI | insc. Paweł Miśkiewicz
W ujęciu niedawnych studentek i niedawnych studentów AST Amatorki są wywiedzioną z prozy Jelinek formacyjną opowieścią o młodych ludziach wkraczających w dorosłe życie oraz ich nadziejach i lękach związanych z tym granicznym momentem. Nie jest to jednak bezpretensjonalny teatr o utracie niewinności, ale drapieżna historia o nierównościach i absurdzie istnienia. W interpretacji ludzi tak młodych staje się ona jeszcze bardziej przejmująca. (z materiałów festiwalowych)
Kreacja zbiorowa pod opieką pedagogiczną Pawła Miśkiewicza
Inscenizacja: Paweł Miśkiewicz
Asystentki: Aurora Lipartowska (V r. WA), Nina Potapowicz (V r. WA) oraz Klaudia Gębska (IV r. WRD)
Kostiumy: Hanka Podraza
Muzyka: Rafał Mazur i Jakub Nowak (perkusja) oraz HEINZTRIO: Miłosz Markiewicz (klarnet), Michał Jan Meller (trąbka), Jan Cięciara (gitara)
Choreografia: Anna Obszańska
Zdjęcia: Klaudyna Schubert
Animacje: Kuba Kotynia
Obsada: Michalina Jakubiak, Nina Potapowicz, Zuzanna Woźniak, Aurora Lipartowska, Olga Wojtkowiak, Jan Cięciara, Miłosz Markiewicz, Michał Jan Meller, Jakub Cięciwa, Paweł Kruszelnicki, Dusiek Olszański

Work On It! | reż. Tomasz Cymerman – spektakl dyplomowy studentek i studentów IV roku Wydziału Teatru Tańca AST Filia w Bytomiu
Wykorzystując fragmenty Króla Leara i Poskromienia złośnicy Williama Szekspira, spektakl nawiązuje do estetyki auto-teatru, z definicji gra więc z elementami biograficznymi studentek i studentów po to, by opowiedzieć szerszą historię lęków i obaw związanych z walką o własną tożsamość. Prawda i fałsz, doświadczenia i fantazje, ruch i jego brak splatają się tu w jedną nierozerwalną całość. (z materiałów festiwalowych)
Choreografia: Anna Krysiak
Reżyseria i dramaturgia: Tomasz Cymerman
Muzyka: Kamil Pater
Asystentka choreografki: Natalia Dinges
Kostiumy: Tomasz Cymerman i zespół
Realizacja światła: Michał Wawrzyniak
Realizacja dźwięku: Kamil Pater/Tomasz Bienek
Obsada: Maria Błęka, Gabriela Chojecka, Joanna Dębska, Andżelika Fafanów, Aleksandra Heral, Magdalena Kawecka, Michał Konopka, Marika Kornacka, Antoni Kudelko, Sandra Marmon, Adrianna Helena Mrowiec, Szymon Szymański, Aniela Turkot, Zofia Wojtkowska, Zofia Żwirblińska

Szczęśliwy Syzyf | reż. Tadeusz Pyrczak
Szczęśliwy Syzyf odwołuje się do Mitu Syzyfa Camusa i jego filozofii, ale rozwija ją poprzez przeniesienie w nasz czas, nasycenie ironią i poczuciem absurdu rzeczywistości. To rzecz o trójce młodych ludzi zagubionych w świecie patologii i dziwacznych rytuałów, w którym codzienność przypomina niekończącą się pętlę dekadenckich imprez, pustych relacji i ucieczek od egzystencjalnych lęków. Bohaterowie zatracają się w swoim stylu życia, wybierając marazm i dewiacyjne zachowania jako formę buntu przeciwko rzeczywistości. Z ironicznym humorem przyjmują każde kolejne rozczarowanie, dryfując między pogardą dla świata a pozornym, hedonistycznym zadowoleniem z siebie. Gdy w ich skostniałe uniwersum wkracza ktoś nowy, pod powierzchnią nihilistycznych żartów i cynicznych
ripost czuć niepokój. „Chcę, by widzowie śmiali się ze mną, z moich, naszych gorączek. Kolektywny śmiech z najtrudniejszych spraw zawiązuje wspólnotę” – mówi Tadeusz Pyrczak. I ma rację. Nigdy nie lekceważmy roli śmiechu! (z materiałów festiwalowych)
Tekst i reżyseria: Tadeusz Pyrczak – V r. Wydziału Reżyserii i Dramaturgii Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie
Scenografia i kostiumy: Jerzy Basiura
Muzyka: Szymon Górka
Operator kamery: Łukasz Gawroński