Przejdz do treści
  • facebook
  • instagram
  • youtube
  • vimeo
Akademia Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w KrakowieAkademia Sztuk Teatralnych
  • bip
  • Usos
  • EN
  • KSIĘGARNIA
Logo UE
  • Kraków
  • Wrocław
  • Bytom
  • Uczelnia
  • Studenci
  • Kandydaci
  • Pracownicy
  • Teatr AST
  • Pracownia Dramaturgiczna
  • Forum Młodej Reżyserii
  • Biblioteka
  • Kontakt

AMATORKI | insc. Paweł Miśkiewicz


Plakat spektaklu. W górnej części, jasnym fontem na czarnym tle zapisane informacje o spektaklu. Poniżej drzeworyt pokazujący żeński system rozrodczy pod postacią pnia z gałęziami. U nasady drzewa macica z płodem leżącym na brzuchu.

AMATORKI wg powieści Elfriede Jelinek
w przekładzie Anny Majkiewicz, Joanny Ziemskiej

Kreacja zbiorowa pod opieką pedagogiczną Pawła Miśkiewicza
Inscenizacja: Paweł Miśkiewicz
Asystentki: Aurora Lipartowska (V r. WA), Nina Potapowicz (V r. WA) oraz Klaudia Gębska (IV r. WRD)
Kostiumy: Hanka Podraza
Muzyka: Rafał Mazur i Jakub Nowak (perkusja)
oraz HEINZTRIO: Miłosz Markiewicz (klarnet), Michał Jan Meller (trąbka), Jan Cięciara (gitara)
Choreografia: Anna Obszańska
Przygotowanie wokalne: Justyna Motylska
Zdjęcia: Klaudyna Schubert
Animacje: Kuba Kotynia

Obsada:
BRIGITTE – Michalina Jakubiak, Nina Potapowicz, Zuzanna Woźniak
HEINZ – Jan Cięciara, Miłosz Markiewicz, Michał Jan Meller
PAULA – Aurora Lipartowska, Olga Wojtkowiak
ERICH – Jakub Cięciwa, Paweł Kruszelnicki, Adam Wietrzyński (gościnnie podczas pokazów 15 i 16.10)
SUZI – Dusiek Olszański

Premiera: 26 stycznia 2024, godz. 18:30
Premiera prasowa: 16 lutego 2024, godz. 18:30
Scena im. St. Wyspiańskiego, ul. Straszewskiego 22
czas trwania: 3 h 10 min. (1 przerwa)
Kategoria wiekowa: od 18. roku życia

__________________________________________________

„W uczuciu miłości nie ma nic nadnaturalnego, przeciwnie, przejawia się ono w postaci całego szeregu zjawisk zupełnie naturalnych, jakkolwiek zakochani nie chcą się z tem zgodzić. Mózg człowieka zawiera w sobie główny płciowy (seksualny) centr, od którego zależą centry drugorzędne, znajdujące się w mleczu pacierzowym, ale i centr główny, który swoim porządkiem ulega wpływowi pobudek, działających na mlecz pacierzowy. U natur wrażliwych i u ludzi z próżnym, niczem nie zajętym umysłem, centr płciowy wywiera gnębiący, niekiedy nawet tyranizujący wpływ na całe ich istnienie. Wpływa on na ich rozsądek i wyobraźnię, pobudza w nich koncepcje, należące do sfery erotycznej i skierowywa całą ich czynność mózgową do jednego celu; on ją seksualnie paraliżuje. Będąc pobudzaną przez centr płciowy, cała czynność mózgowa osobnika skupia się na istocie kochanej, którą się widzi i uważa nie za taką, jaka jest w istocie, ale taką, jaka być powinna. Przedmiotem naszej miłości jest więc nic innego jak… manekin, ubrany i udrapowany podług naszego gustu.”
cytat za: „Miłość”,  tł. W.L., wyd. Warszawa 1903; fragment dzieła „Paradoxe” Maxa Simona Nordau (1849-1923) – węgierskiego filozofa i lekarza żydowskiego pochodzenia wyd. Paryż 1885


Z uwagi na umiejscowienie wejścia na widownię spektaklu „Amatorki” na poziomie -1, uprzejmie prosimy osoby ze szczególnymi potrzebami ruchowymi o wcześniejszy kontakt z kasą biletową Teatru AST. Niestety, ze względu na ustawienie scenografii, na spektaklu nie możemy gościć widzów poruszających się na wózkach.

  • Młody, ciemnowłosy mężczyzna z wąsami w czarnym swetrze. Na szyi ma zawieszony wisiorek. W tle czerwono oświetlona ściana, na której odbija się jego cień.
    Jan Cięciara
  • Młody, uśmiechnięty chłopak w dżinsowej koszuli, z diademem na głowie. Szeroko rozkłada ramiona. W tle, na ścianie projekcja - tłum ludzi
    Jakub Cięciwa
  • Młoda, jasnowłosa kobieta w białej sukni. W ręku trzyma papierosa
    Aurora Lipartowska
  • Młody, ciemnowłosy mężczyzna z wąsami. Ubrany w brązową marynarkę i białą koszulę z kołnierzykiem. Stoi bokiem. W tle, na ścianie projekcja - rysunek ośnieżonych gór
    Miłosz Markiewicz
  • Młoda, ciemnowłosa kobieta w białym topie odsłaniającym brzuch i czarnych spodniach. Trzyma dłonie na pomarańczowej muszce zawiązanej na szyi. W tle, na ścianie projekcja - biały talerz i leżące obok niego spaghetti i widelec
    Nina Potapowicz
  • Młoda kobieta w dżinsach i topie. Ma ułożone ręce wzdłuż ciała. W tle, na ścianie projekcja - nakładające się na siebie odciski ust pomalowanych czerwoną szminką
    Olga Wojtkowiak
  • Młoda kobieta w pełnym makijażu. Spod związanej pod brodą chusty wysuwają się pasma ciemnych włosów. Na twarzy ma przylepione czarne kryształki tworzące kształt serce. W rękach trzyma czerwone balony - serca. Jest ubrana w białą sukienkę. Za jej plecami na ścianie projekcja - duże zbliżenie na twarz z długimi rzęsami
    Zuzanna Woźniak
  • Młody, ciemnowłosy mężczyzna w czerwonej kurtce z biało-czerwono-niebieskimi lampasami. Trzyma dłonie w kieszeniach
    Paweł Kruszelnicki
  • Młody mężczyzna z jasnymi włosami. Jest w czarnej kurtce narzucone na gołe ciało i dżinsach. W zębach trzyma  rondo kapelusza. W tle projekcja - dym wydobywający się z wież World Trade Center
    Michał Jan Meller
  • Ciemnowłosy chłopak owinięty białą kołdrą. W tle, oświetlonym na pomarańczowo, prostokąty kwater okiennych
    Dusiek Olszański
  • Młoda kobieta w różowym polarze i płaszczu w panterkę. Trzyma w rękach figurę bociana. W tle, na ścianie, oświetlonej na czerwono, odbija się jej cień.
    Michalina Jakubiak
fot. Klaudyna Schubert

Na ile podejmowane przez nas życiowe wybory mogą mieć autonomiczny charakter, a na ile są tylko odbiciem reguł i klisz zaserwowanych przez zastaną rzeczywistość? Czy w ogóle możliwa jest wolność w bezkompromisowym podejmowaniu walki o realizację osobistych marzeń? Czy można „zawiesić” dążenie do realizacji samego siebie na życiowym partnerze, który w tej relacji z elementu dopełniającego może stać się ubezwłasnowolnionym zakładnikiem tych pragnień?

Gęsta, łamiąca schematy proza austriackiej pisarki zaliczanej do grona najważniejszych współczesnych autorów obszaru języka niemieckiego, uhonorowanej nagrodą Nobla za demaskowanie absurdalności stereotypów społecznych i ich ujarzmiającej mocy – stała się materiałem do stworzenia opowieści o młodych ludziach wchodzących w dorosłe życie, o lękach i nadziejach związanych z tym momentem.


Sponsorzy: Biuro Rachunkowe EKOFIN Sp. z o.o.,, PST Ost Sped Sp. z o.o., GOLDEN OILS Sp. z o.o., PPHU Jakubbud Ireneusz Lewandowski


graficzny symbol nagrody, puchar otoczony wieńcem laurowym NAGRODY i WYRÓŻNIENIA:

42. Festiwal Szkół Teatralnych w Łodzi: GRAND PRIX dla zespołu AST Kraków za spektakl „Amatorki”
42. Festiwal Szkół Teatralnych w Łodzi: NAGRODA GAZETY FESTIWALOWEJ TUPOT „ZŁOTA ŻYLETA” dla Niny Potapowicz za rolę Brigitte
42. Festiwal Szkół Teatralnych w Łodzi: WYRÓŻNIENIE SEKCJI TEATRÓW DRAMATYCZNYCH ZASP dla Zuzanny Woźniak za rolę Brigitte

fot. Klaudyna Schubert
Przejdz do menu stopki
  • uczelnia
    • Aktualności
    • Jubileusz 70-lecia
    • Władze AST
    • Statut Uczelni
    • Struktura Uczelni
    • Pełnomocnik Rektora ds. Osób z Niepełnosprawnościami
    • Skład Senatu
    • Rzecznicy ds. etyki
    • Równe traktowanie
    • Absolwenci
    • Habilitacje
    • Doktoraty
    • Program ERASMUS+
    • Współpraca zagraniczna
    • Fundacja Sceny im. St. Wyspiańskiego
    • Zamówienia publiczne
    • Projekty realizowane przez AST
    • Projekty unijne
    • Dane osobowe (RODO)
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa witryny
  • studenci
    • Wydział Aktorski (WA)
    • Wydział Reżyserii i Dramaturgii (WRD)
    • Regulamin studiów
    • Dom studencki
    • Organizacja roku
    • Kodeks Etyki Studenta
    • Odpłatność za studia
    • Świadczenia dla studentów
    • Dziekanat
    • Sylabusy archiwum
  • kandydaci
    • Wydział Aktorski
    • Wydział Reżyserii i Dramaturgii
    • Kontakt
  • pracownicy
    • Informacje ogólne
    • Sprawy socjalne
    • Konkursy na stanowiska nauczycieli akademickich
    • Oferty pracy
    • Nauczyciele akademiccy
    • Pracownicy administracyjni i techniczni
    • NSZZ „Solidarność” w AST w Krakowie
    • Okresowa ocena osiągnięć pedagogów
    • ZIP
    • Poczta e-mail
    • Kampania: Rowerem do pracy
  • biblioteka
    • Aktualności
    • Informacje ogólne o zbiorach
    • Katalog biblioteki AST
    • Archiwum spektakli AST
    • Przydatne linki
    • Absolwenci i pedagodzy AST – materiały archiwalne
    • Kronika AST w Krakowie za lata 2005-2015
    • Wykaz artykułów prasowych dotyczących absolwentów i pedagogów AST/PWST w Krakowie (w zbiorach AST W Krakowie)
    • Dublety
    • Mówić wierszem
  • teatr ast
    • Repertuar
    • Spektakle
    • Bilety
    • Sceny
    • Wynajem sal
    • Partnerzy i instytucje współpracujące
    • Sponsoring
  • kontakt
  • Polityka prywatności
  • Deklaracja dostępności
  • Mapa witryny
INFORMACJA DOTYCZĄCA PLIKÓW COOKIES Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie, dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.Akceptuję