#GWAŁT NA LUKRECJI | REŻ. MARCIN LIBER
SPEKTAKL ARCHIWALNY
#Gwałt na Lukrecji na podstawie „Gwałtu na Lukrecji” Williama Szekspira w przekładzie Jana Kasprowicza – spektakl dyplomowy studentów IV r. Wydziału Aktorskiego AST w Krakowie.
Reżyseria: Marcin Liber
Scenografia i kostiumy: Mirek Kaczmarek
Dramaturgia: Martyna Wawrzyniak (V r. WRD)
Opracowanie muzyczne: Natalia Hodurek, Filip Kaniecki
Konsultacje choreograficzne: Katarzyna Anna Małachowska
Ruch sceniczny: Joanna Pocica
Występują i współtworzą: Emma Giegżno, Melania Grzesiewicz, Emma Herdzik, Natalia Hodurek, Kamila Janik, Katarzyna Nejman, Joanna Pocica, Weronika Warchoł, Dawid Chudy, Mikołaj Kubacki, Patryk Michalak, Mateusz Paluch, Stanisław Twaróg
Emma Giegżno Melania Grzesiewicz Emma Herdzik Natalia Hodurek Kamila Janik Katarzyna Nejman Joanna Pocica Weronika Warchoł Dawid Chudy Mikołaj Kubacki Patryk Michalak Mateusz Paluch Stanisław Twaróg
Mamy do czynienia z urodzajem na gwałt i przemoc wobec kobiet – w tym kraju, i na całej Ziemi. Przemoc tę jednak bardzo rzadko traktuje się jako problem z zakresu praw obywatelskich czy praw człowieka, jako kryzys, bardzo rzadko nawet w ogóle dostrzega się, że istnieje pewien jej wzorzec. Przemoc nie ma koloru skóry, klasy, wyznania ani narodowości, ale ma płeć.
Rebecca Solnit, Mężczyźni objaśniają mi świat
Spektakl dyplomowy #Gwałt na Lukrecji inspirowany poematem Williama Szekspira bada problem przemocy seksualnej wobec kobiet i powszechnego niedostrzegania jej źródeł. Na ile klasyczne teksty kultury z empatią traktują o cierpieniu bohaterek i wciąż mogą być źródłem wiedzy o problemach współczesnych kobiet? Być może jednak powielają patriarchalne wzorce oraz impregnują je w umysłach widzek, widzów oraz twórczyń i twórców teatralnych, co nieuchronnie prowadzi do trwania w niekończącym się kole fetyszyzacji oraz uświęcania przemocy wobec kobiet jako kanonu, niezmiennej historii świata, a przede wszystkim, europejskiej kultury.
Premiera: 17 marca 2018 r.
Scena 210, ul. Straszewskiego 22