11. FMR | KIEDYKOLWIEK DANE | REŻ. PIOTR PACZEŚNIAK
AST w Krakowie
KIEDYKOLWIEK DANE
reż. Piotr Pacześniak
sobota | 20 listopada | godz. 15:00
Sala gimnastyczna / 60 min. / ul. Warszawska 5
Autor tekstu: Piotr Pacześniak, Aleksandra Samelczak, Przemysław PrzestrzelskiReżyseria, scenografia, opracowanie muzyczne: Piotr Pacześniak – III r. Wydziału Reżyserii Dramatu
Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie
Choreografia: Kinga Bobkowska
Występują: Aleksandra Samelczak, Przemysław Przestrzelski
Opieka pedagogiczna: mgr Marcin Wierzchowski
23 marca 2021 roku. Godzina 7:40. 400-metrowy kontenerowiec „Ever Given” wskutek silnych wiatrów przewraca
się na bok i grzęźnie na mieliźnie paraliżując Kanał Sueski, jeden z najważniejszych szlaków handlowych na świecie. Kontenerowiec pozostaje w Kanale przez 7 dni. 25 marca Internet obiega zdjęcie koparki stojącej tuż obok zakopanego na mieliźnie kontenerowca i samotnie próbującej go odkopać. Co mogłaby powiedzieć koparka
do kontenerowca, gdyby umiała mówić? Jakimi słowami odpowiedziałby koparce kontenerowiec, gdyby i on umiał mówić? Wychodząc z konwencji bajek disneyowskich chcemy zastanowić się nad naturą sukcesu, porażki, uległości i sprzeciwu w świecie zglobalizowanego handlu i neoliberalnego systemu. Okazuje się, że wystarczy ponieść spektakularną porażkę jak „Ever Given”, żeby system, który jeszcze niedawno wydawał się nienaruszalny, zaczął chwiać się w posadach. Skoro na każdym kroku oczekuje się od nas zwycięstw, może trzeba zacząć cieszyć się ze spektakularnych porażek? Dlaczego mamy wiecznie poddawać się pływom i nurtom? Może wszyscy powinniśmy chociaż na 7 dni utknąć na mieliźnie i jak kopista Bartleby powiedzieć, że „wolelibyśmy nie”?
Piotr Pacześniak – ur. 1999. Student III roku Wydziału Reżyserii Dramatu AST w Krakowie. Studiował historię sztuki na UW. Członek Pracowni Dramaturgicznej AST. Asystent Katarzyny Kalwat i Wojtka Blecharza przy projektach Staff Only (Biennale Warszawa, TR), Choreografie domowe (Volksbühne, CSW, TR) i „Powrót do Reims” (Boska komedia, Nowy Teatr). Debiutował jako reżyser spektaklem „Ludowa historia Polski” (Teatr Nowy im. K. Dejmka, Festiwal Łódź 4 Kultur). Absolwent warsztatów: Devising Theater & Collective work pod kierunkiem Sodji Lotker i Wojtka Ziemilskiego i Summer Camp: New Rules pod kierunkiem She She Pop, Prodromosa Tsinikorisa i Teatru 21 (Nowy Teatr); My documents pod kierunkiem Loli Arias i Synchronizing Times pod kierunkiem Alexandra Gieschego (Teatr Studio, Onassis Stegi). Absolwent modułów Dramaturgia, Kurator i Nowatorskie praktyki artystyczne w ramach Laboratorium Nowych Praktyk Teatralnych pod kierunkiem prof. Krystyny Duniec.