Premiera spektaklu „Oresteia” Ajschylosa| reż. Michał Zadara | 8.02.2023
02.02.2023
Spektakl dyplomowy studentek i studentów IV r. Wydziału Aktorskiego AST w Krakowie.
Reżyseria/Zarządzanie procesami twórczymi: Michał Zadara
Scrum Masters (II WRD): Barbara Bendyk, Weronika Zajkowska,Krzysztof Zygucki
Tłumaczenie: Michał Zadara, Weronika Zajkowska, Krzysztof Zygucki, Barbara Bendyk, Bartosz Cwaliński, Filip Lipiecki
Współpraca przy kostiumach: Maja Piołunkowska, Daria Krawczyk
Obsada:
Część I AGAMEMNON
STRAŻNIK / HEROLD / AGAMEMNON / AJGISTOS – Kamil Pudlik
KLITAJMESTRA – Agnieszka Kijewska
KASANDRA – Angelika Smyrgała
CHÓR – Bartosz Cwaliński, Bartłomiej Deklewa, Filip Lipiecki
Część II OFIARNICE
ORESTES – Bartłomiej Deklewa
PYLADES – Filip Lipiecki
ELEKTRA/CYLISSA/AJGISTOS – Karolina Bednarek
KLITAJMESTRA – Wiktoria Krążek
SŁUGA – Bartosz Cwaliński
CHÓR – Agnieszka Kijewska, Angelika Smyrgała, Marta Piętka
Część III ŁASKAWE
PYTIA/ORESTES – Bartosz Cwaliński
APOLLO – Filip Lipiecki
DUCH KLITAJMESTRY – Wiktoria Krążek
ATENA – Angelika Smyrgała
URZĘDNIK SĄDU – Bartłomiej Deklewa, Agnieszka Kijewska
CHÓR FURII/ŁASKAWYCH – Marta Piętka, Kamil Pudlik, Karolina Bednarek
Premiera: 8 lutego 2023 r., godz. 19:00
Scena im. Jerzego Treli (210) | ul. Straszewskiego 22
Czas trwania: 180 min. (2 przerwy)
Wiek: od 15 lat
kup bilet on-line: https://bilety.ast.krakow.pl/
Informacja: Dział Teatru AST i promocji
tel. 12 362 71 30, bilety@ast.krakow.pl
Oresteia to inscenizacja równocześnie bardzo wierna wobec oryginału, jak i radykalnie współczesna. Jest to spektakl aktywnie współtworzony przez aktorki i
aktorów, przez co Ajschylos brzmi aktualnie i bezczasowo. Równocześnie ta inscenizacja realizuje antyczną zasadę inscenizacji tragedii, według której jeden
aktor odgrywał kilka postaci. Aby być jak najbliżej Ajschylosowego pierwowzoru, twórcy korzystają z oryginalnego tekstu w grece, tłumaczonego na
potrzeby tego spektaklu na nowo.
Michał Zadara wprowadza do teatru nowatorski paradygmat współpracy – Scrum. Jest to schemat efektywnego współdziałania stosowany w zarządzaniu projektami. Ten zestaw praktyk składa się ze spotkań, ról i narzędzi, które pomagają zespołom pracującym nad złożonymi problemami – jak stworzenie spektaklu teatralnego – lepiej zarządzać czasem
i organizować pracę.
Rezygnując z wielu czynności tradycyjnie przypisanych reżyser/kom i aktor/kom, artysta otwiera się na podmiotowość wszystkich osób uczestniczących w procesie, oferując im partnerskie relacje oraz konkretny schemat organizacji procesów twórczych, w którym współpracujące zespoły studenckie, producenckie i techniczne uczą się skutecznie realizować spektakl.