Przejdz do treści
  • facebook
  • instagram
  • youtube
  • vimeo
Akademia Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w KrakowieAkademia Sztuk Teatralnych
  • bip
  • Usos
  • EN
  • KSIĘGARNIA
Logo UE
  • Kraków
  • Wrocław
  • Bytom
  • Uczelnia
  • Studenci
  • Kandydaci
  • Pracownicy
  • Teatr AST
  • Pracownia Dramaturgiczna
  • Forum Młodej Reżyserii
  • Biblioteka
  • Kontakt

FORTISSIMO | reż. Marcin Liber

Afisz spektaklu. W górnej części na białym tle czarnym fontem tytuł i twórcy spektaklu, dane kontaktowe oraz logo Akademii Sztuk Teatralnych. Dolną część stanowi zdjęcie przedstawiające wzniesione w górę ręce grupy osób, na niektórych widoczne tatuaże, na niektórych skórzane bransolety z ćwiekami. Ręce podtrzymują w górze leżącą osobę w czarnej bluzie, jeansowych spodniach i sportowych butach.

FORTISSIMO
Spektakl dyplomowy studentek i studentów IV r. Wydziału Aktorskiego AST w Krakowie.

Tekst: Małgorzata Czerwień (V r. WRD)
Reżyseria: Marcin Liber
Choreografia: Hashimotowiksa
Scenografia, kostiumy, światło: Mirek Kaczmarek
Muzyka i opracowanie muzyczne: Krzysztof Kaliski
Autor tekstu „Piosenka o Chopinie”: Filip Zaręba (IV r. WA)
Asystentki reżysera: Paulina Gajewska (IV r. WA), Eugenia Balakireva (IV r. WRD)
Zdjęcia: Marcin Liber
Występują: Julia Arendowska, Sandra Boryczka, Aleksandra Burdzińska,
Paulina Gajewska, Mateusz Kurcius, Alicja Matusiak, Michał Murawski, Jakub Tofil,
Zuzanna Wieczosek, Filip Zaręba, Grzegorz Zinkiewicz, Magdalena Żak, Kamil Żebrowski
.

Premiera: 6 września 2024, godz. 19:00
Scena im. Jerzego Treli, ul. Straszewskiego 22
symbol graficzny liczba 15 w kolorze czerwonym Kategoria wiekowa: 15 lat
Czas trwania: 2h (bez przerwy)
Bilety online:  www.ast.krakow.pl/bilety
Informacja: Dział organizacji i promocji Teatru AST
tel. 12 362 71 30, bilety@ast.krakow.pl


Jeden z najważniejszych konkursów pianistycznych na świecie.
Osiemdziesiąt siedem młodych pianistek i pianistów.
Osiemset siedemdziesiąt palców. Od drżących, po otarte do krwi.
Wszystkie ćwiczone do perfekcji.
A zwycięzca tylko jeden.
Następna szansa za pięć lat.

Czy za drugim razem brzuch boli tak samo jak za pierwszym?
Czy da się słuchać tych samych utworów przez siedem godzin dziennie?
Jak długa jest droga na Konkurs, jeśli jedzie się autobusem?
Do czego jest się zdolnym, kiedy okazuje się, że nie jest się wystarczająco zdolnym?
Co jest lepsze: udział w konkursie, czy apokalipsa zombie?
Czy pękająca skóra na opuszkach palców bardzo boli?
Czy będzie Chopin?
Jak samemu złamać rękę?
Czy można przeszlifować diament za mocno?
Czemu nikt nie uczy nas jak radzić sobie z presją?
Co, jeśli moja gra nie sprawia, że świat zamiera?
Komu mam zgłosić, że rezygnuję?

Mazurki, Sonaty, Nokturny i całe gamy
emocji. Wszystkie fortissimo. Tylko płacz w łazience stłumiony.
Konkurs Chopinowski, jak się bawicie?!

Spektakl inspirowany filmem dokumentalnym „Pianoforte” w reżyserii Jakuba Piątka.

„Nie kopiujcie mistrzów, żeby osiągnąć sukces. Nie kopiujcie siebie, gdy staniecie się mistrzami. Grajcie pochyłym pismem, nieustannie wychylając się ku niezapisanym wersom.”


W spektaklu wykorzystano fragmenty utworów Fryderyka Chopina:
Preludium a-moll op. 28 nr 2, wyk. Alexandre Tharaud
Preludium e-moll op. 28 nr 4, wyk. Alexandre Tharaud
Preludium fis-moll op. 28 nr 8, wyk. Alexandre Tharaud
Preludium es-moll op. 28 nr 14, wyk. Alexandre Tharaud
Preludium c-moll op. 28 nr 20, wyk. Alexandre Tharaud
Preludium d-moll op. 28 nr 24, wyk. Alexandre Tharaud
Sonata b-moll op. 35, wyk. Aimi Kobayashi
Etiuda c-moll op. 10 nr 12, wyk. Olga Rusina
Koncert fortepianowy f-moll, op. 21, wyk. Benjamin Grosvenor
Walc Ges-dur op. 70 nr 1, wyk. Artur Rubinstein
Walc Des-dur op. 64 nr 1, wyk. Janusz Olejniczak
Lento con gran espressione cis-moll (Nokturn cis-moll), wyk. Janusz Olejniczak
Ballada g-moll op. 23, wyk. Janusz Olejniczak


FESTIWALE:

  • 31. Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej
  • Międzynarodowy Festiwal Szkół Teatralnych | International Festival of Theatre Schools  SETKÁNÍ/ENCOUNTER 2025
Grafika przedstawiająca białego orła w koronie, obok czarnymi literami napis Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury


Recenzje:
„Fortissimo podobnie jak Pianoforte jest opowieścią o marzeniach, pokonywaniu słabości i chwilach zwątpienia. Ale w krakowskiej inscenizacji kompleksy, bolesne otarcia i kryzysy wybrzmiewają lepiej. Postacie w swoich momentami dosadnych monologach stopniowo się otwierają. Łączą lekki, ironiczny ton z poważnym, by zwrócić uwagę także na problemy samego Konkursu Chopinowskiego i całego środowiska muzycznego…” – pisze Wiktoria Wojas, członkini Komisji Artystycznej 31. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.
cały tekst: „Wielogłos”, e-teatr

  • Portret. Młoda blondynka w beżowej sukni. W kącikach oczu ma łzy. Po policzkach spływa jej czarny tusz do rzęs. Kobieta trzyma dłoń na włosach.
    Julia Arendowska
  • Portret. Młoda, rudowłosa kobieta w jasnoniebieskiej sukni. Po jej policzku spływa łza i rozmazany makijaż. Ręką trzyma się za czubek głowy.
    Sandra Boryczka
  • Portret. Młoda kobieta z jasnymi, lekko falującymi włosami w jasnobrązowej sukni. Jedną rękę trzyma na klawiaturze fortepianu, patrzy w górę, pod oczami ma rozmazany tusz do rzęs.
    Aleksandra Burdzińska
  • Portret. Młoda blondynka w jasnozielonej sukni. Głowę opiera o nadgarstek położony na pokrywie fortepianu. Fałd sukni prawie dotyka otwartej klawiatury instrumentu. Kobieta wokół oczu ma rozmazany tusz do rzęs.
    Paulina Gajewska
  • Portret. Młody mężczyzna w ciemnej koszuli - jeden guzik rozpięty pod szyją - i różowej marynarce. Patrzy w bok, w dal, pod oczami rozmazany tusz do rzęs. Przy jego prawym boku otwarta klawiatura fortepianu.
    Mateusz Kurcius
  • Portret. Młoda kobieta z jasnymi włosami opadającymi na ramiona, w kremowej sukni. Pod oczami rozmazany tusz do rzęs. Jedną rękę opiera o klawiaturę fortepianu.
    Alicja Matusiak
  • Portret. Młody mężczyzna w jasnej koszuli i szarej marynarce. Opiera ramię o pokrywę fortepianu. Patrzy w górę, pod oczami ma rozmazany tusz do rzęs i ślady łez
    Michał Murawski
  • Portret. Młody, ciemnowłosy mężczyzna w jasnej koszuli i ciemnej marynarce. Pod oczami ma smugi z rozmazanego tuszu do rzęs.
    Jakub Tofil
  • Portret. Młoda ciemnowłosa kobieta we fioletowej sukni. Pod oczami rozmazany czarny tusz do rzęs.
    Zuzanna Wieczosek
  • Portret. Młody mężczyzna z jasnobrązowymi wąsami, w białej koszuli z żabotem pod szyją i jasnoróżowym garniturze
    Filip Zaręba
  • Portret - zbliżenie. Jasnowłosy mężczyzna w ciemnej koszuli i szarej marynarce. Wzrok kieruje w bok, ku górze. Ma lekko otwarte usta. Pod oczami ma rozmazany tusz do rzęs.
    Grzegorz Zinkiewicz
  • Portret młodej blondynki. Jest w czerwonej sukni, włosy opadają jej na ramiona. Ma lekko rozchylone usta i szeroko otwarte oczy. Pod oczami rozmazane smugi z czarnego tuszu do rzęs.
    Magdalena Żak
  • Portret. Młody, jasnowłosy mężczyzna w beżowej marynarce i ciemnej koszuli. Pod oczami ma smugi z czarnego, rozmazanego tuszu do rzęs.
    Kamil Żebrowski
fot. Marcin Liber

Portret. Młoda ciemnowłosa kobieta siedząca przy fortepianie. Łokieć opiera o pokrywę instrumentu, dłoń ma położoną na klawiaturze.

MAŁGORZATA CZERWIEŃ
Studentka dramaturgii Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie. Absolwentka Ogniska Teatralnego “u Machulskich”. Jako dramaturżka współpracowała z Eweliną Marciniak przy spektaklach „Genialna Przyjaciółka” (Narodowy Stary Teatr w Krakowie) oraz „Mein Jahr der Ruhe und Entspannung” (Schauspielhaus Graz). Laureatka Grand Prix Festiwalu „Dwa Teatry” oraz I. miejsca w konkursie organizowanym przez ZAiKS i Polskie Radio Dzieciom „Mój Świat” za scenariusz słuchowiska dla dzieci „Co trzeba zabrać na wędrówkę?”. Nagrodzona w konkursie “Szukamy Polskiego Szekspira” za teksty „I lubię z tobą tańczyć”, „Oktopa” oraz „Herb Zgniła Pietruszka”. Finalistka 31. Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży organizowanego przez Centrum Sztuk Dziecka w Poznaniu za tekst „Słuchaj do dna”. Współautorka spektaklu „Bajka na dobranoc”, nagrodzonego na 13. Forum Młodej Reżyserii i prezentowanego na Warszawskich Spotkaniach Teatralnych 2024.


fot. Klaudyna Schubert

grafika_ikona symbolizująca ujęcie filmowe Zapraszamy do obejrzenia reportażu stworzonego przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina:

Przejdz do menu stopki
  • uczelnia
    • Aktualności
    • Jubileusz 70-lecia
    • Władze AST
    • Statut Uczelni
    • Struktura Uczelni
    • Pełnomocnik Rektora ds. Osób z Niepełnosprawnościami
    • Skład Senatu
    • Rzecznicy ds. etyki
    • Równe traktowanie
    • Absolwenci
    • Habilitacje
    • Doktoraty
    • Program ERASMUS+
    • Współpraca zagraniczna
    • Fundacja Sceny im. St. Wyspiańskiego
    • Zamówienia publiczne
    • Projekty realizowane przez AST
    • Projekty unijne
    • Dane osobowe (RODO)
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa witryny
  • studenci
    • Wydział Aktorski (WA)
    • Wydział Reżyserii i Dramaturgii (WRD)
    • Regulamin studiów
    • Dom studencki
    • Organizacja roku
    • Kodeks Etyki Studenta
    • Odpłatność za studia
    • Świadczenia dla studentów
    • Dziekanat
    • Sylabusy archiwum
  • kandydaci
    • Wydział Aktorski
    • Wydział Reżyserii i Dramaturgii
    • Kontakt
  • pracownicy
    • Informacje ogólne
    • Sprawy socjalne
    • Konkursy na stanowiska nauczycieli akademickich
    • Oferty pracy
    • Nauczyciele akademiccy
    • Pracownicy administracyjni i techniczni
    • NSZZ „Solidarność” w AST w Krakowie
    • Okresowa ocena osiągnięć pedagogów
    • ZIP
    • Poczta e-mail
    • Kampania: Rowerem do pracy
  • biblioteka
    • Aktualności
    • Informacje ogólne o zbiorach
    • Katalog biblioteki AST
    • Archiwum spektakli AST
    • Przydatne linki
    • Absolwenci i pedagodzy AST – materiały archiwalne
    • Kronika AST w Krakowie za lata 2005-2015
    • Wykaz artykułów prasowych dotyczących absolwentów i pedagogów AST/PWST w Krakowie (w zbiorach AST W Krakowie)
    • Dublety
    • Mówić wierszem
  • teatr ast
    • Repertuar
    • Spektakle
    • Bilety
    • Sceny
    • Wynajem sal
    • Partnerzy i instytucje współpracujące
    • Sponsoring
  • kontakt
INFORMACJA DOTYCZĄCA PLIKÓW COOKIES Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie, dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.Akceptuję