Portret siwiejącego mężczyzny z lekkim szpakowatym zarostem, ubranego w granatową koszulę i marynarkę.

Paweł Miśkiewicz

Studiował teatrologię na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie, absolwent Wydziału Aktorskiego i Wydziału Reżyserii Dramatu krakowskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego.

W latach 1989 – 2001 aktor Narodowego Starego Teatru im. H. Modrzejewskiej w Krakowie. Jako reżyser debiutował w Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie w  roku spektaklem Śniadanie u Tiffany’ego T. Capote’a (1994). W tym teatrze wyreżyserował też między innymi prapremiery polskich sztuk współczesnych: Ona R. Maciąga i Powrót J .Łukosza.

W latach 2001-2004 był dyrektorem artystycznym Teatru Polskiego we Wrocławiu  gdzie zrealizował Wiśniowy sad  A.Czechowa, Przypadek Klary D. Loher  Verklaerte nacht M. Bajera  i ostatnio Podróż zimową E. Jelinek. Był też pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym festiwalu Eurodrama, poświęconego dramaturgii współczesnej.

Ideę tego festiwalu rozwijał później pod nazwą Baz@rt w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie. W ramach tych projektów debiutowało całe pokolenie znaczących dziś w polskim teatrze autorów i reżyserów, a publiczność miała też szansę zapoznać się z dziełami takich mistrzów teatru europejskiego jak F. Castorf, L. Perceval, A. Kriegenburg czy Ch. Marthaler.    W Starym Teatrze wyreżyserował  też  kolejne spektakle, takie jak Niewina D. Loher, Auto da fé E.Canettiego, Przedtem/potem R. Schimmelpfeniga, i  Mewa. A. Czechowa.

Od 2008 do 2012 roku pełnił funkcję dyrektora naczelnego i artystycznego Teatru Dramatycznego w Warszawie i organizowanego w tym teatrze Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Warszawa Centralna. Tam także zrealizował między innymi Alinę na zachód D.Dobbrowa, Peer Gynta – szkice z dramatu Henryka Ibsena i Klub Polski (oba ostatnie na podstawie współtworzonych przez siebie scenariuszy) i Kupieckie kontrakty E. Jelinek.

Najnowsze prace teatralne to: Kto wyciągnie kartę wisielca, kto błazna wg Króla Leara W. Shakespeare’a w Małopolskim Ogrodzie Sztuki w Krakowie (2015), Podopieczni  E. Jelinek (2016), Podróże Guliwera wg J.Swifta (2019) i Biesy wg F.Dostojewskiego (2021) w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie, Nauka chodzenia wg tekstów T. Różewicza (2016) i Tirza wg powieści A.Grunberga (2020) we wrocławskim Teatrze Współczesnym, Serotonina wg powieści M.Houellbecqa (2019) w Teatrze Studio w Warszawie, Idiota F .Dostojewskiego (2017), Burza Williama Szekspira  (2019) i Zamek wg F.Kafki (2021) w Teatrze Narodowym w Warszawie, Pani ka patrzy na morze wg T. Bernharda (2022w Teatrze Polskim we Wrocławiu.

Jest też autorem kilku realizacji w Teatrze Telewizji (m.in. Podróż do wnętrza pokoju M. Walczaka, Zabawy na podwórku E. Mazyi, Sen o jesieni J. Fosse).

W Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie, której jest też pedagogiem, zrealizował wiele spektakli dyplomowych, między innymi Pułapka i Rajski Ogródek  na podstawie dramatów T. Różewicza, Trzy siostry A. Czechowa, Dobrego człowieka z Sechuanu  B. Brechta, Jak się wam podoba – rewia egzystencjalna wg oryginalnego scenariusza, Jednak Płatonow wg. A Czechowa., O lepszy świat wg. R. Schimmelpfeniga, Kongres (nie do końca)  futurologiczny wg. S. Lema i ostatnio Inni ludzie wg. Doroty Masłowskiej.

Zrealizował też kilka spektakli za granicą: Sen nocy letniej W. Shakespeara w National School of Drama w New Delhi, Chleb powszedni  G. Dankwart w L’ Ecole Theatre National de Strasbourg i Ciemno wszędzie P. Sali  w Schauspiel Frankfurt.

Jest laureatem szeregu nagród, wśród których wymienić można: Nagrodę im. Bohdana Korzeniewskiego, Nagrodę im. Konrada Swinarskiego, Ludwika, Grand Prix Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy, Nagrody OPTMF Kontrapunkt, Paszport „Polityki”.