Przejdz do treści
  • facebook
  • instagram
  • youtube
  • vimeo
Akademia Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w KrakowieAkademia Sztuk Teatralnych
  • bip
  • Usos
  • EN
  • KSIĘGARNIA
Logo UE
  • Kraków
  • Wrocław
  • Bytom
  • Uczelnia
  • Studenci
  • Kandydaci
  • Pracownicy
  • Teatr AST
  • Pracownia Dramaturgiczna
  • Forum Młodej Reżyserii
  • Biblioteka
  • Kontakt

ANIOŁY W AMERYCE | REŻ. MICHAŁ BORCZUCH

Afisz do spektaklu Anioły w Ameryce. Na górze na szafirowym tle jasne napisy: autor i tytuł sztuki, nazwiska twórców i obsady spektaklu oraz logotyp Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie. Poniżej zdjęcie grupowe studentek i studentów występujących w przedstawieniu: dziewięcioro młodych ludzi ubranych w stroje o różnorodnej kolorystyce i stylu. Jedna z kobiet nosi białe skrzydła. Postaci są uchwycone w różnych pozach i gestach przypominających taniec czy rozmowę. W grupie formują się trzy pary, zwrócone do siebie twarzami. Ponad postaciami intensywne czerwono niebieskie światło tworzy smugi będące odbiciem sylwetek osób z pierwszego planu.

Tony Kushner
ANIOŁY W AMERYCE

Spektakl dyplomowy studentek i studentów IV r. Wydziału Aktorskiego AST w Krakowie.

Reżyseria: Michał Borczuch
Tłumaczenie: Jacek Poniedziałek
Scenografia, kostiumy i światła: Dorota Nawrot
Muzyka: Bartosz Dziadosz
Piosenki „Antarktyda I”: Zofia Justyńska, Denis Kudijenko, Marek Puchowski; „Antarktyda II”: Zofia Justyńska
Asystentka i asystent reżysera: Eugenia Balakireva (III r. WRD),
Bartłomiej Juszczak (V r. WRD)

Premiera: 23 września 2023 r., godz. 18:00
Scena im. Jerzego Treli | ul. Straszewskiego 22
Kategoria wiekowa: od 16. roku życia
Czas trwania: 5 h (w tym 2 przerwy)

„Anioły w Ameryce” są dwuczęściowym, ośmioaktowym utworem dramatycznym. Czas trwania utworu to około 6 godzin i 40 minut.
Autor udzielił zgody dla tej produkcji (i wyłącznie tej produkcji), aby dokonać skrótów. Zmiany w tekście zostały wprowadzone bez bezpośredniego udziału autora.

Informacja o biletach: Dział Teatru AST i promocji
tel. 12 362 71 30, bilety@ast.krakow.pl


W trakcie przedstawienia na scenie jest palony papieros. W spektaklu wykorzystywany jest efekt dymu.

na białym tle czarna grafika symbol osoby z niepełnosprawnoscią ruchową Uprzejmie prosimy osoby o szczególnych potrzebach związanych z niepełnosprawnością o wcześniejszy kontakt z Kasą Biletową Teatru AST.
Na spektaklu możemy gościć 5-6 osób poruszających się na wózku – ze względu na układ widowni prosimy o wcześniejsze zgłoszenie do Działu Teatru AST
i promocji.
Wjazd na widownię dla osób poruszających się na wózkach jest możliwy przy użyciu platformy schodowej od strony sali 209.

  • Portret młodego niebieskookiego blondyna z wąsami i brodą. Światło padające z tyłu na głowę i nagie ramiona mężczyzny wyraźnie kontrastuje z czarnym tłem i tworzy intensywną czerwoną poświatę.
    Maciej Kamiński
  • Portret młodego brązowookiego mężczyzny. Światło padające na tył głowy i nagie ramiona mężczyzny wyraźnie kontrastuje z czarnym tłem i tworzy intensywną czerwoną poświatę.
    Kacper Kujawa
  • Portret młodej kobiety z kręconymi włosami i niebieskimi oczami. Światło padające z tyłu na głowę i nagie ramiona kobiety wyraźnie kontrastuje z czarnym tłem i tworzy intensywną czerwoną poświatę.
    Zofia Justyńska
  • Portret młodego niebieskoookiego mężczyzny. Światło padające na tył głowy i nagie ramiona mężczyzny wyraźnie kontrastuje z czarnym tłem i tworzy intensywną czerwoną poświatę.
    Michał Badeński
  • Portret młodego brązowookiego mężczyzny z półdługimi kręconymi włosami. Światło padające na tył głowy i nagie ramiona mężczyzny wyraźnie kontrastuje z czarnym tłem i tworzy intensywną czerwoną poświatę.
    Jakub Żółtaszek
  • Portret młodego niebieskookiego mężczyzny z krótko przystrzyżonymi włosami, wysokim czołem i kilkudniowym zarostem. Światło padające na tył głowy i nagie ramiona mężczyzny wyraźnie kontrastuje z czarnym tłem i tworzy intensywną czerwoną poświatę.
    Marek Puchowski
  • Portret młodej długowłosej blondynki. Światło padające z tyłu na głowę i nagie ramiona kobiety wyraźnie kontrastuje z czarnym tłem i tworzy intensywną czerwoną poświatę.
    Polina Chabatarova
  • Portret młodego niebieskookiego blondyna. Światło padające na tył głowy i nagie ramiona mężczyzny wyraźnie kontrastuje z czarnym tłem i tworzy intensywną czerwoną poświatę.
    Denis Kudijenko
  • Portret młodej długowłosej blondynki z niebieskimi oczami. Światło padające z tyłu na głowę i nagie ramiona kobiety wyraźnie kontrastuje z czarnym tłem i tworzy intensywną czerwoną poświatę.
    Wiktoria Karbownik

OBSADA:

JOSEPH PORTER PITT (JOE) / GŁOS ORINA – Maciej Kamiński
JOSEPH PORTER PITT (JOE) / ESKIMOS /
GŁOS OJCA MORMONA – Kacper Kujawa
HARPER AMATY PITT / MARTIN HELLER – Zofia Justyńska

ROY M. COHN – Michał Badeński
LOUIS IRONSON – Jakub Żółtaszek
PRIOR WALTER / MĘŻCZYZNA W PARKU – Marek Puchowski

HANNAH PORTER PITT/ ETHEL ROSENBERG /
RABBI IZYDOR CHEMELWITZ / HENRY – Polina Chabatarova
BELIZE / MR ŚCIEMNIACZ / GŁOS KALEBA – Denis Kudijenko
ANIOŁ / EMILY / MATKA MORMOŃSKA /
KOBIETA Z BRONXU – Wiktoria Karbownik

Bohaterowie dramatu Tony’ego Kushnera: Roy M. Cohn i Ethel Rosenberg są inspirowani postaciami autentycznymi. Sprawa Ethel Rosenberg (1915-1953) i jej męża Juliusa Rosenberga (1918-1953), oskarżonych o szpiegostwo na rzecz Związku Radzieckiego, była jednym z najbardziej kontrowersyjnych procesów sądowych w Stanach Zjednoczonych z okresu zimnej wojny. Prowadzący postępowanie prokurator Roy Cohn (1927-1986) wykorzystał nielegalne kontakty z sędzią Irvingiem Kaufmanem, aby doprowadzić do skazania małżeństwa Rosenbergów na śmierć.


Wielkie miasto, porośnięte chwastem, ale kwitnącym. Pełne świateł i muzyki sale balowe. Pomieszanie płci. Rasa, gust i historia obalone. Taką wizję raju snuje jeden z bohaterów Aniołów w Ameryce Norman „Belize” Ariaga. Ameryka lat 80. jest jednak daleka od tego wyobrażenia. To świat pełen nierówności, walki o prawa mniejszości, świat przemian społeczno-politycznych, osamotnionych ludzi i szalejącej epidemii AIDS.


Świat „Aniołów w Ameryce” to epicka opowieść o mrocznych czasach epidemii AIDS. Ale tutaj mrok ma smak i zapach, kolor i dziwny blask. Rozpaczy zawsze towarzyszy ekstatyczna radość. Życie w ciągłym ruchu. Wbrew śmierci, wbrew społecznej nietolerancji i niesprawiedliwości.
Dla pokolenia dzisiejszych dwudziestolatków historyczne tło może być strange (wiemy już, że epidemie AIDS można zatrzymać, mamy profilaktykę, PrEP i zaawansowane leki), ale jak w „Stranger Things” w „Aniołach” Kushnera to miłość i pożądanie napędzają najbardziej irracjonalne przemiany. Sprawiedliwość wygrywa. Zło zostaje ukarane. Mamy tutaj dwóch herosów: dobrego (Prior Walter) i złego (Roy M. Cohn), którzy mierzą się z najczarniejszą z nocy. Mamy też zwykłych ludzi, wierzących i niewierzących, podejmujących często impulsywne decyzje, które prowadzą ich do  odkryć co do siebie samych  i świata, który tętni dookoła. Kim jesteś? Kogo kochasz? Czy potrafisz wybaczyć? Jako kto umrzesz?
Nie trzeba uwspółcześniać tej sztuki w teatrze, żeby wybrzmiała jej bolesna aktualność, tutaj w Polsce w 2023 roku.  Nietolerancja i uprzedzenia trzymają się u nas mocno. Dla młodych aktorek i aktorów to wyzwanie wejść w odległy świat, który nagle staje się bardzo bliski, prywatny. Patrząc na próby myślę, że to doświadczenie może ich przerażać i zachwycać jednocześnie.  A zagadki tekstu Kushnera najlepiej sprawdzić na własnej skórze, przez pot i łzy.  Nie trzeba ich rozwiązać wystarczy je poczuć.  – Michał Borczuch


Po usłyszeniu tytułu byłam pozytywnie nastawiona. Po wspólnym czytaniu i obejrzeniu serialu nabrałam jeszcze więcej pewności. Cały czas odkrywamy w tekście zupełnie nowe sensy i jest to bardzo ciekawe, rozwijające doświadczenie.
– Wiktoria Karbownik

Po pierwszym czytaniu tekstu poczułem, jak absolutnie przeciwstawne emocje może on wzbudzać i jak różnymi barwami jest nasycony. Miałem emocjonalny rollercoaster: od wzruszenia przez śmiech aż do autentycznego wkurzenia.
– Denis Kudijenko

Pierwsza myśl po obejrzeniu serialu: Louis to najnudniejsza postać w całym dramacie, mam nadzieję, że nie będę go grał.
– Jakub Żółtaszek

Tekst „Aniołów…”był dla mnie nowością. Najbardziej poruszyła mnie sama idea opisu dramatycznych wydarzeń poprzez epicki styl, z dużym poczuciem humoru i wdziękiem. Tragiczne okoliczności zmieniają się w przygodę. Poza tym jest to wspaniały materiał do pracy.
– Polina Chabatarova

Mój bohater jest z pozoru ułożony i żyje w zgodzie z moralnymi zasadami, jednak toczy wewnętrzną walkę ze swoimi pragnieniami. Staram się myśleć o Joe jak o zagubionym koledze, któremu jestem w stanie pomóc znaleźć swoją drogę.
– Maciej Kamiński

Bardzo spodobał mi się realizm dialogów, ich codzienność, może to też sprawa dobrego tłumaczenia. No i przede wszystkim jest to bardzo zabawny tekst. Im jednak bardziej się w niego wgryzam, tym więcej zaczynam czuć w nim patosu.
– Michał Badeński

Sztuka Tony’ego Kushnera to duże wyzwanie aktorskie, a biorąc pod uwagę, że to dyplom – duży potencjał i możliwości na stworzenie wyrazistych ról. Z każdym kolejnym czytaniem utwierdzałem się w przekonaniu, że będzie to „kopalnia”, w której będziemy stale odkrywać coś nowego.
– Kacper Kujawa

„Anioły…” w ustach młodych ludzi zyskują lekkość, która w zderzeniu z opowieścią o chorobie i śmierci, staje się zaskakująco rozdzierająca emocjonalnie. Postać Harper daje mi możliwość głębokiego rozpoznania współczesnych znaczeń kobiecości.
– Zofia Justyńska

Po pierwszym czytaniu kupiłem sobie atlas zaświatów. Po serialu wiedziałem, że zagram Roya. Gram Priora. Teraz jestem prorokiem i błogosławię Was. Oto mój wkład do tak zwanej Teologii. Nie wyobrażałem sobie, że popadnie w obłęd może być takie trudne.
– Marek Puchowski


graficzny symbol nagrody, puchar otoczony wieńcem laurowym NAGRODY I WYRÓŻNIENIA
42. Festiwal Szkół Teatralnych w Łodzi: II NAGRODA AKTORSKA dla Denisa Kudijenko za role Belize, Mr Ściemniacza i Głos Kaleba

42. Festiwal Szkół Teatralnych w Łodzi:  NAGRODA OPUS FILM DLA AKTORKI I AKTORA, KTÓRYCH CHCIELIBYŚMY WIDZIEĆ NA DUŻYM EKRANIE dla Marka Puchowskiego za role Priora Waltera i Mężczyzny w parku

42. Festiwal Szkół Teatralnych w Łodzi: WYRÓŻNIENIE JURY dla Poliny Chabatarovej za role Hannah Porter Pitt, Ethel Rosenberg, Rabbiego Izydora Chemelwitza i Henry`ego


ANGELS IN AMERICA
by Tony Kushner, directed by Michał Borczuch

The diploma performance by 4th year students of the Acting Department of AST National Academy of Theatre Arts in Krakow

Straszewskiego 22, Krakow
age rating: 16+
running time: 5 h (with 2 intervals)

The performance depicts the life of a group of New York-based gay men in the ’80 – the times of the raging AIDS epidemic and the ultraconservative presidency of Ronald Reagan. In this multithreaded, epic story, issues of sexual identity intertwine with great politics, ideology, racial and social problems, and religion, and the characters created by the author mix with authentic historical figures.

The excellent text by Tony Kushner is an insightful analysis of the American soul – in this performance it is transformed into a universal vision of love in a time of plague.

Big city overgrown with weeds, but flowering weeds. Big dance places full of music and lights and racial impurity and gender confusion. Race, taste, and history finally overcome. Such is the vision of paradise floated by one of the protagonists of Angels in America, Norman „Belize” Ariaga. The America of the 1980s, however, is far from this image. It is a world full of inequality, struggles for minority rights, a world of socio-political change, lonely people, and a raging AIDS epidemic.

The world of “Angels in America” is an epic tale of the dark times of the AIDS epidemic. But here the darkness has taste and smell, colour and a strange glow. Despair is always accompanied by ecstatic joy. A life in constant motion. Against death, against social intolerance and injustice.

In Kushner’s “Angels in America” it is love and desire that drive the most irrational transformations. Justice wins out. Evil is punished. Here we have two heroes: the good (Prior Walter) and the bad (Roy M. Cohn) who face the darkest of nights. We also have ordinary people, believers, and non-believers, making often impulsive decisions that lead them to discoveries about themselves and the world that pulses around them. Who are you? Who do you love? Are you able to forgive? As whom will you die?

It’s a challenge for young actresses and actors to enter a distant world that suddenly becomes very close, private. Watching the rehearsals, I think the experience can terrify and delight them at the same time. And the riddles of Kushner’s text are best tested on their own skin.  You don’t have to solve them just feel them. 

CAST

JOSEPH PORTER PITT (JOE) / ORINO’S VOICE – Maciej Kamiński
JOSEPH PORTER PITT (JOE) / THE ESKIMO – Kacper Kujawa
HARPER AMATY PITT / MARTIN HELLER – Zofia Justyńska
ROY M. COHN – Michał Badeński
LOUIS IRONSON – Jakub Żółtaszek
PRIOR WALTER / THE MAN IN THE PARK – Marek Puchowski
HANNAH PORTER PITT/ ETHEL ROSENBERG / RABBI ISIDOR CHEMELWITZ / HENRY – Polina Chabatarova
BELIZE / MR. LIES – Denis Kudijenko
THE ANGEL / EMILY / THE WOMAN IN THE SOUTH BRONX– Wiktoria Karbownik

  • Wnętrze sali teatralnej. Na skórzanym fotelu siedzi gładko uczesany brunet ubrany w dżinsy, czarne buty satynową koszulę ze zdobieniami w kowbojskim stylu. Z jego lewej strony na drewnianej skrzyni siedzi brodaty mężczyzna w dżinsowej kurtce i spodniach, z prawej stoi kobieta ubrana w granatową marynarkę i czerwone spodnie.
  • Zdjęcie ze spektaklu "Anioły w Ameryce". Scena grupowa. Pięcioro młodych ludzi w luźnych, nieformalnych strojach stoją blisko siebie, w rękach trzymają szklanki z napojem.
  • Zdjęcie ze spektaklu "Anioły w Ameryce". Na scenie ciemnowłosa kobieta w krótkiej czarnej sukni i wysokich skórzanych butach stoi przed mikrofonem, obok na podłodze siedzi szczupły bosy młodzieniec w koszulce z krótkim rękawem i jeansowych spodniach. Tło stanowi ściana ze śladami białej farby, lustro i duże okno oraz wiszące na ścianie złote maski.
  • Wnętrze sali teatralnej. Na pierwszym planie siedzący mężczyzna w płóciennym habicie z kapturem nałożonym na głowę. Zwraca się w kierunku siedzącej obok kobiety z półdługimi, kręconymi włosami ubranej w kraciastą sukienkę. w tle grupa trzech osób tworzących rodzaj żywego posągu.
  • Scena grupowa. Na dużej drewnianej skrzyni stoi blondynka ubrana w jasnoszare garniturowe spodnie, białe buty i półdługi popielaty żakiet z ozdobnymi patkami i srebrnymi guzikami. Do ramion ma przypięte skrzydła. Lewą rękę ma wzniesioną, prawą zaciska w pięść. Z jej prawej strony stoi krótko ostrzyżony mężczyzna w dżinsach i pomarańczowej kurtce z odblaskowymi pasami. Unosi ręce. Dwaj mężczyźni siedzą na krzesłach ustawionych z przodu skrzyni. Jeden ubrany jest w rozpiętą na piersiach satynową koszulę i satynowe popielate spodnie. Drugi mężczyzna nosi okulary, beżowy golf, ciemną kurtkę i sztruksowe spodnie. Z nim stoi kobieta ubrana w brązowy skórzany płaszcz
Przejdz do menu stopki
  • uczelnia
    • Aktualności
    • Jubileusz 70-lecia
    • Władze AST
    • Statut Uczelni
    • Struktura Uczelni
    • Pełnomocnik Rektora ds. Osób z Niepełnosprawnościami
    • Skład Senatu
    • Rzecznicy ds. etyki
    • Równe traktowanie
    • Absolwenci
    • Habilitacje
    • Doktoraty
    • Program ERASMUS+
    • Współpraca zagraniczna
    • Fundacja Sceny im. St. Wyspiańskiego
    • Zamówienia publiczne
    • Projekty realizowane przez AST
    • Projekty unijne
    • Dane osobowe (RODO)
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa witryny
  • studenci
    • Wydział Aktorski (WA)
    • Wydział Reżyserii i Dramaturgii (WRD)
    • Regulamin studiów
    • Dom studencki
    • Organizacja roku
    • Kodeks Etyki Studenta
    • Odpłatność za studia
    • Świadczenia dla studentów
    • Dziekanat
    • Sylabusy archiwum
  • kandydaci
    • Wydział Aktorski
    • Wydział Reżyserii i Dramaturgii
    • Kontakt
  • pracownicy
    • Informacje ogólne
    • Sprawy socjalne
    • Konkursy na stanowiska nauczycieli akademickich
    • Oferty pracy
    • Nauczyciele akademiccy
    • Pracownicy administracyjni i techniczni
    • NSZZ „Solidarność” w AST w Krakowie
    • Okresowa ocena osiągnięć pedagogów
    • ZIP
    • Poczta e-mail
    • Kampania: Rowerem do pracy
  • biblioteka
    • Aktualności
    • Informacje ogólne o zbiorach
    • Katalog biblioteki AST
    • Archiwum spektakli AST
    • Przydatne linki
    • Absolwenci i pedagodzy AST – materiały archiwalne
    • Kronika AST w Krakowie za lata 2005-2015
    • Wykaz artykułów prasowych dotyczących absolwentów i pedagogów AST/PWST w Krakowie (w zbiorach AST W Krakowie)
    • Dublety
    • Mówić wierszem
  • teatr ast
    • Repertuar
    • Spektakle
    • Bilety
    • Sceny
    • Wynajem sal
    • Partnerzy i instytucje współpracujące
    • Sponsoring
  • kontakt
INFORMACJA DOTYCZĄCA PLIKÓW COOKIES Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie, dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.Akceptuję