ANIOŁY W AMERYCE | REŻ. MICHAŁ BORCZUCH | PREMIERA
Tony Kushner
ANIOŁY W AMERYCE
Spektakl dyplomowy studentek i studentów IV r. Wydziału Aktorskiego AST w Krakowie.
Reżyseria: Michał Borczuch
Tłumaczenie: Jacek Poniedziałek
Scenografia, kostiumy i światła: Dorota Nawrot
Muzyka: Bartosz Dziadosz
Piosenki „Antarktyda I”: Zofia Justyńska, Denis Kudijenko, Marek Puchowski; „Antarktyda II”: Zofia Justyńska
Asystentka i asystent reżysera: Eugenia Balakireva (III r. WRD),
Bartłomiej Juszczak (V r. WRD)
Premiera: 23 września 2023 r., godz. 18:00
Scena im. Jerzego Treli | ul. Straszewskiego 22
Kategoria wiekowa: od 16. roku życia
Czas trwania: 4 h 30 min | 2 przerwy
„Anioły w Ameryce” są dwuczęściowym, ośmioaktowym utworem dramatycznym. Czas trwania utworu to około 6 godzin i 40 minut.
Autor udzielił zgody dla tej produkcji (i wyłącznie tej produkcji), aby dokonać skrótów. Zmiany w tekście zostały wprowadzone bez bezpośredniego udziału autora.
W trakcie spektaklu na scenie palony jest papieros.
W spektaklu wykorzystywany jest efekt dymu.
Informacja o biletach: Dział Teatru AST i promocji
tel. 12 362 71 30, bilety@ast.krakow.pl
OBSADA:
JOSEPH PORTER PITT (JOE) / GŁOS ORINA – Maciej Kamiński
JOSEPH PORTER PITT (JOE) / ESKIMOS /
GŁOS OJCA MORMONA – Kacper Kujawa
HARPER AMATY PITT / MARTIN HELLER – Zofia Justyńska
ROY M. COHN* – Michał Badeński
LOUIS IRONSON – Jakub Żółtaszek
PRIOR WALTER / MĘŻCZYZNA W PARKU / GŁOS KALEBA – Marek Puchowski
HANNAH PORTER PITT/ ETHEL ROSENBERG /
RABBI IZYDOR CHEMELWITZ / HENRY – Polina Chabatarova
BELIZE / MR ŚCIEMNIACZ / Denis Kudijenko
ANIOŁ / EMILY / MATKA MORMOŃSKA /
KOBIETA Z BRONXU – Wiktoria Karbownik
Bohaterowie dramatu Tony’ego Kushnera: Roy M. Cohn i Ethel Rosenberg są inspirowani postaciami autentycznymi. Sprawa Ethel Rosenberg (1915-1953) i jej męża Juliusa Rosenberga (1918-1953), oskarżonych o szpiegostwo na rzecz Związku Radzieckiego, była jednym z najbardziej kontrowersyjnych procesów sądowych w Stanach Zjednoczonych z okresu zimnej wojny. Prowadzący postępowanie prokurator Roy Cohn (1927-1986) wykorzystał nielegalne kontakty z sędzią Irvingiem Kaufmanem, aby doprowadzić do skazania małżeństwa Rosenbergów na śmierć.
Wielkie miasto, porośnięte chwastem, ale kwitnącym. Pełne świateł i muzyki sale balowe. Pomieszanie płci. Rasa, gust i historia obalone. Taką wizję raju snuje jeden z bohaterów Aniołów w Ameryce Norman „Belize” Ariaga. Ameryka lat 80. jest jednak daleka od tego wyobrażenia. To świat pełen nierówności, walki o prawa mniejszości, świat przemian społeczno-politycznych, osamotnionych ludzi i szalejącej epidemii AIDS.
Po usłyszeniu tytułu byłam pozytywnie nastawiona. Po wspólnym czytaniu i obejrzeniu serialu nabrałam jeszcze więcej pewności. Cały czas odkrywamy w tekście zupełnie nowe sensy i jest to bardzo ciekawe, rozwijające doświadczenie.
– Wiktoria Karbownik
Po pierwszym czytaniu tekstu poczułem, jak absolutnie przeciwstawne emocje może on wzbudzać i jak różnymi barwami jest nasycony. Miałem emocjonalny rollercoaster: od wzruszenia przez śmiech aż do autentycznego wkurzenia.
– Denis Kudijenko
Pierwsza myśl po obejrzeniu serialu: Louis to najnudniejsza postać w całym dramacie, mam nadzieję, że nie będę go grał.
– Jakub Żółtaszek
Tekst Aniołów był dla mnie nowością. Najbardziej poruszyła mnie sama idea opisu dramatycznych wydarzeń poprzez epicki styl, z dużym poczuciem humoru i wdziękiem. Tragiczne okoliczności zmieniają się w przygodę. Poza tym jest to wspaniały materiał do pracy.
– Polina Chabatarova
Mój bohater jest z pozoru ułożony i żyje w zgodzie z moralnymi zasadami, jednak toczy wewnętrzną walkę ze swoimi pragnieniami. Staram się myśleć o Joe jak o zagubionym koledze, któremu jestem w stanie pomóc znaleźć swoją drogę.
– Maciej Kamiński
Bardzo spodobał mi się realizm dialogów, ich codzienność, może to też sprawa dobrego tłumaczenia. No i przede wszystkim jest to bardzo zabawny tekst. Im jednak bardziej się w niego wgryzam, tym więcej zaczynam czuć w nim patosu.
– Michał Badeński
Sztuka Tony’ego Kushnera to duże wyzwanie aktorskie, a biorąc pod uwagę, że to dyplom – duży potencjał i możliwości na stworzenie wyrazistych ról. Z każdym kolejnym czytaniem utwierdzałem się w przekonaniu, że będzie to „kopalnia”, w której będziemy stale odkrywać coś nowego.
– Kacper Kujawa
„Anioły…” w ustach młodych ludzi zyskują lekkość, która w zderzeniu z opowieścią o chorobie i śmierci, staje się zaskakująco rozdzierająca emocjonalnie. Postać Harper daje mi możliwość głębokiego rozpoznania współczesnych znaczeń kobiecości.
– Zofia Justyńska
Po pierwszym czytaniu kupiłem sobie atlas zaświatów. Po serialu wiedziałem, że zagram Roya. Gram Priora. Teraz jestem prorokiem i błogosławię Was. Oto mój wkład do tak zwanej Teologii. Nie wyobrażałem sobie, że popadnie w obłęd może być takie trudne.
– Marek Puchowski
„ANIOŁY W AMERYCE” są dwuczęściowym, ośmioaktowym utworem dramatycznym. Czas trwania utworu to około sześć godzin i czterdzieści minut. Autor udzielił zgody dla tej produkcji (i wyłącznie tej produkcji), aby dokonać skrótów. Zmiany w tekście zostały wprowadzone bez bezpośredniego udziału autora.