13. FMR | KOBALTOWY: CZARNE PSY, HIPOCHONDRIA, PERTRAKTACJE UCIEKANIA | REŻ. FILIP PAWLIK
AST w Krakowie
KOBALTOWY: CZARNE PSY, HIPOCHONDRIA, PERTRAKTACJE UCIEKANIA
reż. Filip Pawlik (on/ona/oni)
piątek | 17 listopada | godz. 16:15
Scena Eksperymentalna | 75 min.
Reżyseria, tekst: Filip Pawlik (on/ona/oni) – IV r. Wydziału Reżyserii i Dramaturgii Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie
Muzyka: Krzysztof Wysłouch (on/jego), Konrad Kucharczyk (on/jego), Filip Pawlik, Zofia Justyńska (ona/jej), Alex Spisak (on/jego), Polina Chabatarova (ona/jej), Zuzanna Wieczosek (ona/jej)
Multimedia, światła: Kuba Katarzyński (on/jego)
Charakteryzacja, kostiumy: Gonia Cichowicz (ona/jej)
Zdjęcia: Kuba Przyborowski (on/ona)
Choreografia: Dusiek Olszański (on/jego)
Opieka pedagogiczna: Michał Borczuch (on/jego)
Opis: Filip Pawlik/Krzysztof Wysłouch
Obsada: Zofia Justyńska, Polina Chabatarova, Zuzanna Wieczosek, Konrad Kucharczyk, Alex Spisak
Sylwester 2023, gdzieś prawie za Krakowem. W oddali szczekają psy. Przyjechał ostatni tramwaj w tym roku. To może być najciemniejszy dzień. Oczy nie chcą się spotkać, ale poszerzą się, gdy weźmiesz odpowiednio dużego szczurka. Kieszenie są pełne, ale w środku nie ma już niczego. Brak środków na koncie. Furgonetki policji błyszczą na niebiesko. Owczarki niemieckie siedzą grzecznie. Którą piosenkę puścić, by wrzucić w tę przestrzeń trochę światła? Chciałbyś się przytulić i pozwolić, żeby ten dzień przepłynął. Trzeba wyjść z domu. Każde przejście przez pasy zawiera w sobie niewidzialne drabiny, trzeba omijać je slalomem. Ile lat nieszczęścia jeszcze Cię czeka?
Głównym założeniem spektaklu jest przyjrzenie się momentowi przejścia ze starego do nowego roku i próbie zrytualizowanego nadania mu sensotwórczej roli oczami młodych dorosłych. Akcja skupia się na dylematach pięciorga bohater__ próbujących odnaleźć się w momencie między nastoletniością a dorosłością. Potrzeba wyrwania się ze starych schematów walczy z bezpiecznym przywiązaniem do toksycznych przyzwyczajeń. Za sensotwórcze narzędzia pomocnicze służy bohater__om mieszanka alternatywnych podejść do duchowości, przez którą usiłują odnaleźć porządek i głębię w nużącej rzeczywistości. Akcję sceniczną dopełniają współtworzone przez zespół aktorski piosenki – półrealne sekwencje dające wgląd w indywidualne przeżycia usiłujących odnaleźć się w relacjach postaci.
Trigger warning: głośna muzyka, światła stroboskopowe, narkotyki, alkohol
Filip Pawlik (ur. 2000) – Osoba studencka IV roku Wydziału Reżyserii i Dramaturgii AST. Potrójny laureat konkursu na sztukę „Alchemii Teatralnej” („Gagaizm”, „Co wiem o Janie Klacie i jego dziwnej jaździe samochodem po narkotykach”, „WYSPA UZNAM/Mr Baransky”). Asystentka Huberta Sulimy i Jędrzeja Piaskowskiego przy spektaklu „Marzenia polskie / Les rêves polonais” w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie. Jako osoba dramaturgująca pracowali z Kaliną Dębską przy czytaniu performatywnym „Republiki Głuchych” Illi Kamińskiego (Akademia Sztuk Teatralnych/Festiwal Miłosza). Jego praca „Gej w Wielkim Mieście” została pokazana na Warszawskich Spotkaniach Teatralnych.