13. FMR | МАТЬ / MATKA | REŻ. PATRYK WARCHOŁ
AT w Warszawie
МАТЬ / MATKA
reż. Patryk Warchoł
piątek | 17 listopada | godz. 18:30
Scena im. St. Wyspiańskiego | 55 min.
Spektakl na podstawie ,,Urzeczonych śmiercią’’ Swiatłany Aleksijewicz
Reżyseria, światła, video: Patryk Warchoł – IV rok Kierunku Reżyserii Akademii Teatralnej w Warszawie
Dramaturgia: Anita Szymańska
Muzyka: Nikodem Słomczyński
Scenografia: Maja Zęgota
Kostiumy: Jana Nedelko
Video: Natalia Mentkowska
Opieka artystyczna: Piotr Cieplak
Obsada: Ekaterina Ermolovich (Екатерина Ермолович),
Volha Kalakoltsava (Ольга Колокольцева), Walentyna Sizonenko (Валентина Сизоненко)
Родина – твоя мать. Родина твоя мама.
Ojczyzna – twoja matka. Ojczyzna twoją mamą.
S. Aleksijewicz, ,,Urzeczeni śmiercią’’
Spektakl Мать | Matka to adaptacja pierwszej wydanej w Polsce książki Swiatłany Aleksijewicz. Wybitna pisarka swój trzeci reportaż zdecydowała się poświęcić tym, którzy tuż po upadku Związku Radzieckiego targnęli się na swoje życie. Podążając za wskazówką Aleksijewicz, wybraliśmy trzy najbardziej osobiste z podarowanych jej opowieści, stawiając sobie za cel przez prywatne historie opowiedzenia makrohistorii: zdać relację z czasu, który minął, ale naznaczył czas obecny.
Występujące aktorki pochodzenia białoruskiego i rosyjskiego nie tylko czują i dźwigają historie bohaterek Aleksijewicz, ale wytwarzają własną opowieść: o swoim pokoleniu nierozumiejącym rodziców. O buncie przeciw ich zapatrzeniu w sowiecki sojuz, ale też o próbie ich zrozumienia i jakiegoś… przebaczenia? Nie oceniając, nie uprawiając sowietologii i nie próbując nauczać polską widownię o tym, czym jest komunizm i czym był ZSRR.
Chcąc jedynie, mówiąc słowami innej, ostatniej, Laureatki Literackiej Nagrody Nobla: ocalić coś z czasu, który pozostał.
Patryk Warchoł
Student IV roku reżyserii na warszawskiej AT. Wcześniej, szukając bardziej praktycznego zajęcia, studiował filozofię, a potem wiedzę o teatrze. Współpracuje stale z Michałem Siegoczyńskim, z którym zrealizował spektakle: „Wiosenna bujność traw”, „Chciałem być”, „Noce i dnie”, „Don Kichot”, „Romeo i Julia is not dead”. Obecnie w teatrze interesuje go gra ze strukturami narracyjnymi i percepcją widza oraz kilka innych rzeczy, które nie mieszczą się w notce biograficznej. Na co dzień, gdy zarabia na teatr, jest dyrektorem programowym Fundacji Zwolnieni z Teorii i wiceprezesem Fundacji Kreacje Teatralne. Nie lubi się z Janem Klatą.