15. FMR 2025

PROGRAM

13.11.2025 | czwartek

10:00  OPERATYWKA 
otwarta narada robocza
∙ sprawczość na rynku pracy  (D. Knapik, P. Kowańska)
∙ symetryczne umowy (A. L. Piotrowska, M. Skrzywanek)
∙ bezpieczny proces twórczy (U. Kijak, M. Sajur, W. Szczawińska, M. Wdowik)
→ ul. Straszewskiego 22 / sala 204 / 240 min.

15:30  wszystkie powinnyśmy być już martwe 
reż. Kamila Kucia / AST w Krakowie
→ ul. Warszawska 5 / Scena Klasyczna / 90 min.

18:00  .Amlet
reż. Jadwiga Klata / AT w Warszawie
→ ul. Straszewskiego 22 / sala 311 / 45 min.        

19:00  Bezmatek
reż. Patryk Warchoł / AT w Warszawie
→ ul. Straszewskiego 22 / sala 313 / 75 min.

20:30 Rozmowa z zespołami twórczymi
→ ul. Straszewskiego 22 / sala 204 / 60 min.          

14.11.2025 | piątek

10:00  Pracownia Dramaturgiczna
czytania performatywne
→ ul. Straszewskiego 22 / Scena im. J. Treli / 240 min.

15:00  WSTĘP DO GILDII
spotkanie z przedstawiciel(k)ami Związku Zawodowego Polskich Reżyserek i Reżyserów Teatralnych
→ ul. Straszewskiego 22 / sala 204 / 45 min.

16:00  Balladyna 68 – w nieco skróconej wersji  
reż. Lada Borovska / Filia AT w Białymstoku  
→ ul. Straszewskiego 22 / sala 307 / 40 min.  

17:00  Karaluchy
reż. Mariia Bakumenko / Filia AST we Wrocławiu / 55 min.
→ ul. Straszewskiego 22 / sala 313 / 55 min.

18:15  Katastrofa, na którą czekasz, już się wydarzyła
reż. Eliasz Niezgoda / AST w Krakowie
→ ul. Straszewskiego 22 / sala 311 / 55 min.

20:15  Żeromski: backstage                                   
reż. Weronika Zajkowska / Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach / AST w Krakowie
→ ul. Warszawska 5 / Scena Eksperymentalna / 60 min.

21:30  Rozmowa z zespołami twórczymi
ul. Warszawska 5 → Scena Klasyczna / 60 min.            


15.11.2025 | sobota

10:00  Pracownia Dramaturgiczna – wymiana artystyczna
z Dramaturgicką pracovną (KALD DAMU Praga)
→ ul. Straszewskiego 22 / Scena im. J. Treli

10:00  ANONSE
36 spotkań osób studiujących reżyserię i dramaturgię z dyrektor(k)ami teatrów
→ ul. Straszewskiego 22 / Scena im. St. Wyspiańskiego, sala 204 i sala gimnastyczna

16:00  Tym mnie chyba zasypali
reż. Lesia Mariia Pasichnyk / Filia AT w Białymstoku
→ ul. Straszewskiego 22 / sala 313 / 30 min.

16:45  W środku słońca gromadzi się popiół
reż. Siarhei Artsiomenka / Filia AST we Wrocławiu
→ ul. Straszewskiego 22 / sala 311 / 50 min.

18:30  Kamienie na szaniec
reż. Jacek Niemiec / AST w Krakowie
→ ul. Warszawska 5 / sala gimnastyczna / 70 min.

20:00  sen nocy letniej ZOMBIE 
reż. Marek Zieliński, dram. Magdalena Litwa / AST w Krakowie
→ ul. Warszawska 5 / Scena Eksperymentalna / 55 min.

21:15  Rozmowa z zespołami twórczymi
→ ul. Warszawska 5 / Scena Klasyczna / 60 min.

16.11.2025 | niedziela

10:00  Pracownia Dramaturgiczna
czytania performatywne
→ ul. Straszewskiego 22 / Scena im. J. Treli

16:00 Najdłuższa Szychta Świata, czyli katastrofa górnicza w Copiapó, na pustyni Atakama, 830 km na północ od Santiago, stolicy Chile. Struktury reż. Piotr Mateusz Wach / AST w Krakowie
→ ul. Warszawska 5 / Scena Eksperymentalna / 65 min.

18:00 Clean Girl
reż. Ewa Platt / AT w Warszawie
→ ul. Straszewskiego 22 / sala 204 / 60 min.

19:15 Egzekucja/Szoł 
reż. Eryk Herbut / Filia AST we Wrocławiu
→ ul. Straszewskiego 22 / Scena im. St. Wyspiańskiego / 75 min.

20:45  Rozmowa z zespołami twórczymi
→ ul. Straszewskiego 22 / sala 204

21:45  Ogłoszenie werdyktu jury
→ ul. Straszewskiego 22 / Scena im. St. Wyspiańskiego



Hasło tegorocznej edycji Forum Młodej Reżyserii: „Końca nie widać” otwiera zbiór 14 prac konkursowych, czytań i warsztatów Pracowni Dramaturgicznej, spotkań z dyrektor(k)ami teatrów i instytucji kultury, 3 paneli dyskusyjnych wokół bezpiecznego procesu, praw autorskich czy sprawczości absolwentek/absolwentów na rynku sztuki. Debiutujące twórczynie, osoby twórcze i młodzi twórcy teatralni przeprowadzą wiwisekcję przeszłości w poszukiwaniu odpowiedzi na pytania nurtujące współczesność. Przeszukiwać będą teksty klasyczne, eksperymentując dramaturgicznie: montując, tnąc, dopisując, pisząc zupełnie autorsko, aby wydobyć pokoleniowe sekrety i nowe konstelacje znaczeń.

Powieść „Kamienie na szaniec” Aleksandra Kamińskiego stanie się przyczynkiem do eksploracji wychowania w duchu harcerskim, które w kontekście widma zbliżającej się wojny, zdaje się wszystko komplikować zamiast upraszczać. Za postacią Hamleta będziemy zadawać sobie pytania o sprawczość w czasach inercji, entropii i kolapsu. Skonfrontujemy się z groteskowym odczytaniem historii Balladyny, opartej na wersji Jeremiego Przybory. Obejrzymy spektakl na postawie dramatu napisanego przez ośmioletniego Witkacego, a poprzez adaptację ,,Dzienników” Żeromskiego odkryjemy ukryte warstwy dzieła dramatycznego. Osoby autorskie sięgną także po teksty współczesne takie jak „W środku słońca gromadzi się popiół” Artura Pałygi, czy „Bezmatek” Miry Marcinów w poszukiwaniu uniwersalnych treści.

Adaptacji ulegną dokumenty i konteksty z niedalekiej przeszłości, sfikcjonalizowane wydarzenia na wsi tuż przy granicy z Białorusią, historia gwatemalczyka Manuela Martineza Coronado, który w 1995 został skazany na karę śmierci, a także katastrofa górniczej w kopalni San José w Chile (2010). Będziemy się też przysłuchiwać kompletnie autorskim głosom, świadkować najbardziej samotnym, intymnym i stabuizowanym portretom, żartować o śmierci i przeżyciu po życiu, odsłaniać to, co zwykle zostaje  zamknięte w czterech ścianach – przemoc emocjonalną i ekonomiczną, dziedziczenie traum, biedę, samobójstwo. Idąc za jednym z tytułów – być może katastrofa, na którą czekasz, już się wydarzyła?

W poszukiwaniu nowych tekstów, świeżych języków i eksperymentalnych, scenicznych interpretacji zapraszamy na 2 bloki czytań performatywnych organizowanych przez Pracownię Dramaturgiczną.  Otwarte dla publiczności czytania odbędą się w piątek i niedzielę, tym razem – w sali Jerzego Treli dedykowanej działaniom Pracowni. Natomiast w sobotę odbędzie się wymiana artystyczna Pracowni Dramaturgicznej ze studentami i studentkami oraz wykładowczyniami i wykładowcą z Dramaturgickiej pracowni DAMU w Pradze. Będzie to okazja do międzynarodowej rozmowy na temat przyszłości dramaturgii.

W tym roku wskrzeszamy także nieco przykurzoną ideę Forum – w ramach projektu OPERATYWKA proponujemy trzy otwarte panele dyskusyjne, które pomogą uzbroić osoby kończące edukację w szkołach teatralnych do wejścia na rynek sztuki. Będziemy prezentować różnorodne modele bezpiecznego zarządzania procesem twórczym, rozmawiać o symetrycznych umowach z instytucjami sztuki, prawach autorskich przysługujących osobom twórczym, a także o tym, jak skutecznie pozyskiwać pracę gdy nasz telefon milczy uparcie.

Przy okazji tegorocznego FMR będzie można spotkać się i porozmawiać z przedstawiciel(k)ami ZZ Gildii Polskich Reżyserek i Reżyserów Teatralnych. Osoby studiujące dramaturgię oraz reżyserię zapraszamy również do ANONSÓW, czyli rozmów z przedstawicielami teatrów –po uprzednim przedstawieniu myśli programowej każdej z instytucji.


Panele dyskusyjne i spotkania robocze

ZZ GILDIA POLSKICH REŻYSEREK I REŻYSERÓW TEATRALNYCH

„Zapraszamy na spotkanie z przedstawiciel(k)ami ZZ Gildia Polskich Reżyserek i Reżyserów Teatralnych. To świetna okazja, by nas poznać i dowiedzieć się czym się zajmujemy i dlaczego warto do nas dołączyć. Opowiemy o tym jak tworzymy bezpieczną przestrzeń wymiany doświadczeń, solidarności środowiskowej i dbania o wspólną sprawę. Będziemy również mówić o wsparciu prawnym i zawodowym, o procedurach pomagających rozwiązywać konflikty z instytucjami oraz o współpracy z najważniejszymi organami państwa, żeby dbać o nasze interesy w zakresie ustawodawstwa”.

OPERATYWKA
Trzy otwarte panele dyskusyjne na temat: sprawczości na rynku pracy (prowadzenie: Dominika Knapik, Patrycja Kowańska), praw autorskich i symetrycznych umów z instytucjami (prowadzenie: Agnieszka Lubomira Piotrowska, Michał Skrzywanek) oraz bezpiecznego procesu twórczego (prowadzenie: Urszula Kijak, Maciej Sajur, Weronika Szczawińska, Małgorzata Wdowik). Zaproszone gościnie i zaproszeni goście podzielą się praktycznym niezbędnikiem dla absolwentek i absolwentów szkół teatralnych rozpoczynających karierę zawodową. Dowiemy się co robić, kiedy nie dostajemy żadnych ofert pracy z zewnątrz, w jaki sposób pozyskiwać fundusze na własne inicjatywy twórcze, jak skutecznie proponować teatrom swoje projekty.  Ekspertki i eksperci podzielą się pragmatyczną wiedzą dotyczącą prawa autorskiego i niekorzystnych zapisów w umowach z teatrami. Skupimy się na najczęstszych sytuacjach spornych, ochronie ZAiKS, Gildii i tantiemach. Porozmawiamy również o zarządzaniu procesem twórczym i różnorodnych strategiach liderowania zespołem.

ANONSE
Zamknięte spotkanie osób studiujących reżyserię i dramaturgię z 36 dyrektorkami i dyrektorami teatrów w Polsce. Spotkanie ma na celu rozszerzenie sieci zawodowych kontaktów, przedstawienie przez instytucje swoich planów repertuarowych, linii programowych i oczekiwań artystycznych. W odpowiedzi, osoby studiujące mogą zaprezentować swoje pomysły i porozmawiać o nich z przedstawicielką lub przedstawicielem wybranej przez siebie instytucji.


Spektakle konkursowe będzie oceniać Jury w składzie: Justyna Sobczyk – Dyrektorka Naczelna Teatru Ochoty im. Haliny i Jana Machulskich w Warszawie,  Michał Buszewicz – Dyrektor artystyczny Teatru Współczesnego w Szczecinie oraz  Paweł Kulka – kierownik zespołu artystycznego i koordynator zespołu programowegoTR Warszawa.