Przejdz do treści
  • facebook
  • instagram
  • youtube
  • vimeo
Akademia Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w KrakowieAkademia Sztuk Teatralnych
  • bip
  • Usos
  • EN
  • KSIĘGARNIA
Logo UE
  • Kraków
  • Wrocław
  • Bytom
  • Uczelnia
  • Studenci
  • Kandydaci
  • Pracownicy
  • Teatr AST
  • Pracownia Dramaturgiczna
  • Forum Młodej Reżyserii
  • Biblioteka
  • Kontakt

Stanisławski? Jaki Stanisławski? – panel dyskusyjny w Instytucie Teatralnym | 30 stycznia br.

20.01.2015

Nakładem wydawnictwa Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie ukazało się właśnie pierwsze polskie wydanie Partytury teatralnej Mewy Antoniego Czechowa autorstwa Konstantina Siergiejewicza Stanisławskiego. Przetłumaczony przez Jerzego Czecha tom stanowi niezwykle cenny dokument pracy nad jednym z najważniejszych przedstawień w dziejach teatru europejskiego. Publikacja ta stanowi zarazem kontynuację podjętej przez krakowską Szkołę kilka lat temu pracy nad publikacją pism Stanisławskiego w nowych tłumaczeniach.

Ukazanie się kolejnej książki Stanisławskiego stanowi punkt wyjścia dla dyskusji na temat obecności rosyjskiego mistrza sztuki aktorskiej, pedagoga i reżysera, twórcy Moskiewskiego Teatru Artystycznego we współczesnej praktyce polskich scen i szkół teatralnych. Stanisławski wywarł ogromny wpływ na sztukę aktorską i sztukę reżyserii na całym świecie. Dzieje jego obecności w Polsce, w związku ze skomplikowanymi relacjami polsko-rosyjskimi są szczególnie zagmatwane. Fascynował już na początku XX wieku, inspirował wielu artystów, ale jednocześnie długo pozostawał mało znany. Po 1945 roku z powodów politycznych został ustanowiony najwyższym autorytetem, a zarazem zamknięty w sztywnych ramach ortodoksji, bywał jednak ważnym punktem odniesienia i inspiracji. Mimo to, to właśnie w Polsce pojawiły się takie twórcze kontynuacje i oryginalne rozwinięcia propozycji Stanisławskiego, jak aktorstwo Reduty czy praktyka Jerzego Grotowskiego.

A jakie jest miejsce Stanisławskiego w polskim teatrze dzisiaj? Czy jeszcze inspiruje, czy stał się tylko częścią zamierzchłej przeszłości? Czy jego propozycje w swoim historycznym kształcie mogą jeszcze stanowić inspirację do pracy aktorskiej? A może metoda Stanisławskiego jest obecna w jednej z wielu późniejszych odmian? Czy jest jakiś polski Stanisławski?

Wokół takich pytań toczyć się będzie dyskusja z udziałem:
Piotra Borowskiego – aktora i reżysera, lidera Studium Teatralnego
Jarosława Gajewskiego – aktora Teatru Polskiego w Warszawie i profesora Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza oraz Grzegorza Ziółkowskiego – profesora Uniwersytetu Adama Mickiewicza

Spotkanie poprowadzą prof. Beata Guczalska (dziekan Wydziału Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie, autorka książki Aktorstwo polskie. Generacje) i prof. Dariusz Kosiński (Instytut Teatralny)


Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego

Jazdów 1
00-467 Warszawa
30 stycznia 2105 r. w godzinach 16:00-18:00
Przejdz do menu stopki
  • uczelnia
    • Aktualności
    • Jubileusz 70-lecia
    • Władze AST
    • Statut Uczelni
    • Struktura Uczelni
    • Pełnomocnik Rektora ds. Osób z Niepełnosprawnościami
    • Skład Senatu
    • Rzecznicy ds. etyki
    • Równe traktowanie
    • Absolwenci
    • Habilitacje
    • Doktoraty
    • Program ERASMUS+
    • Współpraca zagraniczna
    • Fundacja Sceny im. St. Wyspiańskiego
    • Zamówienia publiczne
    • Projekty realizowane przez AST
    • Projekty unijne
    • Dane osobowe (RODO)
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa witryny
  • studenci
    • Wydział Aktorski (WA)
    • Wydział Reżyserii i Dramaturgii (WRD)
    • Regulamin studiów
    • Dom studencki
    • Organizacja roku
    • Kodeks Etyki Studenta
    • Odpłatność za studia
    • Świadczenia dla studentów
    • Dziekanat
    • Sylabusy archiwum
  • kandydaci
    • Wydział Aktorski
    • Wydział Reżyserii i Dramaturgii
    • Kontakt
  • pracownicy
    • Informacje ogólne
    • Sprawy socjalne
    • Konkursy na stanowiska nauczycieli akademickich
    • Oferty pracy
    • Nauczyciele akademiccy
    • Pracownicy administracyjni i techniczni
    • NSZZ „Solidarność” w AST w Krakowie
    • Okresowa ocena osiągnięć pedagogów
    • ZIP
    • Poczta e-mail
    • Kampania: Rowerem do pracy
  • biblioteka
    • Aktualności
    • Informacje ogólne o zbiorach
    • Katalog biblioteki AST
    • Archiwum spektakli AST
    • Przydatne linki
    • Absolwenci i pedagodzy AST – materiały archiwalne
    • Kronika AST w Krakowie za lata 2005-2015
    • Wykaz artykułów prasowych dotyczących absolwentów i pedagogów AST/PWST w Krakowie (w zbiorach AST W Krakowie)
    • Dublety
    • Mówić wierszem
  • teatr ast
    • Repertuar
    • Spektakle
    • Bilety
    • Sceny
    • Wynajem sal
    • Partnerzy i instytucje współpracujące
    • Sponsoring
  • kontakt
INFORMACJA DOTYCZĄCA PLIKÓW COOKIES Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie, dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.Akceptuję