Stanisławski? Jaki Stanisławski? – panel dyskusyjny w Instytucie Teatralnym | 30 stycznia br.
20.01.2015
Nakładem wydawnictwa Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie ukazało się właśnie pierwsze polskie wydanie Partytury teatralnej Mewy Antoniego Czechowa autorstwa Konstantina Siergiejewicza Stanisławskiego. Przetłumaczony przez Jerzego Czecha tom stanowi niezwykle cenny dokument pracy nad jednym z najważniejszych przedstawień w dziejach teatru europejskiego. Publikacja ta stanowi zarazem kontynuację podjętej przez krakowską Szkołę kilka lat temu pracy nad publikacją pism Stanisławskiego w nowych tłumaczeniach.
Ukazanie się kolejnej książki Stanisławskiego stanowi punkt wyjścia dla dyskusji na temat obecności rosyjskiego mistrza sztuki aktorskiej, pedagoga i reżysera, twórcy Moskiewskiego Teatru Artystycznego we współczesnej praktyce polskich scen i szkół teatralnych. Stanisławski wywarł ogromny wpływ na sztukę aktorską i sztukę reżyserii na całym świecie. Dzieje jego obecności w Polsce, w związku ze skomplikowanymi relacjami polsko-rosyjskimi są szczególnie zagmatwane. Fascynował już na początku XX wieku, inspirował wielu artystów, ale jednocześnie długo pozostawał mało znany. Po 1945 roku z powodów politycznych został ustanowiony najwyższym autorytetem, a zarazem zamknięty w sztywnych ramach ortodoksji, bywał jednak ważnym punktem odniesienia i inspiracji. Mimo to, to właśnie w Polsce pojawiły się takie twórcze kontynuacje i oryginalne rozwinięcia propozycji Stanisławskiego, jak aktorstwo Reduty czy praktyka Jerzego Grotowskiego.
A jakie jest miejsce Stanisławskiego w polskim teatrze dzisiaj? Czy jeszcze inspiruje, czy stał się tylko częścią zamierzchłej przeszłości? Czy jego propozycje w swoim historycznym kształcie mogą jeszcze stanowić inspirację do pracy aktorskiej? A może metoda Stanisławskiego jest obecna w jednej z wielu późniejszych odmian? Czy jest jakiś polski Stanisławski?
Wokół takich pytań toczyć się będzie dyskusja z udziałem:
Piotra Borowskiego – aktora i reżysera, lidera Studium Teatralnego
Jarosława Gajewskiego – aktora Teatru Polskiego w Warszawie i profesora Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza oraz Grzegorza Ziółkowskiego – profesora Uniwersytetu Adama Mickiewicza
Spotkanie poprowadzą prof. Beata Guczalska (dziekan Wydziału Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie, autorka książki Aktorstwo polskie. Generacje) i prof. Dariusz Kosiński (Instytut Teatralny)