Przejdz do treści
  • facebook
  • instagram
  • youtube
  • vimeo
Akademia Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w KrakowieAkademia Sztuk Teatralnych
  • bip
  • Usos
  • EN
  • KSIĘGARNIA
Logo UE
  • Kraków
  • Wrocław
  • Bytom
  • Uczelnia
  • Studenci
  • Kandydaci
  • Pracownicy
  • Teatr AST
  • Pracownia Dramaturgiczna
  • Forum Młodej Reżyserii
  • Biblioteka
  • Kontakt

Małgorzata Warsicka laureatką Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej 2016

28.06.2016

Holzwege Marty Sokołowskiej w reżyserii Katarzyny Kalwat (TR Warszawa) oraz Nieskończona historia Artura Pałygi w reżyserii Małgorzaty Warsickiej (Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu) najlepszymi spektaklami 22. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Indywidualnie jury doceniło między innymi reżyserki Małgorzatę Warsicką i Annę Smolar, zespół aktorski Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu, aktora Tomasza Tyndyka oraz choreografkę Ewelinę Ciszewską.

Po obejrzeniu 12 spektakli, które zakwalifikowały się do finału Konkursu, jury w składzie: Kalina Zalewska (przewodnicząca), Małgorzata Bogajewska, Konrad Dworakowski, Jarosław Gajewski oraz Rafał Węgrzyniak, zdecydowało o przyznaniu I Nagrody w wysokości 40 tys. zł TR Warszawa za spektakl Holzwege Marty Sokołowskiej w reżyserii Katarzyny Kalwat. Do Teatru im. Wilama Horzycy trafiła II Nagroda w wysokości 30 tys. zł – za Nieskończoną historię Artura Pałygi w reżyserii Małgorzaty Warsickiej. Obie nagrody przeznaczone zostaną na realizację kolejnego spektaklu polskiej sztuki współczesnej w sezonie teatralnym 2016/2017.

Aktorzy występujący w drugim z wymienionych spektakli otrzymali ponadto nagrodę zespołową w wysokości 12 tys. zł, a Małgorzata Warsicka nagrodę indywidualną w wysokości 4 tys. zł. Za reżyserię spektaklu Dybuk Ignacego Karpowicza i zespołu aktorskiego z Teatru Polskiego w Bydgoszczy nagrodzona została także Anna Smolar. Indywidualna nagroda aktorska trafiła zaś do Tomasza Tyndyka za rolę w spektaklu Holzwege.

Jury uznało, że autorem najlepszej scenografii do spektaklu był Pavel Hubička (Lustrzana chmura Roberta Jarosza w reżyserii autora z Teatru Animacji w Poznaniu), a autorką najlepszej choreografii Ewelina Ciszewska (spektakle Smoki Maliny Prześlugi w reżyserii Jerzego Połońskiego z Teatru Maska w Rzeszowie oraz Księga dżungli Roksany Jędrzejewskiej-Wróbel w reżyserii Ewy Piotrowskiej z Teatru Lalek Banialuka w Bielsku-Białej).

Przyznawaną przez Zarząd Sekcji Teatrów Dramatycznych Związku Artystów Scen Polskich Nagrodę im. Jana Świderskiego otrzymała w tym roku Hanna Maciąg za rolę w spektaklu Dybuk.

Jury Konkursu przyznało też cztery wyróżnienia – dla Magdy Szpecht za reżyserię, dla Wojciecha Blecharza za muzykę, a dla Pawła Sakowicza za choreografię do spektaklu SCHUBERT. ROMANTYCZNA KOMPOZYCJA NA DWUNASTU WYKONAWCÓW I KWARTET SMYCZKOWY Szymona Adamczaka z Teatru Dramatycznego im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu oraz dla Ewy Kaczmarek za tekst i rolę w spektaklu Wera V w reżyserii Wojciecha Wińskiego, Stowarzyszenie Artystyczne Usta Usta w Poznaniu.

W tym roku po raz drugi swoje nagrody – dla autorów najlepszych tekstów w Konkursie – wręczyła też Komisja Artystyczna (w składzie: Jacek Sieradzki – przewodniczący, Ewa Hevelke, Andrzej Lis, Zofia Smolarska, Szymon Spichalski, Izabela Szymańska, Katarzyna Waligóra), która wcześniej wskazała finałowe spektakle. Trafiły one do Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk za tekst Burmistrz i Maliny Prześlugi za tekst Smoki (obie nagrody po 10 tys. zł), a Weronikę Murek uznano za autorkę najciekawszego dramatopisarskiego debiutu („Sztuka mięsa”, nagroda w wysokości 5 tys. zł).

Uroczyste ogłoszenie werdyktu Jury oraz Komisji Artystycznej odbyło się w poniedziałek o godzinie 19:00 w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego, który jest koordynatorem Konkursu. Nagrody laureatom wręczyli przewodniczący Jury oraz Komisji Artystycznej – Kalina Zalewska i Jacek Sieradzki, Teresa Stępień-Nowicka – przewodnicząca Sekcji Teatrów Dramatycznych ZASP, Ewa Wytrążek – zastępca dyrektora Departamentu Narodowych Instytucji Kultury MKiDN oraz Dorota Buchwald – dyrektor Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego.

W tym roku do I etapu 22. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej dopuszczonych zostało aż 101 inscenizacji polskiego dramatu współczesnego. Finałowa dwunastkę Komisja Artystyczna wyłoniła na początku maja.

– Ze 101 spektakli, które obejrzeli członkowie Komisji, 92 to premiery. Oszałamiająca i niezwykle ciesząca nas liczba. Widać, że ten konkurs przez 22 lata, przez jego trwałość i skuteczność, powoduje nadal, że polska dramaturgia się kręci. Nikt nie zadaje dziś pytań o to, dlaczego na polskich scenach nie widać rodzimych, współczesnych dramatów – podkreślał podczas uroczystego ogłaszania werdyktu przewodniczący Komisji Artystycznej Jacek Sieradzki.

W gronie finalistów tegorocznego Konkursu znalazły się:

Dybuk Ignacego Karpowicza oraz zespołu aktorskiego, reż. Anna Smolar, Teatr Polski im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy;
Holzwege Marty Sokołowskiej, reż. Katarzyna Kalwat, TR Warszawa;
„Kamienie” wg prozy Grażyny Jagielskiej, spektakl stworzony kolektywnie przez spółdzielnię artystyczną, Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach;
Klęski w dziejach miasta, Agnieszki Jakimiak, reż. Weronika Szczawińska, Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu;
Księga dżungli, Roksany Jędrzejewskiej-Wróbel, reż. Ewa Piotrowska, Teatr Lalek Banialuka w Bielsku-Białej;
Lustrzana chmura, Roberta Jarosza, reż. Robert Jarosz, Teatr Animacji w Poznaniu;
Nieskończona historia, Artura Pałygi, reż. Małgorzata Warsicka, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu;
SCHUBERT. ROMANTYCZNA KOMPOZYCJA NA DWUNASTU WYKONAWCÓW I KWARTET SMYCZKOWY Szymona Adamczaka, reż. Magda Szpecht, Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu;
Smacznego, proszę Wilka Marty Guśniowskiej, reż. Marián Pecko, Opolski Teatr Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki;
Smoki Maliny Prześlugi, reż. Jerzy Jan Połoński, Teatr Maska w Rzeszowie;
Wera V Ewy Kaczmarek, reż. Wojciech Wiński, Stowarzyszenie Artystyczne Usta Usta w Poznaniu;
Zapolska Superstar (czyli jak przegrywać, żeby wygrać) Jana Czaplińskiego, reż. Aneta Groszyńska, Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu.

Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej prowadzony jest od 1994 z inicjatywy ówczesnego Ministra Kultury i Sztuki Kazimierza Dejmka. Konkurs ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego.

Konkurs finansowany jest ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Źródło >> Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego

Przejdz do menu stopki
  • uczelnia
    • Aktualności
    • Jubileusz 70-lecia
    • Władze AST
    • Statut Uczelni
    • Struktura Uczelni
    • Pełnomocnik Rektora ds. Osób z Niepełnosprawnościami
    • Skład Senatu
    • Rzecznicy ds. etyki
    • Równe traktowanie
    • Absolwenci
    • Habilitacje
    • Doktoraty
    • Program ERASMUS+
    • Współpraca zagraniczna
    • Fundacja Sceny im. St. Wyspiańskiego
    • Zamówienia publiczne
    • Projekty realizowane przez AST
    • Projekty unijne
    • Dane osobowe (RODO)
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa witryny
  • studenci
    • Wydział Aktorski (WA)
    • Wydział Reżyserii i Dramaturgii (WRD)
    • Regulamin studiów
    • Dom studencki
    • Organizacja roku
    • Kodeks Etyki Studenta
    • Odpłatność za studia
    • Świadczenia dla studentów
    • Dziekanat
    • Sylabusy archiwum
  • kandydaci
    • Wydział Aktorski
    • Wydział Reżyserii i Dramaturgii
    • Kontakt
  • pracownicy
    • Informacje ogólne
    • Sprawy socjalne
    • Konkursy na stanowiska nauczycieli akademickich
    • Oferty pracy
    • Nauczyciele akademiccy
    • Pracownicy administracyjni i techniczni
    • NSZZ „Solidarność” w AST w Krakowie
    • Okresowa ocena osiągnięć pedagogów
    • ZIP
    • Poczta e-mail
    • Kampania: Rowerem do pracy
  • biblioteka
    • Aktualności
    • Informacje ogólne o zbiorach
    • Katalog biblioteki AST
    • Archiwum spektakli AST
    • Przydatne linki
    • Absolwenci i pedagodzy AST – materiały archiwalne
    • Kronika AST w Krakowie za lata 2005-2015
    • Wykaz artykułów prasowych dotyczących absolwentów i pedagogów AST/PWST w Krakowie (w zbiorach AST W Krakowie)
    • Dublety
    • Mówić wierszem
  • teatr ast
    • Repertuar
    • Spektakle
    • Bilety
    • Sceny
    • Wynajem sal
    • Partnerzy i instytucje współpracujące
    • Sponsoring
  • kontakt
INFORMACJA DOTYCZĄCA PLIKÓW COOKIES Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie, dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.Akceptuję