Małgorzata Warsicka laureatką Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej 2016
28.06.2016
Holzwege Marty Sokołowskiej w reżyserii Katarzyny Kalwat (TR Warszawa) oraz Nieskończona historia Artura Pałygi w reżyserii Małgorzaty Warsickiej (Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu) najlepszymi spektaklami 22. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Indywidualnie jury doceniło między innymi reżyserki Małgorzatę Warsicką i Annę Smolar, zespół aktorski Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu, aktora Tomasza Tyndyka oraz choreografkę Ewelinę Ciszewską.
Po obejrzeniu 12 spektakli, które zakwalifikowały się do finału Konkursu, jury w składzie: Kalina Zalewska (przewodnicząca), Małgorzata Bogajewska, Konrad Dworakowski, Jarosław Gajewski oraz Rafał Węgrzyniak, zdecydowało o przyznaniu I Nagrody w wysokości 40 tys. zł TR Warszawa za spektakl Holzwege Marty Sokołowskiej w reżyserii Katarzyny Kalwat. Do Teatru im. Wilama Horzycy trafiła II Nagroda w wysokości 30 tys. zł – za Nieskończoną historię Artura Pałygi w reżyserii Małgorzaty Warsickiej. Obie nagrody przeznaczone zostaną na realizację kolejnego spektaklu polskiej sztuki współczesnej w sezonie teatralnym 2016/2017.
Aktorzy występujący w drugim z wymienionych spektakli otrzymali ponadto nagrodę zespołową w wysokości 12 tys. zł, a Małgorzata Warsicka nagrodę indywidualną w wysokości 4 tys. zł. Za reżyserię spektaklu Dybuk Ignacego Karpowicza i zespołu aktorskiego z Teatru Polskiego w Bydgoszczy nagrodzona została także Anna Smolar. Indywidualna nagroda aktorska trafiła zaś do Tomasza Tyndyka za rolę w spektaklu Holzwege.
Jury uznało, że autorem najlepszej scenografii do spektaklu był Pavel Hubička (Lustrzana chmura Roberta Jarosza w reżyserii autora z Teatru Animacji w Poznaniu), a autorką najlepszej choreografii Ewelina Ciszewska (spektakle Smoki Maliny Prześlugi w reżyserii Jerzego Połońskiego z Teatru Maska w Rzeszowie oraz Księga dżungli Roksany Jędrzejewskiej-Wróbel w reżyserii Ewy Piotrowskiej z Teatru Lalek Banialuka w Bielsku-Białej).
Przyznawaną przez Zarząd Sekcji Teatrów Dramatycznych Związku Artystów Scen Polskich Nagrodę im. Jana Świderskiego otrzymała w tym roku Hanna Maciąg za rolę w spektaklu Dybuk.
Jury Konkursu przyznało też cztery wyróżnienia – dla Magdy Szpecht za reżyserię, dla Wojciecha Blecharza za muzykę, a dla Pawła Sakowicza za choreografię do spektaklu SCHUBERT. ROMANTYCZNA KOMPOZYCJA NA DWUNASTU WYKONAWCÓW I KWARTET SMYCZKOWY Szymona Adamczaka z Teatru Dramatycznego im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu oraz dla Ewy Kaczmarek za tekst i rolę w spektaklu Wera V w reżyserii Wojciecha Wińskiego, Stowarzyszenie Artystyczne Usta Usta w Poznaniu.
W tym roku po raz drugi swoje nagrody – dla autorów najlepszych tekstów w Konkursie – wręczyła też Komisja Artystyczna (w składzie: Jacek Sieradzki – przewodniczący, Ewa Hevelke, Andrzej Lis, Zofia Smolarska, Szymon Spichalski, Izabela Szymańska, Katarzyna Waligóra), która wcześniej wskazała finałowe spektakle. Trafiły one do Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk za tekst Burmistrz i Maliny Prześlugi za tekst Smoki (obie nagrody po 10 tys. zł), a Weronikę Murek uznano za autorkę najciekawszego dramatopisarskiego debiutu („Sztuka mięsa”, nagroda w wysokości 5 tys. zł).
Uroczyste ogłoszenie werdyktu Jury oraz Komisji Artystycznej odbyło się w poniedziałek o godzinie 19:00 w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego, który jest koordynatorem Konkursu. Nagrody laureatom wręczyli przewodniczący Jury oraz Komisji Artystycznej – Kalina Zalewska i Jacek Sieradzki, Teresa Stępień-Nowicka – przewodnicząca Sekcji Teatrów Dramatycznych ZASP, Ewa Wytrążek – zastępca dyrektora Departamentu Narodowych Instytucji Kultury MKiDN oraz Dorota Buchwald – dyrektor Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego.
W tym roku do I etapu 22. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej dopuszczonych zostało aż 101 inscenizacji polskiego dramatu współczesnego. Finałowa dwunastkę Komisja Artystyczna wyłoniła na początku maja.
– Ze 101 spektakli, które obejrzeli członkowie Komisji, 92 to premiery. Oszałamiająca i niezwykle ciesząca nas liczba. Widać, że ten konkurs przez 22 lata, przez jego trwałość i skuteczność, powoduje nadal, że polska dramaturgia się kręci. Nikt nie zadaje dziś pytań o to, dlaczego na polskich scenach nie widać rodzimych, współczesnych dramatów – podkreślał podczas uroczystego ogłaszania werdyktu przewodniczący Komisji Artystycznej Jacek Sieradzki.
W gronie finalistów tegorocznego Konkursu znalazły się:
Dybuk Ignacego Karpowicza oraz zespołu aktorskiego, reż. Anna Smolar, Teatr Polski im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy;
Holzwege Marty Sokołowskiej, reż. Katarzyna Kalwat, TR Warszawa;
„Kamienie” wg prozy Grażyny Jagielskiej, spektakl stworzony kolektywnie przez spółdzielnię artystyczną, Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach;
Klęski w dziejach miasta, Agnieszki Jakimiak, reż. Weronika Szczawińska, Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu;
Księga dżungli, Roksany Jędrzejewskiej-Wróbel, reż. Ewa Piotrowska, Teatr Lalek Banialuka w Bielsku-Białej;
Lustrzana chmura, Roberta Jarosza, reż. Robert Jarosz, Teatr Animacji w Poznaniu;
Nieskończona historia, Artura Pałygi, reż. Małgorzata Warsicka, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu;
SCHUBERT. ROMANTYCZNA KOMPOZYCJA NA DWUNASTU WYKONAWCÓW I KWARTET SMYCZKOWY Szymona Adamczaka, reż. Magda Szpecht, Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu;
Smacznego, proszę Wilka Marty Guśniowskiej, reż. Marián Pecko, Opolski Teatr Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki;
Smoki Maliny Prześlugi, reż. Jerzy Jan Połoński, Teatr Maska w Rzeszowie;
Wera V Ewy Kaczmarek, reż. Wojciech Wiński, Stowarzyszenie Artystyczne Usta Usta w Poznaniu;
Zapolska Superstar (czyli jak przegrywać, żeby wygrać) Jana Czaplińskiego, reż. Aneta Groszyńska, Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu.
Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej prowadzony jest od 1994 z inicjatywy ówczesnego Ministra Kultury i Sztuki Kazimierza Dejmka. Konkurs ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego.
Konkurs finansowany jest ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.