DOGVILLE | REŻ. ALEKSANDRA POPŁAWSKA
SPEKTAKL ARCHIWALNY
Lars von Trier Dogville – spektakl dyplomowy studentów V roku Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie.
Przekład: Jacek Kaduczak
Reżyseria i scenografia: Aleksandra Popławska
Asystenci reżysera: Adam Kasjaniuk, Konrad Cichoń (IV r. WA)
Muzyka, projekt plakatu: Tomasz Mreńca
Kostiumy i projekcje: Maria Matylda Wojciechowska
Asystent scenografa, rekwizyty: Nikodem Cofała
Konsultacja literacka: Łukasz Sikora
Zdjęcia: Bartek Barczyk
Projekt plakatu i programu: Alex Bert
Występują: Weronika Bartold, Agnieszka Bielecka, Sylwia Gola, Stephanie Jaskot, Karolina Kuklińska, Karol Bernacki, Konrad Cichoń, Filip Jasik, Mateusz Kwiecień, Mateusz Marczydło
Oto smutna opowieść o mieście zwanym Dogville. Leży ono w Górach Skalistych w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej. To właśnie tutaj droga kończy się definitywnie w pobliżu wejścia do starej opuszczonej kopalni srebra.
Tak zaczyna się przypowieść o ludzkim okrucieństwie, która porusza bardzo istotny problem w dzisiejszym świecie – problem obcego. Główna bohaterka – Grace – trafia jako uciekinierka do małej zapomnianej wioski i prosi mieszkańców o schronienie. Mieszkańcy Dogville przyznają jej prawo azylu. Początkowe wydarzenia nie są niczym nadzwyczajnym – przełamywanie nieufności, poznawanie się. Z czasem jednak mieszkańcy coraz bardziej uzmysławiają sobie beznadziejność położenia kobiety i jej bezbronność. Posiadając pełną kontrolę nad jej losem, stają się sadystami. Są doskonałą ilustracją teorii Ericha Fromma, mówiącą o tym, że rdzeniem sadyzmu jest pragnienie posiadania absolutnej i nieograniczonej kontroli nad istotami żywymi, zajęcie względem nich pozycji Boga, przy czym Fromm zaznacza, że sadyzm dotyczy szczególnie tego typu ludzi jak mieszkańcy Dogville, nieposiadających wiele i niewiele mogących, ubogich w życiowe osiągnięcia i możliwości. Doświadczenie absolutnej kontroli nad drugą istotą ludzką, wszechmocy wobec niej w istocie tworzy iluzję przekraczania ograniczeń ludzkiej egzystencji, w szczególności dla tych, których życie wyprane jest z produktywności i radości. Sadyzm jest transformacją niemożności w doświadczenie wszechmocy, jest religią ludzkich kalek. Wybawiciele stają się oprawcami, a gangsterzy, którzy wyzwalają Grace z niewoli dobrych ludzi, dobroczyńcami. Opowieść o miasteczku Dogville staje się przerażającym studium ludzkiego okrucieństwa
Premiera: 18 stycznia 2016 r. | godz. 19.00
Scena 210, ul. Straszewskiego 22
Czas trwania: 150 min.
W spektaklu wykorzystywane jest urządzenie dymiące oraz palone są papierosy.