ORESTEIA | REŻ. MICHAŁ ZADARA
Spektakl dyplomowy studentek i studentów IV r. Wydziału Aktorskiego AST w Krakowie.
Reżyseria/zarządzanie procesami twórczymi: Michał Zadara
Scrum Masters (II WRD): Barbara Bendyk, Weronika Zajkowska,
Krzysztof Zygucki
Tłumaczenie: Michał Zadara, Weronika Zajkowska, Krzysztof Zygucki, Barbara Bendyk, Bartosz Cwaliński, Filip Lipiecki
Współpraca przy kostiumach: Maja Piołunkowska, Daria Krawczyk
Obsada:
Część I AGAMEMNON
STRAŻNIK / HEROLD / AGAMEMNON / AJGISTOS – Kamil Pudlik
KLITAJMESTRA – Agnieszka Kijewska
KASANDRA – Angelika Smyrgała
CHÓR – Bartosz Cwaliński, Bartłomiej Deklewa, Filip Lipiecki
Część II OFIARNICE
ORESTES – Bartłomiej Deklewa
PYLADES – Filip Lipiecki
ELEKTRA/CYLISSA/AJGISTOS – Karolina Bednarek
KLITAJMESTRA – Wiktoria Krążek
SŁUGA – Bartosz Cwaliński
CHÓR – Agnieszka Kijewska, Angelika Smyrgała, Marta Piętka
Część III ŁASKAWE
PYTIA/ORESTES – Bartosz Cwaliński
APOLLO – Filip Lipiecki
DUCH KLITAJMESTRY – Wiktoria Krążek
ATENA – Angelika Smyrgała
URZĘDNIK SĄDU – Bartłomiej Deklewa, Agnieszka Kijewska
CHÓR FURII/ŁASKAWYCH – Marta Piętka, Kamil Pudlik, Karolina Bednarek
Premiera: 8 lutego 2023 r., godz. 19:00
Scena im. Jerzego Treli (210) | ul. Straszewskiego 22
Czas trwania: 180 min. (2 przerwy)
Kategoria wiekowa: od 16. roku życia
kup bilet on-line: https://bilety.ast.krakow.pl/
Informacja: Dział Teatru AST i promocji
tel. 12 362 71 30, bilety@ast.krakow.pl
W treści spektaklu występują opisy brutalnych morderstw.
W dwóch scenach pojawia się huk wystrzału z pistoletu.
Uprzejmie prosimy osoby o szczególnych potrzebach związanych z niepełnosprawnością o wcześniejszy kontakt z Kasą Biletową Teatru AST.
Na spektaklu możemy gościć 5-6 osób poruszających się na wózku – ze względu na układ widowni prosimy o wcześniejsze zgłoszenie do Działu Teatru AST
i promocji.
Wjazd na widownię dla osób poruszających się na wózkach jest możliwy przy użyciu platformy schodowej od strony sali 209.
Oresteia to inscenizacja równocześnie bardzo wierna wobec oryginału, jak i radykalnie współczesna. Jest to spektakl aktywnie współtworzony przez aktorki i aktorów, przez co Ajschylos brzmi aktualnie i bezczasowo. Równocześnie ta inscenizacja realizuje antyczną zasadę inscenizacji tragedii, według której jeden aktor odgrywał kilka postaci. Aby być jak najbliżej Ajschylosowego pierwowzoru, twórcy korzystają z oryginalnego tekstu w grece, tłumaczonego na potrzeby tego spektaklu na nowo.
Michał Zadara wprowadza do teatru nowatorski paradygmat współpracy – Scrum. Jest to schemat efektywnego współdziałania stosowany w zarządzaniu projektami. Ten zestaw praktyk składa się ze spotkań, ról i narzędzi, które pomagają zespołom pracującym nad złożonymi problemami – jak stworzenie spektaklu teatralnego – lepiej zarządzać czasem i organizować pracę.
Rezygnując z wielu czynności tradycyjnie przypisanych reżyser/kom i aktor/kom, artysta otwiera się na podmiotowość wszystkich osób uczestniczących w procesie, oferując im partnerskie relacje oraz konkretny schemat organizacji procesów twórczych, w którym współpracujące zespoły studenckie, producenckie i techniczne uczą się skutecznie realizować spektakl.
– Jakie jest przesłanie Orestei?
Ajschylos pokazuje nam, że proces prawny to tak naprawdę skomplikowany kompromis, a nie idealny wynik sprawy. Ajschylos jest zaskakujący i szokujący. Ja jako artysta dużo pracuję z prawem, duża część moich wypowiedzi artystycznych wyrażona jest językiem prawa i w medium prawa. Co więcej, w swojej pracy używam tego dyskursu jako realnej siły, która może zmienić świat na lepsze. Chciałbym więc, aby na koniec Ajschylos dał nam jednoznaczną reklamę mocy i czystości prawa, ale on tej przyjemności mi nie sprawił. A ja idę za tekstem i nie naginam go dla moich potrzeb. Na koniec Orestei Ajschylos pokazuje nam, że proces prawny ma wiele zalet – przerywa cykl zemst, daje stronom okazję, by w pełni wyartykułowały swoje racje, ale nie jest – i nigdy nie miał być, bo nie może – czysty, stuprocentowy i doskonały. Jest oparty na setkach małych decyzji, kompromisów, niedoskonałości i pomyłek. Jego wynik zawsze jest niezadowalający. Znamy to z rzeczywistości. Proces prawny nigdy nie przyznaje komuś stuprocentowej racji albo sprawiedliwości.
– A my chcielibyśmy te sto procent jakoś osiągnąć.
Sto procent można osiągnąć wyłącznie na drodze przemocy. Niedoskonała sprawiedliwość albo przemoc – oto alternatywa. Albo sto procent racji, sprawiedliwość i rozlew krwi, albo bardzo kosztowny i niedoskonały proces, który po drodze krzywdzi ludzi i dopuszcza do głosu osoby, które na ten głos nie zasługują. Ale ten proces daje ofiarom szansę wyrażenia swoich racji i częściowego odzyskania godności bez narażenia się na kontynuację cyklu zemsty.
fragment wywiadu z reżyserem Michałem Zadarą autorstwa Mileny Kuchni
Dziękujemy następującym osobom za konsultacje specjalistyczne:
prof. Oliver Taplin (Oxford University), prof. Jeremy Lefkowitz (Swarthmore College), Jacek Dubois, Waldemar Raźniak (Narodowy Stary Teatr)
Nagrody i wyróżnienia na 41. FESTIWALU SZKÓŁ TEATRALNYCH W ŁODZI
- I Nagroda Aktorska dla Kamila Pudlika
- Wyróżnienie oraz Nagroda Związku Artystów Scen Polskich ZASP „Deska Sceniczna” dla Karoliny Bednarek
- Nagroda im. Zbigniewa Zapasiewicza „Zapasowa maska” ufundowana przez Związek Zawodowy Aktorów Polskich ZZAP dla Agnieszki Kijewskiej
- Nagroda im. Zbigniewa Zapasiewicza „Zapasowa maska” ufundowana przez Związek Zawodowy Aktorów Polskich ZZAP Bartłomieja Deklewy
- Nagroda Gazety Festiwalowej TUPOT „Złota Żyleta” dla Angeliki Smyrgały
Nagroda na INTERNATIONAL FESTIVAL OF THEATRE SCHOOLS ISTROPOLITANA PROJECT 2023 w Bratysławie: Award for REMARKABLE THEATRICAL ACHIEVEMENT
Udział w festiwalu dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.