Spektakle ORFEUSZ i TRYPTYK – OBRAZY O KOBIECOŚCI | reż. Anna Obszańska | 17-19.04 i 24-25.04
13.04.2023
W kwietniowym repertuarze Teatru AST polecamy dwa spektakle w reżyserii Anny Obszańskiej, studentki IV r. WRD.
Anna Obszańska jest laureatką Nagrody Głównej 12.Forum Młodej Reżyserii, Nagroda Związku Artystów Scen Polskich: Najlepsza Reżyserka oraz nagrody Rezydencji Scena Nowe Sytuacje w Teatrze Współczesnym w Szczecinie.
ORFEUSZ
17, 18, 19 kwietnia | godz. 19:00
Scena klasyczna Teatru AST | ul. Warszawska 5
Czas trwania: 50 min. | Wiek: od 15 lat
Reżyseria: Anna Obszańska
Obsada: Marek Bula, Aleksander Gałązka, Bartosz Cwaliński, Magdalena Malik, Agata Jędrzejczak, Agnieszka Ferenc
Opieka pedagogiczna: dr Michał Borczuch
Spektakl stanowi trawestację mitu o Orfeuszu i Eurydyce. Porusza zagadnienia związane z kondycją artysty w świecie współczesnego teatru oraz jednocześnie bazuje na precedensie kastratów operowych. Wybór materiału wyjściowego jest nieprzypadkowy – opera „Orfeusz i Eurydyka” C. W. Glucka jest jednocześnie jedną z pierwszych w historii, w której jedna z ról napisana została specjalnie z myślą o udziale kastrata. Ten fakt oraz historie zawarte w libretcie i oryginalnym micie stają się pretekstem do postawiania pytań o naturę zmagań ze światem sztuki.
kup bilet on-line: https://bilety.ast.krakow.pl/
Informacja: Dział Teatru AST i promocji
tel. 12 362 71 30, bilety@ast.krakow.pl
(…) Scena, w której trzy tancerki wraz z Orfeuszem wyginają się, głaskają, dotykają, gładzą po włosach, delikatnie szczypią i naciągają fałdy skóry, pomagają sobie przy stawaniu na rękach czy powoli badają swoje granice, stając się niejako świadkami i świadkiniami zachodzącej u każdego z osobna przemiany, ujawnia szczególną wrażliwość reżyserki do myślenia za pomocą choreografii troski i do obnażania dzięki tym narzędziom rozmaitych zależności. W tym choćby tego, że na ostateczny efekt dzieła zawsze mają wpływ wszyscy zaangażowani w jego powstawanie. Orfeusz, inaczej niż w micie, nie jest tutaj główną gwiazdą, cierpiącym, osamotnionym, narcystycznym kochankiem, wokół którego toczy się cała tragiczna historia, ale jednym z elementów tego wielowymiarowego projektu, który nie mógłby istnieć bez relacji, obecności i wsparcia pozostałych.
Wiktoria Tabak, Cierpienie nie uszlachetnia artystek | Dialog – Miesięcznik poświęcony dramaturgii współczesnej (dialog-pismo.pl)
TRYPTYK – OBRAZY O KOBIECOŚCI
24 i 24 kwietnia | godz. 19:00
Scena klasyczna Teatru AST | ul. Warszawska 5
Czas trwania: 50 min. | Wiek: od 15 lat
Reżyseria: Anna Obszańska
Obsada: Agnieszka Ferenc, Magdalena Malik, Natalia Gryczka, Natalia Dinges
Opieka pedagogiczna: Paweł Miśkiewicz, Rudolf Zioło
Muzyka: Kamil Tuszyński, Marek Bula
Spektakl składa się z trzech niezależnych, ale dopełniających się obrazów, eksplorujących intymność oraz fizyczność kobiecego ciała. Pierwsza część inspirowana jest postacią Lawinii z szekspirowskiego „Tytusa Andronikusa”. Studium tej postaci jest punktem wyjścia do opowiadania o kobiecym ciele. Ciele skrzywdzonym, okaleczonym, zdeformowanym, zhańbionym. Ciele, które przeżywa i nosi w sobie traumę i które nie wie już kim/czym jest i jako autonomiczny byt bada swoją nową tożsamość.
Druga część jest próbą odpowiedzi na pytanie dotyczące piękna kobiecego ciała. Jego walorów estetycznych, seksualnych mających cieszyć oko – zazwyczaj męskie. Próbując zerwać ze stereotypowym wizerunkiem aktorki-tancerki kreują alternatywne wyobrażenie, poszukując formy buntu przeciwko dyktowanemu kulturowo obliczu kobiecości.
Ostatni obraz to odwołanie do najważniejszej roli społecznej z jaką utożsamiana jest kobieta – matki rodzicielki i problemu uprzedmiotowienia kobiet polegającego na sprowadzeniu ich do funkcji rozrodczej.
Spektakl bada temat kobiecości. Aktorki-tancerki wcielając się na przestrzeni całego widowiska w wiele różnych kreacji, budując na scenie różne sytuacje – starają się przyjrzeć zastanym sposobom pojmowania tego hasła oraz związanym z nim schematom i stereotypom.
Anna Obszańska
Rocznik ‘96. Studentka IV roku Wydziału Reżyserii Dramatu oraz absolwentka Wydziału Teatru Tańca
w Bytomiu na Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie. W roku 2017 była stypendystką prestiżowego Folkwang Universitat der Kunst w Essen (Niemcy). Występowała w spektaklu dyplomowym „CPH4” w choreografii Jacka Łumińskiego oraz „Hen. O końcu” w reżyserii Macieja Podstawnego. Aktorka oraz asystentka reżyserki Magdaleny Miklasz przy spektaklu „Piotruś Pan i Jakub Hak” (Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie). Jako choreografka współpracowała z Maciejem Podstawnym, Piotrem Pacześniakiem oraz Szymonem Kaczmarkiem.