Przejdz do treści
  • facebook
  • instagram
  • youtube
  • vimeo
Akademia Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w KrakowieAkademia Sztuk Teatralnych
  • bip
  • Usos
  • EN
  • KSIĘGARNIA
Logo UE
  • Kraków
  • Wrocław
  • Bytom
  • Uczelnia
  • Studenci
  • Kandydaci
  • Pracownicy
  • Teatr AST
  • Pracownia Dramaturgiczna
  • Forum Młodej Reżyserii
  • Biblioteka
  • Kontakt

Nowość w księgarni PWST – Lustra i echa. Filmowe adaptacje dzieł Williama Shakespeare”a.

10.05.2017

Tom Lustra i echa. Filmowe adaptacje dzieł Williama Shakespeare”a jest kolejną publikacją serii międzywydawniczej „Literatura na ekranie”, zainicjowanej i redagowanej przez Alicję Helman. (…) W książce pomieszczone zostały teksty traktujące zarówno o adaptacjach najstarszych (począwszy od pierwszej – Króla Jana, King John, 1899), jak i XXI-wiecznych. Wśród kilkudziesięciu omawianych filmów znajdują się dzieła europejskie, ale również amerykańskie, chińskie czy indyjskie. (…)

             Do pracy nad tomem zaproszeni zostali szekspirolodzy, filmoznawcy, teatrolodzy, literaturoznawcy – ich sposoby odbioru dzieła filmowego i metodologie są tak różne, jak różne okazują się adaptacje, którymi się zajmują. (…) Adaptacje dramatów Shakespeare”a, które przedstawiamy, okazują się tak odmienne, jak odległe od siebie są warunki i okoliczności, w których ich dokonywano, oraz z jaką wrażliwością twórczą bywały konfrontowane. W naszej książce pokazujemy jeszcze jedną konfrontację: z autorami esejów, którzy oglądali i analizowali filmy kilka dekad lub zaledwie kilka lat po ich powstaniu, przyglądając się odczytaniom dzieł Shakespeare’a z perspektywy własnego kręgu kulturowego. Ich spojrzenia stanowią dla czytelnika okazję do zbudowania własnej interpretacji. Najistotniejsze pytania pozostają bowiem od wieków takie same: po co i dlaczego artyści sięgają po Szekspirowskie dzieła, po co i dlaczego widzowie je oglądają.

                                                                              Ze Wstępu  
                                                          
Lustra i echa. Filmowe adaptacje dzieł Williama Shakespeare”a
to kolejna część cenionej i od kilku lat kolekcjonowanej przez miłośników serii międzywydawniczej „Literatura na ekranie”, gromadzącej monografie zbiorowe poświęcone adaptacjom poszczególnych literatur narodowych. Lustra i echa z jednej strony spełniają podstawowy warunek tej serii – każdy autor pomieszczonego w tomie tekstu analizuje adaptację lub kilka adaptacji jednego wybranego utworu literackiego, ewentualnie (w paru wypadkach) dwóch lub kilku utworów, z drugiej strony książka wyróżnia się jedną istotną cechą – zebrane w niej analizy nie jednej literatury narodowej dotyczą, ale jednego pisarza. Nie powieściopisarza w dodatku, a dramaturga. Ale też jest to pisarz wyjątkowy, najczęściej zapewne przez kino adaptowany – Shakespeare.

            Tom – skomponowany bardzo pomysłowo – spełnia najważniejsze oczekiwania, jakie fachowy czytelnik żywić może wobec takiej książki. Lustra i echa gromadzą adaptacje nie tylko mniej znane, ale i mniej oczywiste, czasem stanowiące jedynie trawestacje czy nawet aluzje do Szekspirowskich pierwowzorów.

                                                                           Z recenzji prof. dra hab. Tadeusza Lubelskiego

            Teksty zamieszczone w tym tomie pozwalają zobaczyć, jak przywołanie szekspirowskich motywów i inspiracji może wzbogacać interpretację filmu, pogłębiać ją i wysubtelniać, weryfikować powielane opinie. Dotyczą przeważnie ciekawych, mniej znanych, swobodnych, „dyskretnych” szekspirowskich adaptacji filmowych, co stanowiło szczególnie trudne wyzwanie dla interpretatorów. Wysoki stopień trudności zadania przyniósł znakomite efekty w postaci wielu oryginalnych, wnikliwych, interesujących, a niekiedy pasjonujących  analiz strategii adaptacji i interpretacji filmów.

            Autorami poszczególnych tekstów są filmoznawcy, teatrolodzy, szekspirolodzy, literaturoznawcy. Każdy z nich, zależnie od własnej wrażliwości, własnego zaplecza wiedzy i wyzwania, jakie stawia przed nim konkretna adaptacja filmowa, w inny sposób podejmuje poszukiwania związków pomiędzy dziełem Shakespeare”a a konkretnym filmem i jego, uwarunkowanymi kulturowo i historycznie, twórcami i widownią. Niemniej niemal wszystkie teksty przywołują, niekiedy bardzo rozbudowane, konteksty adaptacji szekspirowskich odczytywane z perspektywy współczesnej wiedzy o kulturze i społeczeństwie. To pozwala mówić o wiążącej poszczególne teksty tego tomu tendencji badawczej, bliskiej praktykom poetyki kultury, której współczesna humanistyka wiele zawdzięcza. W kręgu badań autorów pozostają nie tylko związki filmów z literaturą, ale też związki z konwencjami, gatunkami filmowymi i historią kina, z teatrem i innymi gałęziami sztuki, związki z lokalną tradycją, z kulturą w różnych jej przejawach, wreszcie, co czasem najważniejsze, z aktualnym życiem społeczeństwa w wielu jego wymiarach. Tytułowe „lustro” zdaje się zapośredniczonym przez współczesne narracje obrazem świata – czasu powstania filmów i czasu ich interpretacji. Kino w takim ujęciu spełnia funkcję, którą niegdyś Hamlet wyznaczył teatrowi: „służyć za zwierciadło naturze, pokazywać […] światu i duchowi wieku postać ich i piętno”.

                                                                        Z recenzji dr hab. Joanny Walaszek, prof. UJ

 


Wydawnictwa PWST >>

Przejdz do menu stopki
  • uczelnia
    • Aktualności
    • Jubileusz 70-lecia
    • Władze AST
    • Statut Uczelni
    • Struktura Uczelni
    • Pełnomocnik Rektora ds. Osób z Niepełnosprawnościami
    • Skład Senatu
    • Rzecznicy ds. etyki
    • Równe traktowanie
    • Absolwenci
    • Habilitacje
    • Doktoraty
    • Program ERASMUS+
    • Współpraca zagraniczna
    • Fundacja Sceny im. St. Wyspiańskiego
    • Zamówienia publiczne
    • Projekty realizowane przez AST
    • Projekty unijne
    • Dane osobowe (RODO)
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa witryny
  • studenci
    • Wydział Aktorski (WA)
    • Wydział Reżyserii i Dramaturgii (WRD)
    • Regulamin studiów
    • Dom studencki
    • Organizacja roku
    • Kodeks Etyki Studenta
    • Odpłatność za studia
    • Świadczenia dla studentów
    • Dziekanat
    • Sylabusy archiwum
  • kandydaci
    • Wydział Aktorski
    • Wydział Reżyserii i Dramaturgii
    • Kontakt
  • pracownicy
    • Informacje ogólne
    • Sprawy socjalne
    • Konkursy na stanowiska nauczycieli akademickich
    • Oferty pracy
    • Nauczyciele akademiccy
    • Pracownicy administracyjni i techniczni
    • NSZZ „Solidarność” w AST w Krakowie
    • Okresowa ocena osiągnięć pedagogów
    • ZIP
    • Poczta e-mail
    • Kampania: Rowerem do pracy
  • biblioteka
    • Aktualności
    • Informacje ogólne o zbiorach
    • Katalog biblioteki AST
    • Archiwum spektakli AST
    • Przydatne linki
    • Absolwenci i pedagodzy AST – materiały archiwalne
    • Kronika AST w Krakowie za lata 2005-2015
    • Wykaz artykułów prasowych dotyczących absolwentów i pedagogów AST/PWST w Krakowie (w zbiorach AST W Krakowie)
    • Dublety
    • Mówić wierszem
  • teatr ast
    • Repertuar
    • Spektakle
    • Bilety
    • Sceny
    • Wynajem sal
    • Partnerzy i instytucje współpracujące
    • Sponsoring
  • kontakt
  • Polityka prywatności
  • Deklaracja dostępności
  • Mapa witryny
INFORMACJA DOTYCZĄCA PLIKÓW COOKIES Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie, dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.Akceptuję