Opowieści lasku wiedeńskiego – premiera spektaklu dyplomowego studentów IV r. WA | reż. Michał Kotański | 6 marca 2017
02.03.2017
ŐDŐN VON HORVATH
OPOWIEŚCI LASKU WIEDEŃSKIEGO
Spektakl dyplomowy studentów IV roku Wydziału Aktorskiego PWST
Reżyseria: Michał Kotański
Scenografia: Barbara Hanicka
Ruch sceniczny: Cezary Tomaszewski
Muzyka: Lubomir Grzelak
Kostiumy: Arek Ślesiński
Reżyseria światła: Damian Pawella
Konsultacja dramaturgiczna: Radosław Paczocha
Asystentki reżysera: Małgorzata Jakubowska (I rok WRD), Ewa Rucińska (II rok WRD)
Obsada:
Alfred – Franciszek Szumiński
Matka / Helena – Oliwia Nazimek
Babka / Ciotka 1 – Paulina Sobiś
Valerie – Weronika Kowalska
Marianna – Kamila Banasiak
Emma / Baronowa / Starsza Pani / Dziewczyna / Ciotka 2 – Emilia Korsak
Oskar / Konferansjer – Jakub Sasak
Czarodziej – Jan Niemczyk
Erych – Maciej Grubich
Rotmistrz / Spowiednik / Głos Rozsądku – Jan Marczewski
Ferdynand / Hawliczek / Mr Amerika – Jędrzej Bigosiński
Erych – Daniel Namiotko (III rok WA)
Grzegorz Gołębiowski FOTOGRAFIE | @golebiowski_photography
Dramat Opowieści Lasku Wiedeńskiego Ödöna von Horvatha powstał na przełomie wieków XIX i XX, ale są powody, by w drugiej dekadzie XXI wieku tę historię przypomnieć. To historia Marianny, kobiety, która zakochała się – wbrew woli ojca i otoczenia. Następstwa tej miłości są tragiczne. Nie do końca jednak autorowi chodzi o Mariannę; on zdaje się ostrzegać przed doktryną, która zastępuje życie, doktryną, która przestaje być czuła na złożoność i nieoczywistość wpisaną w nasze losy i świat. Doktryną, która zamiast tolerancji, oferuje nam tylko własne wyjątki od reguły – pisze we wstępnym artykule do programu Radosław Paczocha.
Opowieści lasku wiedeńskiego pokazują katalog wszystkich antynowoczesnych nostalgii. Mamy tu wielopokoleniową świętą rodzinę (ukochany wnuk, stara matka, kochająca babcia, troskliwy ojciec, niewinna córka, która zresztą bardzo szybko zmienia się w córkę niewdzięczną, a zaraz potem w kobietę upadłą). Wszystkie te formuły, które wszyscy dobrze znamy i sami powtarzamy bez przekonania w czasie upiornych świątecznych obiadków zostają bardzo szybko odarte z całej ich ujutnej słodyczy. „Ukochany wnuczek” okrada własną babcię metodą na wnuczka. Wyciągając od niej wszystkie uciułane pieniądze i obstawiając bez powodzenia koniki. Kochająca babcia okazuje się nieprzyjemną zdemenciałą staruchą, która nienawidzi wnuka i córki za to, że raz na zawsze wyrwali się spod jej władzy. A stara matka wymusza na synu poczucie winy, kiedy nie może już spełnić wiecznego marzenia wszystkich matek – upchnąć swego chłopczyka z powrotem do łona, bo ten stał się niewdzięcznym bachorem szukającym opieki innych kobiet.
(…)
Cezary Michalski
fragment z Gazety Teatralnej, wydawanej przez Teatr Żeromskiego w Kielcach
Premiera: 6 marca 2017 r., godz. 18.30, Scena Klasyczna, ul. Warszawska 5
Spektakl powstał w koprodukcji z Teatrem Żeromskiego w Kielcach
foto: Krzysztof Bieliński
http://bielinski.art.pl/