Przejdz do treści
  • facebook
  • instagram
  • youtube
  • vimeo
Akademia Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w KrakowieAkademia Sztuk Teatralnych
  • bip
  • Usos
  • EN
  • KSIĘGARNIA
Logo UE
  • Kraków
  • Wrocław
  • Bytom
  • Uczelnia
  • Studenci
  • Kandydaci
  • Pracownicy
  • Teatr AST
  • Pracownia Dramaturgiczna
  • Forum Młodej Reżyserii
  • Biblioteka
  • Kontakt

Spektakle ORFEUSZ i TRYPTYK – OBRAZY O KOBIECOŚCI | reż. Anna Obszańska | 17-19.04 i 24-25.04

13.04.2023

W kwietniowym repertuarze Teatru AST polecamy dwa spektakle w reżyserii Anny Obszańskiej, studentki IV r. WRD.

Anna Obszańska jest laureatką Nagrody Głównej 12.Forum Młodej Reżyserii, Nagroda Związku Artystów Scen Polskich: Najlepsza Reżyserka oraz nagrody Rezydencji Scena Nowe Sytuacje w Teatrze Współczesnym w Szczecinie.

Zdjęcie ze spektaklu Orfeusz. W ciemnej przestrzeni scenicznej dwóch młodych mężczyzn. Jeden ubrany w strój stylizowany na siedemnastowieczny: płaszcz oraz plisowany kołnierz typu kryza. Stoi naprzeciwko mężczyzny w białej koszuli i ciemnych spodniach. Postacie wymieniają uścisk dłoni.

ORFEUSZ

17, 18, 19 kwietnia | godz. 19:00
Scena klasyczna Teatru AST | ul. Warszawska 5

Czas trwania: 50 min. | Wiek: od 15 lat

Reżyseria: Anna Obszańska 
Obsada: Marek Bula, Aleksander Gałązka, Bartosz Cwaliński, Magdalena Malik, Agata Jędrzejczak, Agnieszka Ferenc
Opieka pedagogiczna:  dr Michał Borczuch

Spektakl stanowi trawestację mitu o Orfeuszu i Eurydyce. Porusza zagadnienia związane z kondycją artysty w świecie współczesnego teatru oraz jednocześnie bazuje na precedensie kastratów operowych. Wybór materiału wyjściowego jest nieprzypadkowy – opera „Orfeusz i Eurydyka” C. W. Glucka jest jednocześnie jedną z pierwszych w historii, w której jedna z ról napisana została specjalnie z myślą o udziale kastrata. Ten fakt oraz historie zawarte w libretcie i oryginalnym micie stają się pretekstem do postawiania pytań o naturę zmagań ze światem sztuki.


kup bilet on-line: https://bilety.ast.krakow.pl/
Informacja: Dział Teatru AST i promocji
tel. 12 362 71 30, bilety@ast.krakow.pl

(…) Scena, w której trzy tancerki wraz z Orfeuszem wyginają się, głaskają, dotykają, gładzą po włosach, delikatnie szczypią i naciągają fałdy skóry, pomagają sobie przy stawaniu na rękach czy powoli badają swoje granice, stając się niejako świadkami i świadkiniami zachodzącej u każdego z osobna przemiany, ujawnia szczególną wrażliwość reżyserki do myślenia za pomocą choreografii troski i do obnażania dzięki tym narzędziom rozmaitych zależności. W tym choćby tego, że na ostateczny efekt dzieła zawsze mają wpływ wszyscy zaangażowani w jego powstawanie. Orfeusz, inaczej niż w micie, nie jest tutaj główną gwiazdą, cierpiącym, osamotnionym, narcystycznym kochankiem, wokół którego toczy się cała tragiczna historia, ale jednym z elementów tego wielowymiarowego projektu, który nie mógłby istnieć bez relacji, obecności i wsparcia pozostałych.
Wiktoria Tabak, Cierpienie nie uszlachetnia artystek | Dialog – Miesięcznik poświęcony dramaturgii współczesnej (dialog-pismo.pl)


Zdjęcie ze spektaklu Tryptyk -obrazy kobiecości. W ciemnej przestrzeni scenicznej na czarnej lustrzanej tafli podłogi stoją dwie postaci kobiece w białych podkoszulkach i beżowych spodniach. Maja włosy upięte w kucyk i lekko uniesione ręce ze złączonymi dłońmi

TRYPTYK – OBRAZY O KOBIECOŚCI

24 i 24 kwietnia | godz. 19:00
Scena klasyczna Teatru AST | ul. Warszawska 5

Czas trwania: 50 min. | Wiek: od 15 lat

Reżyseria: Anna Obszańska 
Obsada: Agnieszka Ferenc, Magdalena Malik, Natalia Gryczka, Natalia Dinges
Opieka pedagogiczna: Paweł Miśkiewicz, Rudolf Zioło
Muzyka: Kamil Tuszyński, Marek Bula

Spektakl składa się z trzech niezależnych, ale dopełniających się obrazów, eksplorujących intymność oraz fizyczność kobiecego ciała. Pierwsza część inspirowana jest postacią Lawinii z szekspirowskiego „Tytusa Andronikusa”. Studium tej postaci jest punktem wyjścia do opowiadania o kobiecym ciele. Ciele skrzywdzonym, okaleczonym, zdeformowanym, zhańbionym. Ciele, które przeżywa i nosi w sobie traumę i które nie wie już kim/czym jest i jako autonomiczny byt bada swoją nową tożsamość.

Druga część jest próbą odpowiedzi na pytanie dotyczące piękna kobiecego ciała. Jego walorów estetycznych, seksualnych mających cieszyć oko – zazwyczaj męskie. Próbując zerwać ze stereotypowym wizerunkiem aktorki-tancerki kreują alternatywne wyobrażenie, poszukując formy buntu przeciwko dyktowanemu kulturowo obliczu kobiecości.

Ostatni obraz to odwołanie do najważniejszej roli społecznej z jaką utożsamiana jest kobieta – matki rodzicielki i problemu uprzedmiotowienia kobiet polegającego na sprowadzeniu ich do funkcji rozrodczej.

Spektakl bada temat kobiecości.  Aktorki-tancerki wcielając się na przestrzeni całego widowiska w wiele różnych kreacji, budując na scenie różne sytuacje – starają się przyjrzeć zastanym sposobom pojmowania tego hasła oraz związanym z nim schematom i stereotypom.


Czarno-białe portretowe zdjęcie młodej kobiety o jasnych kręconych półdługich włosach. Kobieta ubrana jest w ciemną marynarkę.

Anna Obszańska
Rocznik ‘96. Studentka IV roku Wydziału Reżyserii Dramatu oraz absolwentka Wydziału Teatru Tańca
w Bytomiu na Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie. W roku 2017 była stypendystką prestiżowego Folkwang Universitat der Kunst w Essen (Niemcy). Występowała w spektaklu dyplomowym „CPH4” w choreografii Jacka Łumińskiego oraz „Hen. O końcu” w reżyserii Macieja Podstawnego. Aktorka oraz asystentka reżyserki Magdaleny Miklasz przy spektaklu „Piotruś Pan i Jakub Hak” (Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie). Jako choreografka współpracowała z Maciejem Podstawnym, Piotrem Pacześniakiem oraz Szymonem Kaczmarkiem.

Orfeusz Tryptyk-obrazy kobiecości Anna Obszańska Teatr AST
Przejdz do menu stopki
  • uczelnia
    • Aktualności
    • Jubileusz 70-lecia
    • Władze AST
    • Statut Uczelni
    • Struktura Uczelni
    • Pełnomocnik Rektora ds. Osób z Niepełnosprawnościami
    • Skład Senatu
    • Rzecznicy ds. etyki
    • Równe traktowanie
    • Absolwenci
    • Habilitacje
    • Doktoraty
    • Program ERASMUS+
    • Współpraca zagraniczna
    • Fundacja Sceny im. St. Wyspiańskiego
    • Zamówienia publiczne
    • Projekty realizowane przez AST
    • Projekty unijne
    • Dane osobowe (RODO)
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa witryny
  • studenci
    • Wydział Aktorski (WA)
    • Wydział Reżyserii i Dramaturgii (WRD)
    • Regulamin studiów
    • Dom studencki
    • Organizacja roku
    • Kodeks Etyki Studenta
    • Odpłatność za studia
    • Świadczenia dla studentów
    • Dziekanat
    • Sylabusy archiwum
  • kandydaci
    • Wydział Aktorski
    • Wydział Reżyserii i Dramaturgii
    • Kontakt
  • pracownicy
    • Informacje ogólne
    • Sprawy socjalne
    • Konkursy na stanowiska nauczycieli akademickich
    • Oferty pracy
    • Nauczyciele akademiccy
    • Pracownicy administracyjni i techniczni
    • NSZZ „Solidarność” w AST w Krakowie
    • Okresowa ocena osiągnięć pedagogów
    • ZIP
    • Poczta e-mail
    • Kampania: Rowerem do pracy
  • biblioteka
    • Aktualności
    • Informacje ogólne o zbiorach
    • Katalog biblioteki AST
    • Archiwum spektakli AST
    • Przydatne linki
    • Absolwenci i pedagodzy AST – materiały archiwalne
    • Kronika AST w Krakowie za lata 2005-2015
    • Wykaz artykułów prasowych dotyczących absolwentów i pedagogów AST/PWST w Krakowie (w zbiorach AST W Krakowie)
    • Dublety
    • Mówić wierszem
  • teatr ast
    • Repertuar
    • Spektakle
    • Bilety
    • Sceny
    • Wynajem sal
    • Partnerzy i instytucje współpracujące
    • Sponsoring
  • kontakt
INFORMACJA DOTYCZĄCA PLIKÓW COOKIES Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie, dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.Akceptuję