Werdykt Jury – Forum Młodej Reżyserii 2015 | 20-22 listopada br.
29.10.2015
21 listopada, godz. 21:30
sala 105, ul. Warszawska 5
DYSKUSJA
22 listopada, godz. 20:30
sala 230, ul. Straszewskiego 22
DYSKUSJA
22 listopada, godz. 21:00
Scena im. St. Wyspiańskiego, ul. Straszewskiego 22
ZAKOŃCZENIE 5. FORUM MŁODEJ REŻYSERII
OGŁOSZENIE NAGRÓD
22 listopada, godz. 17:00
Scena Eksperymentalna, ul. Warszawska 5
czas trwania: 45 min.
POKAZ TOWARZYSZĄCY
bez tytułu
Performance
reżyseria: Anna Popiel – studentka III r. Wydziału Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie
występują: Anna Popiel, Ryszard Hodur, Łucja Ondrusz-Bąk
Performance przygotowany pod opieką pedagogiczną prof. Barbary Hanickiej w ramach zajęć scenograficznych – wystawy studentów II roku WRD pt. „Proste zadanie negatyw”.
Ma on na celu zaprezentowanie wpływu tzw. „objawów negatywnych” na osobę z zaawansowaną schizofrenią, która stopniowo traci kontakt z otaczającą ją rzeczywistością.
20 listopada, godz. 15:00
Teatr im. J. Słowackiego, Scena Miniatura, pl. Św. Ducha 1
czas trwania: 60 min.
Teatr im. J. Słowackiego
Antoine de Saint-Exupéry Ziemia, planeta ludzi
adaptacja, reżyseria, scenografia i projekcje: Daria Kopiec – studentka III r. Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie
projekcje: Jacek Mazur
adaptacja sceniczna i dramaturgia: Elżbieta Chowaniec
choreografia: Jacek Owczarek
kostiumy: Patrycja Fitzet
muzyka: Ola Bilińska
występują: Hanna Bieluszko, Rafał Dziwisz, Grzegorz Łukawski, Natalia Strzelecka
Inspiracją do powstania tego spektaklu jest twórczość autora „Małego Księcia”, a w szczególności książka pod tytułem „Ziemia, planeta ludzi”, którą w dużej mierze poświęcił on osobistym przeżyciom, a także doświadczeniom kolegów – lotników. Lecz w tym przypadku nie będzie mowy o lotach nad Ziemią, ale o dużo bardziej emocjonujących podróżach kosmicznych. Głównego bohatera – Antoine de Saint-Exupéry – spotykamy w momencie, kiedy przygotowuje się do wzięcia udziału w wyprawie na Marsa, a tymczasem jego życie osobiste mocno się komplikuje… Będziemy mogli nie tylko odbyć niesamowitą podróż w Kosmos, ale także zastanowić się nad potęgą ludzkich uczuć… Atrakcyjna warstwa wizualna, znakomici aktorzy Teatru im. Juliusza Słowackiego i elektroniczna muzyka Oli Bilińskiej to gwarancja nieziemskiego przedstawienia teatralnego! Spektakl powstaje w ramach projektu Teatru im. J. Słowackiego WYLĘGARNIA, który ma na celu umożliwienie młodym i obiecującym twórcom pracę na profesjonalnej scenie teatralnej. (materiały Teatru im. J. Słowackiego).
20 listopada, godz. 17:00
sala 311, ul. Straszewskiego 22
czas trwania: 30 min.
Wiraże na podstawie powieści Alessandro Baricco „Ta historia”, przekład Halina Kralova
reżyseria: Mateusz Olszewski – student III r. Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie
scenografia: Klara Filipowicz
kostiumy: Maja Łyczkowska
muzyka: Paweł Olszewski
występują: Eliza Borowska, Łukasz Chmielowski, Sławomir Głazek, Marcin Kalisz
„Wiraże” to etiuda zrealizowana na I roku studiów pod opieką dydaktyczną Marty Ogrodzińskiej-Miłoszewskiej, a także prolog do realizacji (w przyszłości) całości powieści „Ta historia” w formie łączącej spektakl, film i instalacje. Jest to drugie spotkanie reżysera z twórczością Baricco, po monodramie „Novecento”, zrealizowanym przez niego podczas studiów na Wydziale Aktorskim. W „Wirażach” zamierzeniem było stworzenie „teatru drogi”, zanurzonego w realizmie magicznym à la Fellini.
20 listopada, godz. 20:00
sala 313, ul. Straszewskiego 22
czas trwania: 35 min.
Mewa. Pięć sekund z Czechowa
przekład: Natalia Gałczyńska
reżyseria: Patrycja Kowańska – studentka III r. Wydziału Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie
choreografia: Bartosz Ostrowski
muzyka: Paweł Harańczyk
występują: Karol Kubasiewicz, Roksana Lewak, Bartosz Ostrowski, Agata Woźnicka
Bazując na fragmentach „Mewy” oglądamy rzeczywistość z perspektywy jednej z postaci. W tej interpretacji znaczące wydarzenia i sytuacje przefiltrowane zostały przez mózg Konstantego Trieplewa. Powracają one do niego w krytycznym momencie – za chwilę przystawi sobie pistolet do skroni. Pięć scen przedstawienia to podróż, jaką widzowie odbywają z aktorami przez zakamarki psychiki bohatera, towarzysząc mu w różnych momentach jego życia. Co zobaczy Trieplew i czy zdecyduje się pociągnąć za spust?
21 listopada, godz. 13:00
s.104, ul. Warszawska 5
czas trwania: 25 min.
POKAZ TOWARZYSZĄCY
Martyna Wawrzyniak
Pierwszy dzień wolności – model poszukiwawczy
reżyseria: Martyna Wawrzyniak – studentka III r. Wydziału Reżyserii Dramatu PWST
w Krakowie
Film przygotowany pod opieką dydaktyczną prof. Grzegorza Niziołka w ramach zajęć z dramaturgii.
Próba wydestylowania idealnego modelu twórczych poszukiwań w ramach tematu „pierwszy dzień wolności” w kontekście lat 1945-48 i zachodzących w tym czasie przemian.
21 listopada, godz. 15:30
Scena im. St. Wyspiańskiego, ul. Straszewskiego 22
czas trwania: 80 min.
Bartosz Żurowski, Marcelina Obarska Dośnić do końca
reżyseria: Bartosz Żurowski – student III r. Wydziału Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie
scenografia: Maurycy Gomulicki
muzyka: Wojciech Blecharz
występują: Katarzyna Krzanowska, Bartosz Bielenia, Roman Gancarczyk
Performatywne spotkanie z postacią Tadeusza Borowskiego, sięgające do życiorysu, korespondencji, publicystyki i artystycznej działalności poety. Zrealizowane na podstawie poszukiwań pod opieką prof. Grzegorza Niziołka. Autorzy zapraszają do obserwacji ostatniego roku życia pisarza. Tekst inspirowany jest fragmentami nie tylko dzieł Borowskiego, ale i Wata, Foucault, Agambena, Schopenhauera. Próby oraz trzy pokazy projektu, będącego produkcją studenta PWST odbywały się w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie.
21 listopada, godz. 20:00
Scena Eksperymentalna, ul. Warszawska 5
czas trwania: 90 min.
Agata Dyczko, Tomasz Walesiak
Mały ma dziewczynę
reżyseria: Agata Dyczko – studentka V r. Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie
scenografia i światło: Tomasz Walesiak
kostiumy: Julita Goździk
ruch sceniczny: Iza Szostak
koordynacja produkcji: Damian Kalita
występują: Ewa Jakubowicz, Wiktor Korzeniewski, Olga Omeljaniec, Paweł Peterman
Producent: Studio Teatralne Koło Współpraca: Teatr Ochoty
Projekt współfinansuje: m.st Warszawa
Ma na imię Bianka. Jest z Brazylii. Wychowała się w biednej rodzinie. Miała siedmiu braci i trzy siostry. Jej rodzice umarli, gdy była mała. Całe życie była samotna. Znalazła ogłoszenie o pracy w Niemczech. Postanowiła spróbować. To był błąd, oszukali ją. Bianka nie chce, żebym o tym opowiadał. Bardzo się tego wstydzi – mówi autystyczny chłopak (w tej roli Paweł Peterman) przedstawiając rodzinie swoją pierwszą dziewczynę. Bianka w niczym nie przypomina typowej kobiety i zazwyczaj szokuje nowo poznanych ludzi. Z Małym łączy ją wyjątkowe uczucie. Ich związek wprowadził wiele zamętu w życie małomiasteczkowej społeczności.
„Mały ma dziewczynę” to reżyserski debiut Agaty Dyczko na warszawskiej scenie. To historia trudnej miłości do autystyka i perypetii związanych z życiem pod jednym dachem z taką osobą. Spektakl o konieczności podjęcia ryzyka w relacjach z innymi. O potrzebie bliskości i posiadania czegoś na własność – mówi reżyserka. (materiały Studia Teatralnego KOŁO i Teatru Ochoty).
22 listopada, godz. 11:00
sala 311, ul. Straszewskiego 22
czas trwania: 60 min.
Calineczka
Na podstawie scenariusza Elżbiety Bussold wg Hansa Christiana Andersena
reżyseria: Laura Sonik – studentka IV r. Wydziału Lalkarskiego specjalności reżyseria teatru lalek PWST w Krakowie Filia we Wrocławiu
scenografia: Aleksandra Tomczyk
muzyka: Miłosz Markiewicz
występują: Katarzyna Borek, Łukasz Staniewski
Spektakl dla widzów w wieku wczesnoszkolnym, zrealizowany w ramach zajęć „kompozycja spektaklu, małe formy dla dzieci” po opieką pedagogiczną dr Arkadiusza Klucznika (PWST) i prof. Aleksandra Maksymiaka (ASP). Fabuła ilustrowana jest za pomocą relacji Ogrodnik – Ogrodniczka, którzy wcielają się w role postaci ze świata głównej bohaterki. Ta historia służy bohaterom za pretekst do opowiedzenia o istniejącej między nimi relacji. Ważnym aspektem w odczytaniu historii Calineczki jest spojrzenie na bajkę w kontekście opowieści o dorastaniu kobiety w świecie, o jej dojrzewaniu i zachodzących w niej zmianach. Dla Calineczki wektorem poszukiwań jest przede wszystkim ona sama.
22 listopada, godz. 18:30
foyer Sceny im. St. Wyspiańskiego, ul. Straszewskiego 22
czas trwania: 5 min.
DŹWIĘKOWY PROJEKT TOWARZYSZĄCY
Runaway. Dźwiękowisko
reżyseria: Tomasz Kaczorowski – student II r. Wydziału Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie
Projekt zrealizowany podczas warsztatów radiowych prowadzonych przez Milenę Kipfműller w ramach Krakowskich Reminiscencji teatralnych w 2014 r., których celem było samodzielne skonstruowanie scenariusza, reżyseria i realizacji małej formy dźwiękowej. Projekt jest wariacją na temat myśli przewodniej Reminiscencji: Revolution will be performer now. W czterech obrazach dźwiękowych opowiada o ucieczce od wszechogarniającego pędu do odwiecznych ludzkich tęsknot, których osią jest oddech głównego bohatera – Everymena; bowiem rewolucja powinna zacząć się od osobistego poczucia wolności.
22 listopada, godz. 19.00
Scena 210, ul. Straszewskiego 22
czas trwania: 80 min.
Europejski Ośrodek Praktyk Teatralnych GARDZIENICE
Novalis Hymny do Nocy
reżyseria: Maciej Gorczyński – student IV r. Wydziału Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie
dramaturgia: Radosław Stępień – student II r. Wydziału Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie scenografia/projekcje/plakat: Iwona Bandzarewicz
muzyka i pieśni tradycyjne
występują: Kamila Banasiak, Magdalena Pamuła, Bartosz Bielenia, Kamil Mróz, Maciej Sajur
W spektaklu wykorzystano fragmenty ,,Hymnów do Nocy”” Novalisa w tłumaczeniu Adama Pomorskiego, ,,Kwietnego pyłu”” Novalisa w tłumaczeniu Jerzego Prokopiuka, ,,Szaleństwa dnia”” Maurice”a Blanchota w tłum. Andrzeja Sosnowskiego, oraz fragment artykułu Stanisława Lema pt. ,,Iluminacja i mózg””.
Prapremiera spektaklu odbyła się 20.09.2015 r. w Europejskim Ośrodku Praktyk Teatralnych ,,Gardzienice”” w ramach sympozjum ,,Sentio: Novalis””.
Produkcja: Włodzimierz Staniewski/E-OPT ,,Gardzienice”” w ramach projektu ,,Generator Nadziei””.
Na zakończenie sympozjum w gardzienickim pałacu zespół młodych aktorów z Krakowa pokazał przedstawienie ,,Hymny do Nocy’’ według Novalisa, a właściwie wzdłuż Novalisa, bo w przedstawieniu w reżyserii Macieja Gorczyńskiego, ułożonym dramaturgicznie przez Radosława Stępnia, wyzyskano wiele różnych tekstów, które w tajemniczy sposób pozostają z Novalisowym ,,Hymnem”” w wyraźnych powinowactwach. (…) Novalis był jak wir, a jego ,,Hymny do Nocy’’ zaświeciły w gardzienickim pałacu czarnym słońcem płynącego światła. (Krzysztof Rutkowski ,,Pasaż z Novalisem’’ w ,,Teatr’’ 10/2015).
.
20 listopada, godz. 20:45
sala 307, s. Straszewskiego 22
czas trwania: 30 min.
Bernard-Marie Koltès
Wystarczy raz odjechać
przekład: Piotr Szymanowski
reżyseria: Martyna Wawrzyniak – studentka III r. Wydziału Reżyserii Dramatu PWST
w Krakowie
występują: Monika Frajczyk, Justyna Janowska, Tomasz Kollarik, Karolina Kuklińska, Marcin Sztendel
Projekt reżyserski przygotowany na II roku studiów pod opieką dydaktyczną mgr Iwony Kempy, złożony ze scen z dramatu Roberto Zucco. Oscyluje wokół tematu tożsamości mordercy. Wyrazista postacie i interesujące sceny dają niejednoznaczną interpretacje, w której figura mordercy pozostaje nieuchwytna.
21 listopada, godz. 17:00
Scena 210, ul. Straszewskiego 22
czas trwania: 50 min.
Teatr Powszechny im. Z. Hübnera w Warszawie
Tomasz Szeląg, Michał Salwiński Minimum
reżyseria: Michał Salwiński – student IV r. Wydziału Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie
dramaturgia: Tomasz Szeląg – student IV r. Wydziału Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie
ochotniczka: Karolina Szczypek
inspicjent: Kuba Olszak
występują: Eliza Borowska, Tomasz Chrapusta
Spektakl został zbudowany w oparciu o eksperyment przeprowadzony na mieszkaniu ochotniczki z dzielnicy Praga. Polegał on na maksymalnym zredukowaniu ilości posiadanych przedmiotów. Zebrane doświadczenia są narzędziem do opowieści o relacji z otaczającą nas materialnością (materiały Teatru Powszechnego).
Foto: Marta Ankiersztejn
20 listopada, godz. 21:30
sala 230, ul. Straszewskiego 22
DYSKUSJA
20 listopada, godz. 18:00
Scena im. St. Wyspiańskiego, ul. Straszewskiego 22
czas trwania: 90 min.
Teatr Nowy im. T. Łomnickiego w Poznaniu
Rodrigo Garcia Versus
przekład: Agnieszka Stachurska
reżyseria: Jędrzej Piaskowski – student V r. Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie
scenografia i kostiumy: Weronika Ranke (Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu)
współpraca scenograficzna: Adrianna Rajkowska (Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu)
muzyka: Wojciech Urbański
wokal: Maria Kozłowska
video: Marta Nawrot
realizacja video: Jan Kęszycki
inspicjent: Józef Piechowiak
występują: Antonina Choroszy, Paweł Hadyński, Nikodem Kasprowicz
VERSUS Rodriga Garcii to mocny i poruszający spektakl o rozpadającej się rodzinie, złączonej i jednocześnie podzielonej wielką tajemnicą z przeszłości. O ludziach funkcjonujących w skomplikowanym świecie winy i krzywdy, bliskości i nienawiści. VERSUS to również poetycka opowieść o artystycznej prawdzie i o emocjach, które nieodmiennie towarzyszą wcielaniu się w kolejne role. Bez wybielania. Bez kompromisów. Bez cenzury.(materiały Teatru Nowego w Poznaniu)
Spektakl dla widzów od lat 16
Foto: Jakub Wittchen
Jury 5. Forum Młodej Reżyserii w składzie: Anna Augustynowicz, Grzegorz Jarzyna, Paweł Wodziński, Joanna Szewczyk (sekretarz) po obejrzeniu 11 zakwalifikowanych do konkursu prac reżyserskich postanowiło przyznać:
nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w wysokości 15.000 zł
JĘDRZEJOWI PIASKOWSKIEMU, studentowi Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie, za reżyserię przedstawienia pt. VERSUS w Teatrze Nowym im. T. Łomnickiego w Poznaniu.
Jury wyróżniło kierunek poszukiwań twórczych:
Patrycji Kowańskiej, studentki PWST im. L. Solskiego w Krakowie – za pracę reżyserską Mewa. 5 sekund z Czechowa,
Michała Salwińskiego, studenta PWST im. L. Solskiego w Krakowie – za pracę reżyserską Minimum, zrealizowaną w Teatrze Powszechnym im. Z. Hübnera w Warszawie,
Agaty Dyczko, studentki Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza za reżyserię przedstawienia Mały ma dziewczynę, zrealizowaną w Studiu Teatralnym „Koło” i Teatrze Ochoty w Warszawie.
Ponadto 2 równorzędne nagrody Stowarzyszenia Autorów ZAiKS (Fundusz Popierania Twórczości) po 5.000 zł każda otrzymali:
Tomasz Cyz, student Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie, za pracę reżyserską Trzy siostry,
Laura Sonik, studentka PWST im. L. solskiego w Krakowie Filia we Wrocławiu, za spektakl Calineczka.
W tym roku została powołana przez TR Warszawa nagroda dyrektora artystycznego TR Warszawa – DEBIUT w TR. Grzegorz Jarzyna przyznał tę nagrodę Jędrzejowi Piaskowskiemu, który otrzymał propozycję wyreżyserowania spektaklu w TR Warszawa w sezonie artystycznym 2016/2017.
Dyrektor Grzegorz Jarzyna zapowiedział, że nagroda będzie przyznawana podczas kolejnych edycji Forum.
TR Warszawa od początku dyrekcji Grzegorza Jarzyny wspiera rozwój nowych talentów teatralnych, zarówno poprzez programy takie jak Teren TR, jak i rezydencje artystyczne, czy spektakle repertuarowe, do realizacji których zapraszani są debiutujący twórcy.
22 listopada, godz. 16:00
Scena Klasyczna, ul. Warszawska 5
czas trwania: 30 min.
POKAZ TOWARZYSZĄCY
Kaj
na motywach „Słońca w kuchni” Jarosława Iwaszkiewicza
adaptacja i reżyseria: Grzegorz Simborowski – student II r. Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie
scenografia: Katarzyna Minkowska
kostiumy: Katarzyna Stefania Dębska
charakteryzacja: Matylda Dziura
występują: Sylwia Gliwa, Weronika Humaj, Jolanta Juszkiewicz, Katarzyna Hołtra, Zbigniew Waleryś, Wiktoria Wolańska
„Kaj” to teatralna podróż po gęstwinie rodzinnych tajemnic bohaterów „Słońca w kuchni” Jarosława Iwaszkiewicza, widziana oczami małego chłopca. Dziesięcioletni marzyciel powodowany tęsknotą za starszym bratem oraz pragnieniem uzyskania podmiotowości daje się ponieść wyobraźni i udaje w wielką wyprawę. Etiuda powstała podczas seminarium prowadzonego przez Mateusza Bednarkiewicza.
20 listopada, godz. 14:00
Scena Eksperymentalna, ul. Warszawska 5
czas trwania: 30 min.
POKAZ TOWARZYSZĄCY
Samuel Beckett Ohio Impromptu
przekład: Antoni Libera
reżyseria: Radosław Stępień – student II r. Wydziału Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie
występują: Konrad Cichoń, Kosma Szyman
Projekt reżyserski przygotowany pod opieką dydaktyczną prof. Józefa Opalskiego zakłada wystawienie dramatu S. Becketta bez skrótów i zmian. Jest próbą wypełnienia własnym doświadczeniem silnej zewnętrznej formy narzuconej przez autora – próba zarówno dla reżysera, jak i dla owej formy.
21 listopada, godz. 13:30
Klub studencki, ul. Warszawska 5
czas trwania: 10 min.
POKAZ TOWARZYSZĄCY
Joanna Bednarczyk
Sędziowie
reżyseria: Joanna Bednarczyk – studentka III r. Wydziału Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie
Projekt przygotowany pod opieką dydaktyczną prof. Grzegorza Niziołka w ramach zajęć z dramaturgii.
Próba realizacji historycznego, dokumentalnego researchu i teatralnego scenariusza w formie stricte wizualnej, tj. w formie animacji oraz zderzenie tego medium z żywym planem teatralnym.
21 listopada, godz. 18:15
sala 311, ul. Straszewskiego 22
czas trwania: 40 min.
Antoni Czechow Trzy siostry
przekład: Natalia Gałczyńska
reżyseria: Tomasz Cyz – student IV r. Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie
scenografia: Marta Kozera
muzyka: Janusz Stokłosa
światło (współpraca): Jana Łączyńska
występują: Magdalena Kuta, Maria Maj, Olga Stokłosa
„Trzy siostry” to etiuda zrealizowana na II roku studiów pod opieką dydaktyczną Mai Kleczewskiej. Jest spojrzeniem na tekst Czechowa przez pryzmat czasu. Wybór aktorek z innej grupy wiekowej niż to zapisane w dramacie dał możliwość przyjrzenia się postaciom i relacjom od innej strony. Wydaje się, że one już wszystko przeżyły, wszystko wiedzą, ale nagle ich opowieści – ich bycie razem – urastają do rangi ostatecznej. Nie ma już nic poza nimi. Doświadczenie, wrażliwość, znajomość warsztatu – i siebie nawzajem – pozwalają tym trzem dojrzałym aktorkom na niezwykły koncert – pozbawiony gwiazdorstwa. a nam, widzom, dają szczególne doświadczenie poznania tego niby znanego tekstu w innym kontekście. (Maja Kleczewska)