Werdykt Jury – Forum Młodej Reżyserii 2015 | 20-22 listopada br.
29.10.2015
21 listopada, godz. 21:30        
 sala 105, ul. Warszawska 5  
DYSKUSJA
 22 listopada, godz. 20:30
sala 230, ul. Straszewskiego 22   
DYSKUSJA
 22 listopada, godz. 21:00
 Scena im. St. Wyspiańskiego, ul. Straszewskiego 22
 ZAKOŃCZENIE 5. FORUM MŁODEJ REŻYSERII
 OGŁOSZENIE NAGRÓD
 22 listopada, godz. 17:00          
 Scena Eksperymentalna, ul. Warszawska 5            
 czas trwania: 45 min.     
 POKAZ TOWARZYSZĄCY                    
bez tytułu
 Performance 
 reżyseria: Anna Popiel – studentka III r.  Wydziału Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie 
 występują: Anna Popiel, Ryszard Hodur, Łucja Ondrusz-Bąk
Performance przygotowany pod opieką pedagogiczną prof. Barbary Hanickiej w ramach zajęć scenograficznych – wystawy studentów II roku WRD pt. „Proste zadanie negatyw”. 
 Ma on na celu zaprezentowanie wpływu tzw. „objawów negatywnych” na osobę z zaawansowaną schizofrenią, która stopniowo traci kontakt z otaczającą ją rzeczywistością.
 20 listopada, godz. 15:00
Teatr im. J. Słowackiego, Scena Miniatura, pl. Św. Ducha 1
 czas trwania:  60 min.  
Teatr im. J. Słowackiego
Antoine de Saint-Exupéry  Ziemia, planeta ludzi
 adaptacja, reżyseria, scenografia i projekcje:  Daria Kopiec – studentka III r. Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie
 projekcje: Jacek Mazur
 adaptacja sceniczna i dramaturgia: Elżbieta Chowaniec
 choreografia: Jacek Owczarek
 kostiumy: Patrycja Fitzet
 muzyka: Ola Bilińska
 występują: Hanna Bieluszko, Rafał Dziwisz, Grzegorz Łukawski, Natalia Strzelecka
Inspiracją do powstania tego spektaklu jest twórczość autora „Małego Księcia”, a w szczególności książka pod tytułem „Ziemia, planeta ludzi”, którą w dużej mierze poświęcił on osobistym przeżyciom, a także doświadczeniom kolegów – lotników. Lecz w tym przypadku nie będzie mowy o lotach nad Ziemią, ale o dużo bardziej emocjonujących podróżach kosmicznych. Głównego bohatera – Antoine de Saint-Exupéry – spotykamy w momencie, kiedy przygotowuje się do wzięcia udziału w wyprawie na Marsa, a tymczasem jego życie osobiste mocno się komplikuje… Będziemy mogli nie tylko odbyć niesamowitą podróż w Kosmos, ale także zastanowić się nad potęgą ludzkich uczuć… Atrakcyjna warstwa wizualna, znakomici aktorzy Teatru im. Juliusza Słowackiego i elektroniczna muzyka Oli Bilińskiej to gwarancja nieziemskiego przedstawienia teatralnego! Spektakl powstaje w ramach projektu Teatru im. J. Słowackiego WYLĘGARNIA, który ma na celu umożliwienie młodym i obiecującym twórcom pracę na profesjonalnej scenie teatralnej. (materiały Teatru im. J. Słowackiego).
 20 listopada, godz. 17:00        
 sala 311, ul. Straszewskiego 22   
 czas trwania: 30 min.   
Wiraże  na podstawie powieści Alessandro Baricco „Ta historia”, przekład Halina Kralova
 reżyseria:  Mateusz Olszewski – student III r. Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie
 scenografia: Klara Filipowicz
 kostiumy: Maja Łyczkowska
 muzyka: Paweł Olszewski
 występują: Eliza Borowska, Łukasz Chmielowski, Sławomir Głazek, Marcin Kalisz
„Wiraże” to etiuda zrealizowana na I roku studiów pod opieką dydaktyczną Marty Ogrodzińskiej-Miłoszewskiej, a także prolog do realizacji (w przyszłości) całości powieści „Ta historia” w formie łączącej spektakl, film i instalacje. Jest to drugie spotkanie reżysera z twórczością Baricco, po monodramie „Novecento”, zrealizowanym przez niego podczas studiów na Wydziale Aktorskim. W „Wirażach” zamierzeniem było stworzenie „teatru drogi”, zanurzonego w realizmie magicznym à la Fellini. 
 
20 listopada, godz. 20:00        
sala 313,  ul. Straszewskiego 22  
 czas trwania: 35 min.  
 Mewa. Pięć sekund z Czechowa
 przekład: Natalia Gałczyńska
 reżyseria: Patrycja Kowańska – studentka III r.  Wydziału Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie
 choreografia: Bartosz Ostrowski
 muzyka: Paweł Harańczyk 
 występują: Karol Kubasiewicz, Roksana Lewak, Bartosz Ostrowski, Agata Woźnicka
Bazując na fragmentach „Mewy” oglądamy rzeczywistość z perspektywy jednej z postaci. W tej interpretacji znaczące wydarzenia i sytuacje przefiltrowane zostały przez mózg Konstantego Trieplewa. Powracają one do niego w krytycznym momencie – za chwilę przystawi sobie pistolet do skroni. Pięć scen przedstawienia to podróż, jaką widzowie odbywają z aktorami przez zakamarki psychiki bohatera, towarzysząc mu w różnych momentach jego życia. Co zobaczy Trieplew i czy zdecyduje się pociągnąć za spust?
21 listopada, godz. 13:00                  
 s.104,  ul. Warszawska 5  
 czas trwania: 25 min.                      
POKAZ TOWARZYSZĄCY                    
Martyna Wawrzyniak
 Pierwszy dzień wolności – model poszukiwawczy
 reżyseria: Martyna Wawrzyniak – studentka III r.  Wydziału Reżyserii Dramatu PWST 
 w Krakowie 
Film przygotowany pod opieką dydaktyczną prof. Grzegorza Niziołka w ramach zajęć z dramaturgii.
Próba wydestylowania idealnego modelu twórczych poszukiwań w ramach tematu „pierwszy dzień wolności” w kontekście lat 1945-48 i zachodzących w tym czasie przemian.
 21 listopada, godz. 15:30     
 Scena im. St. Wyspiańskiego, ul. Straszewskiego 22
 czas trwania: 80 min.    
Bartosz Żurowski, Marcelina Obarska    Dośnić do końca
 reżyseria: Bartosz Żurowski – student III r.  Wydziału Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie
 scenografia: Maurycy Gomulicki
 muzyka: Wojciech Blecharz
 występują: Katarzyna Krzanowska, Bartosz Bielenia, Roman Gancarczyk
Performatywne spotkanie z postacią Tadeusza Borowskiego, sięgające do życiorysu, korespondencji, publicystyki i artystycznej działalności poety. Zrealizowane na podstawie poszukiwań pod opieką prof. Grzegorza Niziołka. Autorzy zapraszają do obserwacji ostatniego roku życia pisarza. Tekst inspirowany jest fragmentami nie tylko dzieł Borowskiego, ale i Wata, Foucault, Agambena, Schopenhauera. Próby oraz trzy pokazy projektu, będącego produkcją studenta PWST odbywały się w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie.
 21 listopada, godz. 20:00       
 Scena Eksperymentalna, ul. Warszawska 5         
 czas trwania: 90 min.    
 Agata Dyczko, Tomasz Walesiak
 Mały ma dziewczynę
 reżyseria:  Agata Dyczko – studentka V r. Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie
 scenografia i światło: Tomasz Walesiak
 kostiumy: Julita Goździk
 ruch sceniczny: Iza Szostak
 koordynacja produkcji: Damian Kalita
 występują: Ewa Jakubowicz, Wiktor Korzeniewski, Olga Omeljaniec, Paweł Peterman
Producent: Studio Teatralne Koło       Współpraca: Teatr Ochoty
 Projekt współfinansuje: m.st Warszawa
Ma na imię Bianka. Jest z Brazylii. Wychowała się w biednej rodzinie. Miała siedmiu braci i trzy siostry. Jej rodzice umarli, gdy była mała. Całe życie była samotna. Znalazła ogłoszenie o pracy w Niemczech. Postanowiła spróbować. To był błąd, oszukali ją. Bianka nie chce, żebym o tym opowiadał. Bardzo się tego wstydzi – mówi autystyczny chłopak (w tej roli Paweł Peterman) przedstawiając rodzinie swoją pierwszą dziewczynę. Bianka w niczym nie przypomina typowej kobiety i zazwyczaj szokuje nowo poznanych ludzi. Z Małym łączy ją wyjątkowe uczucie. Ich związek wprowadził wiele zamętu w życie małomiasteczkowej społeczności.
„Mały ma dziewczynę” to reżyserski debiut Agaty Dyczko na warszawskiej scenie. To historia trudnej miłości do autystyka i perypetii związanych z życiem pod jednym dachem z taką osobą. Spektakl o konieczności podjęcia ryzyka w relacjach z innymi. O potrzebie bliskości i posiadania czegoś na własność – mówi reżyserka. (materiały Studia Teatralnego KOŁO i Teatru Ochoty).
 22 listopada, godz. 11:00
sala 311, ul. Straszewskiego 22
 czas trwania: 60 min.    
Calineczka 
 Na podstawie scenariusza Elżbiety Bussold wg Hansa Christiana Andersena
 reżyseria: Laura Sonik – studentka IV r.  Wydziału Lalkarskiego specjalności reżyseria teatru lalek  PWST w Krakowie Filia we Wrocławiu 
 scenografia: Aleksandra Tomczyk
 muzyka: Miłosz Markiewicz 
 występują: Katarzyna Borek, Łukasz Staniewski
Spektakl dla widzów w wieku wczesnoszkolnym, zrealizowany w ramach zajęć „kompozycja spektaklu, małe formy dla dzieci” po opieką pedagogiczną dr Arkadiusza Klucznika (PWST) i prof. Aleksandra Maksymiaka (ASP). Fabuła ilustrowana jest za pomocą relacji Ogrodnik – Ogrodniczka, którzy wcielają się w role postaci ze świata głównej bohaterki. Ta historia służy bohaterom za pretekst do opowiedzenia o istniejącej między nimi relacji. Ważnym aspektem w odczytaniu historii Calineczki jest spojrzenie na bajkę w kontekście opowieści o dorastaniu kobiety w świecie, o jej dojrzewaniu i zachodzących w niej zmianach. Dla Calineczki wektorem poszukiwań jest przede wszystkim ona sama.
 22 listopada, godz. 18:30         
 foyer Sceny im. St. Wyspiańskiego, ul. Straszewskiego 22
 czas trwania:  5 min.
DŹWIĘKOWY PROJEKT TOWARZYSZĄCY                    
 
 Runaway. Dźwiękowisko 
 reżyseria:  Tomasz Kaczorowski – student II r. Wydziału Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie
 
 Projekt zrealizowany podczas warsztatów radiowych prowadzonych przez Milenę Kipfműller w ramach Krakowskich Reminiscencji teatralnych w 2014 r., których celem było samodzielne skonstruowanie scenariusza, reżyseria i realizacji małej formy dźwiękowej. Projekt jest wariacją na temat myśli przewodniej Reminiscencji: Revolution will be performer now. W czterech obrazach dźwiękowych opowiada o ucieczce od wszechogarniającego pędu do odwiecznych ludzkich tęsknot, których osią jest oddech głównego bohatera – Everymena; bowiem rewolucja powinna zacząć się od osobistego poczucia wolności. 
 22 listopada, godz. 19.00    
 Scena 210, ul. Straszewskiego 22
 czas trwania:  80 min.    
Europejski Ośrodek Praktyk Teatralnych GARDZIENICE
 
 Novalis  Hymny do Nocy
 reżyseria: Maciej Gorczyński – student IV r.  Wydziału Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie
 dramaturgia: Radosław Stępień – student II r.  Wydziału Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie scenografia/projekcje/plakat: Iwona Bandzarewicz
 muzyka i pieśni tradycyjne 
 występują:  Kamila Banasiak, Magdalena Pamuła, Bartosz Bielenia, Kamil Mróz, Maciej Sajur
W spektaklu wykorzystano fragmenty ,,Hymnów do Nocy”” Novalisa w tłumaczeniu Adama Pomorskiego, ,,Kwietnego pyłu”” Novalisa w tłumaczeniu Jerzego Prokopiuka, ,,Szaleństwa dnia”” Maurice”a Blanchota w tłum. Andrzeja Sosnowskiego, oraz fragment artykułu Stanisława Lema pt. ,,Iluminacja i mózg””.
Prapremiera spektaklu odbyła się 20.09.2015 r. w Europejskim Ośrodku Praktyk Teatralnych ,,Gardzienice”” w ramach sympozjum ,,Sentio: Novalis””.
Produkcja: Włodzimierz Staniewski/E-OPT ,,Gardzienice”” w ramach projektu ,,Generator Nadziei””.
Na zakończenie sympozjum w gardzienickim pałacu zespół młodych aktorów z Krakowa pokazał przedstawienie ,,Hymny do Nocy’’ według Novalisa, a właściwie wzdłuż Novalisa, bo w przedstawieniu w reżyserii Macieja Gorczyńskiego, ułożonym dramaturgicznie przez Radosława Stępnia, wyzyskano wiele różnych tekstów, które w tajemniczy sposób pozostają z Novalisowym ,,Hymnem”” w wyraźnych powinowactwach. (…) Novalis był jak wir, a jego ,,Hymny do Nocy’’ zaświeciły w gardzienickim pałacu czarnym słońcem płynącego światła. (Krzysztof Rutkowski ,,Pasaż z Novalisem’’ w ,,Teatr’’ 10/2015).
.
 20 listopada, godz. 20:45
sala 307, s. Straszewskiego 22                    
 czas trwania: 30 min.     
 Bernard-Marie Koltès
 Wystarczy raz odjechać
 przekład: Piotr Szymanowski
 reżyseria: Martyna Wawrzyniak – studentka III r. Wydziału Reżyserii Dramatu PWST 
 w Krakowie 
 występują: Monika Frajczyk, Justyna Janowska, Tomasz Kollarik, Karolina Kuklińska, Marcin Sztendel
Projekt reżyserski przygotowany na II roku studiów pod opieką dydaktyczną mgr Iwony Kempy, złożony ze scen z dramatu Roberto Zucco. Oscyluje wokół tematu tożsamości mordercy. Wyrazista postacie i interesujące sceny dają niejednoznaczną interpretacje, w której figura mordercy pozostaje nieuchwytna.
 21 listopada, godz. 17:00
Scena 210, ul. Straszewskiego 22   
 czas trwania: 50 min.    
Teatr Powszechny im. Z. Hübnera w Warszawie
 Tomasz Szeląg, Michał Salwiński    Minimum
 reżyseria: Michał Salwiński – student IV r.  Wydziału Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie
 dramaturgia: Tomasz Szeląg – student IV r.  Wydziału Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie
 ochotniczka: Karolina Szczypek
 inspicjent: Kuba Olszak
 występują: Eliza Borowska, Tomasz Chrapusta
Spektakl został zbudowany w oparciu o eksperyment przeprowadzony na mieszkaniu ochotniczki z dzielnicy Praga. Polegał on na maksymalnym zredukowaniu ilości posiadanych przedmiotów. Zebrane doświadczenia są narzędziem do opowieści o relacji z otaczającą nas materialnością (materiały Teatru Powszechnego).
Foto: Marta Ankiersztejn
20 listopada, godz. 21:30        
 sala 230, ul. Straszewskiego 22
DYSKUSJA
 20 listopada, godz. 18:00        
 Scena im. St. Wyspiańskiego, ul. Straszewskiego 22           
 czas trwania: 90 min.   
Teatr Nowy im. T. Łomnickiego w Poznaniu
Rodrigo Garcia Versus
 przekład: Agnieszka Stachurska 
 reżyseria:  Jędrzej Piaskowski – student V r. Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie
 scenografia i kostiumy: Weronika Ranke (Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu)
 współpraca scenograficzna: Adrianna Rajkowska (Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu)
 muzyka: Wojciech Urbański
 wokal: Maria Kozłowska
 video: Marta Nawrot
 realizacja video: Jan Kęszycki
 inspicjent: Józef Piechowiak
 występują: Antonina Choroszy, Paweł Hadyński, Nikodem Kasprowicz
VERSUS Rodriga Garcii to mocny i poruszający spektakl o rozpadającej się rodzinie, złączonej i jednocześnie podzielonej wielką tajemnicą z przeszłości. O ludziach funkcjonujących w skomplikowanym świecie winy i krzywdy, bliskości i nienawiści. VERSUS to również poetycka opowieść o artystycznej prawdzie i o emocjach, które nieodmiennie towarzyszą wcielaniu się w kolejne role. Bez wybielania. Bez kompromisów. Bez cenzury.(materiały Teatru Nowego w Poznaniu)
Spektakl dla widzów od lat 16
Foto: Jakub Wittchen
Jury 5. Forum Młodej Reżyserii w składzie: Anna Augustynowicz, Grzegorz Jarzyna, Paweł Wodziński, Joanna Szewczyk (sekretarz) po obejrzeniu 11 zakwalifikowanych do konkursu prac reżyserskich postanowiło przyznać:
nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w wysokości 15.000 zł
JĘDRZEJOWI PIASKOWSKIEMU, studentowi Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie, za reżyserię przedstawienia pt. VERSUS w Teatrze Nowym im. T. Łomnickiego w Poznaniu.
Jury wyróżniło kierunek poszukiwań twórczych:
Patrycji Kowańskiej, studentki PWST im. L. Solskiego w Krakowie – za pracę reżyserską Mewa. 5 sekund z Czechowa,
Michała Salwińskiego, studenta PWST im. L. Solskiego w Krakowie – za pracę reżyserską Minimum, zrealizowaną w Teatrze Powszechnym im. Z. Hübnera w Warszawie,
Agaty Dyczko, studentki Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza za reżyserię przedstawienia Mały ma dziewczynę, zrealizowaną w Studiu Teatralnym „Koło” i Teatrze Ochoty w Warszawie.
Ponadto 2 równorzędne nagrody Stowarzyszenia Autorów ZAiKS (Fundusz Popierania Twórczości) po 5.000 zł każda otrzymali:
Tomasz Cyz, student Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie, za pracę reżyserską Trzy siostry,
Laura Sonik, studentka PWST im. L. solskiego w Krakowie Filia we Wrocławiu, za spektakl Calineczka.
W tym roku została powołana przez TR Warszawa nagroda dyrektora artystycznego TR Warszawa – DEBIUT w TR. Grzegorz Jarzyna przyznał tę nagrodę Jędrzejowi Piaskowskiemu, który otrzymał propozycję wyreżyserowania spektaklu w TR Warszawa w sezonie artystycznym 2016/2017.
Dyrektor Grzegorz Jarzyna zapowiedział, że nagroda będzie przyznawana podczas kolejnych edycji Forum.
TR Warszawa od początku dyrekcji Grzegorza Jarzyny wspiera rozwój nowych talentów teatralnych, zarówno poprzez programy takie jak Teren TR, jak i rezydencje artystyczne, czy spektakle repertuarowe, do realizacji których zapraszani są debiutujący twórcy.
 22 listopada, godz. 16:00        
Scena Klasyczna, ul. Warszawska 5                         
 czas trwania: 30 min.    
 POKAZ TOWARZYSZĄCY
Kaj
 na  motywach „Słońca w kuchni” Jarosława Iwaszkiewicza 
 adaptacja i reżyseria: Grzegorz Simborowski – student II r. Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie
 scenografia: Katarzyna Minkowska
 kostiumy: Katarzyna Stefania Dębska
 charakteryzacja: Matylda Dziura
 występują: Sylwia Gliwa, Weronika Humaj, Jolanta Juszkiewicz, Katarzyna Hołtra, Zbigniew Waleryś, Wiktoria Wolańska
„Kaj” to teatralna podróż po gęstwinie rodzinnych tajemnic bohaterów „Słońca w kuchni” Jarosława Iwaszkiewicza, widziana oczami małego chłopca. Dziesięcioletni marzyciel powodowany tęsknotą za starszym bratem oraz pragnieniem uzyskania podmiotowości daje się ponieść wyobraźni i udaje w wielką wyprawę. Etiuda powstała podczas seminarium prowadzonego przez Mateusza Bednarkiewicza.
 20 listopada, godz. 14:00        
 Scena  Eksperymentalna, ul. Warszawska 5            
 czas trwania: 30 min.
 POKAZ TOWARZYSZĄCY                    
Samuel Beckett Ohio Impromptu
 przekład: Antoni Libera
 reżyseria: Radosław Stępień – student II r.  Wydziału Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie 
 występują: Konrad Cichoń, Kosma Szyman
Projekt reżyserski przygotowany pod opieką dydaktyczną prof. Józefa Opalskiego zakłada wystawienie dramatu S. Becketta bez skrótów i zmian. Jest próbą wypełnienia własnym doświadczeniem silnej zewnętrznej formy narzuconej przez autora – próba zarówno dla reżysera, jak i dla owej formy.
 21 listopada, godz. 13:30                      
 Klub studencki, ul. Warszawska 5                              
  czas trwania: 10 min.                             
POKAZ TOWARZYSZĄCY                    
Joanna Bednarczyk
 Sędziowie
 reżyseria: Joanna Bednarczyk – studentka III r.  Wydziału Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie 
Projekt przygotowany pod opieką dydaktyczną prof. Grzegorza Niziołka w ramach zajęć z dramaturgii. 
 Próba realizacji historycznego, dokumentalnego researchu i teatralnego scenariusza w formie stricte wizualnej, tj. w formie animacji oraz zderzenie tego medium z żywym planem teatralnym.
21 listopada, godz. 18:15        
 sala 311, ul. Straszewskiego 22                         
 czas trwania: 40 min.  
Antoni Czechow Trzy siostry
 przekład: Natalia Gałczyńska
 reżyseria: Tomasz Cyz – student IV r. Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie
 scenografia: Marta Kozera
 muzyka: Janusz Stokłosa
 światło (współpraca): Jana Łączyńska 
 występują: Magdalena Kuta, Maria Maj, Olga Stokłosa
„Trzy siostry” to etiuda zrealizowana na II roku studiów pod opieką dydaktyczną Mai Kleczewskiej. Jest spojrzeniem na tekst Czechowa przez pryzmat czasu. Wybór aktorek z innej grupy wiekowej niż to zapisane w dramacie dał możliwość przyjrzenia się postaciom i relacjom od innej strony. Wydaje się, że one już wszystko przeżyły, wszystko wiedzą, ale nagle ich opowieści – ich bycie razem – urastają do rangi ostatecznej. Nie ma już nic poza nimi. Doświadczenie, wrażliwość, znajomość warsztatu – i siebie nawzajem – pozwalają tym trzem dojrzałym aktorkom na niezwykły koncert – pozbawiony gwiazdorstwa. a nam, widzom, dają szczególne doświadczenie poznania tego niby znanego tekstu w innym kontekście. (Maja Kleczewska)

