OSTATNI DZWONEK. UTOPIA | REŻ. PIOTR RATAJCZAK
SPEKTAKL ARCHIWALNY
Piotr Ratajczak, Piotr Rowicki Ostatni dzwonek. Utopia – spektakl dyplomowy studentów V r. Wydziału Aktorskiego AST w Krakowie.
Reżyseria i opracowanie muzyczne: Piotr Ratajczak
Scenariusz: Piotr Ratajczak, Piotr Rowicki
Scenografia i kostiumy: Grupa Mixer – Dorota Gaj-Woźniak, Robert Woźniak, Monika Ulańska
Choreografia: Arkadiusz Buszko
Asystentka reżysera i współpraca dramaturgiczna: Mira Mańka (III r. WRD)
Współpraca dramaturgiczna: Jędrzej Wielecki
Scenariusz przedstawienia klasowego: zespół aktorski
Zdjęcia portretowe oraz do plakatu: Grzegorz Mart
Zdjęcia ze spektaklu: Jerzy Basiura
Występują: Monika Bubniak, Emilia Bury, Robert Ciszewski, Sebastian Gola, Przemysław Kowalski, Marianna Linde, Paweł Pogorzałek, Jakub Sielski, Grażyna Sobocińska, Konrad Stein
Spektakl inspirowany filmem Ostatni dzwonek w reżyserii Magdaleny Łazarkiewicz, wg scenariusza Włodzimierza Boleckiego.
Do prowincjonalnego liceum trafia nowy uczeń Krzysztof Buk wyrzucony z innej szkoły za roznoszenie opozycyjnych ulotek. Szybko zdobywa przyjaźń kolegów i koleżanek równie niepokornych jak on. Szukając ujścia dla młodzieńczego buntu postanawiają założyć grupę teatralną i zrobić rewolucyjne przedstawienie. Kultowy film Magdaleny Łazarkiewicz Ostatni dzwonek z 1989 roku opowiadał o sprzeciwie młodzieży wobec systemu totalitarnego. Dla twórców przedstawienia Ostatni dzwonek. Utopia historia licealistów stała się pretekstem do zadania pytania o potencjał buntu dzisiaj. Czy dzisiejsi młodzi ludzie mają powody do buntu? Czy mają taką potrzebę? Taką odwagę? Czy w ogóle rozumieją sens tego słowa, które w latach PRL-u było na porządku dziennym. Może dlatego, że wróg był jeden, wspólny i oczywisty. Dziś nic nie jest oczywiste. Bunty są pozorne albo indywidualne, nie mają siły i często gasną w zarodku. Nie wymagają też takiej odwagi, bo konsekwencje są znacznie mniejsze, albo nie ma ich wcale. Bunt dla buntu? A może bunt jest niepotrzebny? Albo niemożliwy? Czy da się nazwać, wyodrębnić i wskazać wartości i sprawy, przeciwko którym moglibyśmy się zbuntować? To trudne. Niemal tak samo jak prawdziwy bunt.
W spektaklu wykorzystano fragmenty scenariuszy kabaretu Pożar w burdelu Macieja Łubieńskiego i Michała Walczaka.
Premiera: 25 stycznia 2019 r.
Scena im. St. Wyspiańskiego, ul. Straszewskiego 22