Przejdz do treści
  • facebook
  • instagram
  • youtube
  • vimeo
Akademia Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w KrakowieAkademia Sztuk Teatralnych
  • bip
  • Usos
  • EN
  • KSIĘGARNIA
Logo UE
  • Kraków
  • Wrocław
  • Bytom
  • Uczelnia
  • Studenci
  • Kandydaci
  • Pracownicy
  • Teatr AST
  • Pracownia Dramaturgiczna
  • Forum Młodej Reżyserii
  • Biblioteka
  • Kontakt

ANIOŁY W AMERYCE | REŻ. MICHAŁ BORCZUCH | PREMIERA

Afisz do spektaklu Anioły w Ameryce. Na górze na szafirowym tle jasne napisy: autor i tytuł sztuki, nazwiska twórców i obsady spektaklu oraz logotyp Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie. Poniżej zdjęcie grupowe studentek i studentów występujących w przedstawieniu: dziewięcioro młodych ludzi ubranych w stroje o różnorodnej kolorystyce i stylu. Jedna z kobiet nosi białe skrzydła. Postaci są uchwycone w różnych pozach i gestach przypominających taniec czy rozmowę. W grupie formują się trzy pary, zwrócone do siebie twarzami. Ponad postaciami intensywne czerwono niebieskie światło tworzy smugi będące odbiciem sylwetek osób z pierwszego planu.

Tony Kushner
ANIOŁY W AMERYCE

Spektakl dyplomowy studentek i studentów IV r. Wydziału Aktorskiego AST w Krakowie.

Reżyseria: Michał Borczuch
Tłumaczenie: Jacek Poniedziałek
Scenografia, kostiumy i światła: Dorota Nawrot
Muzyka: Bartosz Dziadosz
Piosenki „Antarktyda I”: Zofia Justyńska, Denis Kudijenko, Marek Puchowski; „Antarktyda II”: Zofia Justyńska
Asystentka i asystent reżysera: Eugenia Balakireva (III r. WRD),
Bartłomiej Juszczak (V r. WRD)

Premiera: 23 września 2023 r., godz. 18:00
Scena im. Jerzego Treli | ul. Straszewskiego 22
Kategoria wiekowa: od 16. roku życia
Czas trwania: 4 h 30 min | 2 przerwy

„Anioły w Ameryce” są dwuczęściowym, ośmioaktowym utworem dramatycznym. Czas trwania utworu to około 6 godzin i 40 minut.
Autor udzielił zgody dla tej produkcji (i wyłącznie tej produkcji), aby dokonać skrótów. Zmiany w tekście zostały wprowadzone bez bezpośredniego udziału autora.

W trakcie spektaklu na scenie palony jest papieros.
W spektaklu wykorzystywany jest efekt dymu.

Informacja o biletach: Dział Teatru AST i promocji
tel. 12 362 71 30, bilety@ast.krakow.pl


  • Portret młodego niebieskookiego blondyna z wąsami i brodą. Światło padające z tyłu na głowę i nagie ramiona mężczyzny wyraźnie kontrastuje z czarnym tłem i tworzy intensywną czerwoną poświatę.
    Maciej Kamiński
  • Portret młodego brązowookiego mężczyzny. Światło padające na tył głowy i nagie ramiona mężczyzny wyraźnie kontrastuje z czarnym tłem i tworzy intensywną czerwoną poświatę.
    Kacper Kujawa
  • Portret młodej kobiety z kręconymi włosami i niebieskimi oczami. Światło padające z tyłu na głowę i nagie ramiona kobiety wyraźnie kontrastuje z czarnym tłem i tworzy intensywną czerwoną poświatę.
    Zofia Justyńska
  • Portret młodego niebieskoookiego mężczyzny. Światło padające na tył głowy i nagie ramiona mężczyzny wyraźnie kontrastuje z czarnym tłem i tworzy intensywną czerwoną poświatę.
    Michał Badeński
  • Portret młodego brązowookiego mężczyzny z półdługimi kręconymi włosami. Światło padające na tył głowy i nagie ramiona mężczyzny wyraźnie kontrastuje z czarnym tłem i tworzy intensywną czerwoną poświatę.
    Jakub Żółtaszek
  • Portret młodego niebieskookiego mężczyzny z krótko przystrzyżonymi włosami, wysokim czołem i kilkudniowym zarostem. Światło padające na tył głowy i nagie ramiona mężczyzny wyraźnie kontrastuje z czarnym tłem i tworzy intensywną czerwoną poświatę.
    Marek Puchowski
  • Portret młodej długowłosej blondynki. Światło padające z tyłu na głowę i nagie ramiona kobiety wyraźnie kontrastuje z czarnym tłem i tworzy intensywną czerwoną poświatę.
    Polina Chabatarova
  • Portret młodego niebieskookiego blondyna. Światło padające na tył głowy i nagie ramiona mężczyzny wyraźnie kontrastuje z czarnym tłem i tworzy intensywną czerwoną poświatę.
    Denis Kudijenko
  • Portret młodej długowłosej blondynki z niebieskimi oczami. Światło padające z tyłu na głowę i nagie ramiona kobiety wyraźnie kontrastuje z czarnym tłem i tworzy intensywną czerwoną poświatę.
    Wiktoria Karbownik

OBSADA:

JOSEPH PORTER PITT (JOE) / GŁOS ORINA – Maciej Kamiński
JOSEPH PORTER PITT (JOE) / ESKIMOS /
GŁOS OJCA MORMONA – Kacper Kujawa
HARPER AMATY PITT / MARTIN HELLER – Zofia Justyńska

ROY M. COHN* – Michał Badeński
LOUIS IRONSON – Jakub Żółtaszek
PRIOR WALTER / MĘŻCZYZNA W PARKU / GŁOS KALEBA – Marek Puchowski

HANNAH PORTER PITT/ ETHEL ROSENBERG /
RABBI IZYDOR CHEMELWITZ / HENRY – Polina Chabatarova
BELIZE / MR ŚCIEMNIACZ / Denis Kudijenko
ANIOŁ / EMILY / MATKA MORMOŃSKA /
KOBIETA Z BRONXU – Wiktoria Karbownik

Bohaterowie dramatu Tony’ego Kushnera: Roy M. Cohn i Ethel Rosenberg są inspirowani postaciami autentycznymi. Sprawa Ethel Rosenberg (1915-1953) i jej męża Juliusa Rosenberga (1918-1953), oskarżonych o szpiegostwo na rzecz Związku Radzieckiego, była jednym z najbardziej kontrowersyjnych procesów sądowych w Stanach Zjednoczonych z okresu zimnej wojny. Prowadzący postępowanie prokurator Roy Cohn (1927-1986) wykorzystał nielegalne kontakty z sędzią Irvingiem Kaufmanem, aby doprowadzić do skazania małżeństwa Rosenbergów na śmierć.

Wielkie miasto, porośnięte chwastem, ale kwitnącym. Pełne świateł i muzyki sale balowe. Pomieszanie płci. Rasa, gust i historia obalone. Taką wizję raju snuje jeden z bohaterów Aniołów w Ameryce Norman „Belize” Ariaga. Ameryka lat 80. jest jednak daleka od tego wyobrażenia. To świat pełen nierówności, walki o prawa mniejszości, świat przemian społeczno-politycznych, osamotnionych ludzi i szalejącej epidemii AIDS.


Po usłyszeniu tytułu byłam pozytywnie nastawiona. Po wspólnym czytaniu i obejrzeniu serialu nabrałam jeszcze więcej pewności. Cały czas odkrywamy w tekście zupełnie nowe sensy i jest to bardzo ciekawe, rozwijające doświadczenie.
– Wiktoria Karbownik

Po pierwszym czytaniu tekstu poczułem, jak absolutnie przeciwstawne emocje może on wzbudzać i jak różnymi barwami jest nasycony. Miałem emocjonalny rollercoaster: od wzruszenia przez śmiech aż do autentycznego wkurzenia.
– Denis Kudijenko

Pierwsza myśl po obejrzeniu serialu: Louis to najnudniejsza postać w całym dramacie, mam nadzieję, że nie będę go grał.
– Jakub Żółtaszek

Tekst Aniołów był dla mnie nowością. Najbardziej poruszyła mnie sama idea opisu dramatycznych wydarzeń poprzez epicki styl, z dużym poczuciem humoru i wdziękiem. Tragiczne okoliczności zmieniają się w przygodę. Poza tym jest to wspaniały materiał do pracy.
– Polina Chabatarova

Mój bohater jest z pozoru ułożony i żyje w zgodzie z moralnymi zasadami, jednak toczy wewnętrzną walkę ze swoimi pragnieniami. Staram się myśleć o Joe jak o zagubionym koledze, któremu jestem w stanie pomóc znaleźć swoją drogę.
– Maciej Kamiński

Bardzo spodobał mi się realizm dialogów, ich codzienność, może to też sprawa dobrego tłumaczenia. No i przede wszystkim jest to bardzo zabawny tekst. Im jednak bardziej się w niego wgryzam, tym więcej zaczynam czuć w nim patosu.
– Michał Badeński

Sztuka Tony’ego Kushnera to duże wyzwanie aktorskie, a biorąc pod uwagę, że to dyplom – duży potencjał i możliwości na stworzenie wyrazistych ról. Z każdym kolejnym czytaniem utwierdzałem się w przekonaniu, że będzie to „kopalnia”, w której będziemy stale odkrywać coś nowego.
– Kacper Kujawa

„Anioły…” w ustach młodych ludzi zyskują lekkość, która w zderzeniu z opowieścią o chorobie i śmierci, staje się zaskakująco rozdzierająca emocjonalnie. Postać Harper daje mi możliwość głębokiego rozpoznania współczesnych znaczeń kobiecości.
– Zofia Justyńska

Po pierwszym czytaniu kupiłem sobie atlas zaświatów. Po serialu wiedziałem, że zagram Roya. Gram Priora. Teraz jestem prorokiem i błogosławię Was. Oto mój wkład do tak zwanej Teologii. Nie wyobrażałem sobie, że popadnie w obłęd może być takie trudne.
– Marek Puchowski


„ANIOŁY W AMERYCE” są dwuczęściowym, ośmioaktowym utworem dramatycznym. Czas trwania utworu to około sześć godzin i czterdzieści minut. Autor udzielił zgody dla tej produkcji (i wyłącznie tej produkcji), aby dokonać skrótów. Zmiany w tekście zostały wprowadzone bez bezpośredniego udziału autora.

Przejdz do menu stopki
  • uczelnia
    • Aktualności
    • Jubileusz 70-lecia
    • Władze AST
    • Statut Uczelni
    • Struktura Uczelni
    • Pełnomocnik Rektora ds. Osób z Niepełnosprawnościami
    • Skład Senatu
    • Rzecznicy ds. etyki
    • Równe traktowanie
    • Absolwenci
    • Habilitacje
    • Doktoraty
    • Program ERASMUS+
    • Współpraca zagraniczna
    • Fundacja Sceny im. St. Wyspiańskiego
    • Zamówienia publiczne
    • Projekty realizowane przez AST
    • Projekty unijne
    • Dane osobowe (RODO)
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa witryny
  • studenci
    • Wydział Aktorski (WA)
    • Wydział Reżyserii i Dramaturgii (WRD)
    • Regulamin studiów
    • Dom studencki
    • Organizacja roku
    • Kodeks Etyki Studenta
    • Odpłatność za studia
    • Świadczenia dla studentów
    • Dziekanat
    • Sylabusy archiwum
  • kandydaci
    • Wydział Aktorski
    • Wydział Reżyserii i Dramaturgii
    • Kontakt
  • pracownicy
    • Informacje ogólne
    • Sprawy socjalne
    • Konkursy na stanowiska nauczycieli akademickich
    • Oferty pracy
    • Nauczyciele akademiccy
    • Pracownicy administracyjni i techniczni
    • NSZZ „Solidarność” w AST w Krakowie
    • Okresowa ocena osiągnięć pedagogów
    • ZIP
    • Poczta e-mail
    • Kampania: Rowerem do pracy
  • biblioteka
    • Aktualności
    • Informacje ogólne o zbiorach
    • Katalog biblioteki AST
    • Archiwum spektakli AST
    • Przydatne linki
    • Absolwenci i pedagodzy AST – materiały archiwalne
    • Kronika AST w Krakowie za lata 2005-2015
    • Wykaz artykułów prasowych dotyczących absolwentów i pedagogów AST/PWST w Krakowie (w zbiorach AST W Krakowie)
    • Dublety
    • Mówić wierszem
  • teatr ast
    • Repertuar
    • Spektakle
    • Bilety
    • Sceny
    • Wynajem sal
    • Partnerzy i instytucje współpracujące
    • Sponsoring
  • kontakt
  • Polityka prywatności
  • Deklaracja dostępności
  • Mapa witryny
INFORMACJA DOTYCZĄCA PLIKÓW COOKIES Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie, dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.Akceptuję