Przejdz do treści
  • facebook
  • instagram
  • youtube
  • vimeo
Akademia Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w KrakowieAkademia Sztuk Teatralnych
  • bip
  • Usos
  • EN
  • KSIĘGARNIA
Logo UE
  • Kraków
  • Wrocław
  • Bytom
  • Uczelnia
  • Studenci
  • Kandydaci
  • Pracownicy
  • Teatr AST
  • Pracownia Dramaturgiczna
  • Forum Młodej Reżyserii
  • Biblioteka
  • Kontakt

ORESTEIA | REŻ. MICHAŁ ZADARA

Plakat do spektaklu pt. Oresteia. Na plakacie znajduje się grafika stylizowana na dziecięcy rysunek. Na pierwszym planie trzy postaci w jaskrawych kolorach: różowym, zielonym i pomarańczowym. W górnym lewym rogu fragmenty trzech postaci. W prawym górnym rogu fragment greckiej kolumny. W różnych miejscach grafiki widoczne są plamy krwi. Powyżej grafiki znajdują się informacje o twórcach spektaklu oraz logo Akademii Sztuk Teatralnych.

Spektakl dyplomowy studentek i studentów IV r. Wydziału Aktorskiego AST w Krakowie.

Reżyseria/zarządzanie procesami twórczymi: Michał Zadara
Scrum Masters (II WRD): Barbara Bendyk, Weronika Zajkowska,
Krzysztof Zygucki
Tłumaczenie: Michał Zadara, Weronika Zajkowska, Krzysztof Zygucki, Barbara Bendyk, Bartosz Cwaliński, Filip Lipiecki
Współpraca przy kostiumach: Maja Piołunkowska, Daria Krawczyk

Obsada:
Część I AGAMEMNON
STRAŻNIK / HEROLD / AGAMEMNON / AJGISTOS – Kamil Pudlik
KLITAJMESTRA – Agnieszka Kijewska
KASANDRA – Angelika Smyrgała
CHÓR – Bartosz Cwaliński, Bartłomiej Deklewa, Filip Lipiecki
Część II OFIARNICE
ORESTES – Bartłomiej Deklewa
PYLADES – Filip Lipiecki
ELEKTRA/CYLISSA/AJGISTOS – Karolina Bednarek
KLITAJMESTRA – Wiktoria Krążek
SŁUGA – Bartosz Cwaliński
CHÓR – Agnieszka Kijewska, Angelika Smyrgała, Marta Piętka
Część III ŁASKAWE
PYTIA/ORESTES – Bartosz Cwaliński
APOLLO – Filip Lipiecki
DUCH KLITAJMESTRY – Wiktoria Krążek
ATENA – Angelika Smyrgała
URZĘDNIK SĄDU – Bartłomiej Deklewa, Agnieszka Kijewska
CHÓR FURII/ŁASKAWYCH – Marta Piętka, Kamil Pudlik, Karolina Bednarek


Premiera: 8 lutego 2023 r., godz. 19:00
Scena im. Jerzego Treli (210) | ul. Straszewskiego 22
Czas trwania: 180 min. (2 przerwy)
Kategoria wiekowa: od 16. roku życia

kup bilet on-line: https://bilety.ast.krakow.pl/
Informacja: Dział Teatru AST i promocji
tel. 12 362 71 30, bilety@ast.krakow.pl

W treści spektaklu występują opisy brutalnych morderstw.
W dwóch scenach pojawia się huk wystrzału z pistoletu.

na białym tle czarna grafika symbol osoby z niepełnosprawnoscią ruchowąUprzejmie prosimy osoby o szczególnych potrzebach związanych z niepełnosprawnością o wcześniejszy kontakt z Kasą Biletową Teatru AST.
Na spektaklu możemy gościć 5-6 osób poruszających się na wózku – ze względu na układ widowni prosimy o wcześniejsze zgłoszenie do Działu Teatru AST
i promocji.
Wjazd na widownię dla osób poruszających się na wózkach jest możliwy przy użyciu platformy schodowej od strony sali 209.


Oresteia to inscenizacja równocześnie bardzo wierna wobec oryginału, jak i radykalnie współczesna. Jest to spektakl aktywnie współtworzony przez aktorki i aktorów, przez co Ajschylos brzmi aktualnie i bezczasowo. Równocześnie ta inscenizacja realizuje antyczną zasadę inscenizacji tragedii, według której jeden aktor odgrywał kilka postaci. Aby być jak najbliżej Ajschylosowego pierwowzoru, twórcy korzystają z oryginalnego tekstu w grece, tłumaczonego na potrzeby tego spektaklu na nowo.

Michał Zadara wprowadza do teatru nowatorski paradygmat współpracy – Scrum. Jest to schemat efektywnego współdziałania stosowany w zarządzaniu projektami. Ten zestaw praktyk składa się ze spotkań, ról i narzędzi, które pomagają zespołom pracującym nad złożonymi problemami – jak stworzenie spektaklu teatralnego – lepiej zarządzać czasem i organizować pracę.

Rezygnując z wielu czynności tradycyjnie przypisanych reżyser/kom i aktor/kom, artysta otwiera się na podmiotowość wszystkich osób uczestniczących w procesie, oferując im partnerskie relacje oraz konkretny schemat organizacji procesów twórczych, w którym współpracujące zespoły studenckie, producenckie i techniczne uczą się skutecznie realizować spektakl.


– Jakie jest przesłanie Orestei?
Ajschylos pokazuje nam, że proces prawny to tak naprawdę skomplikowany kompromis, a nie idealny wynik sprawy. Ajschylos jest zaskakujący i szokujący. Ja jako artysta dużo pracuję z prawem, duża część moich wypowiedzi artystycznych wyrażona jest językiem prawa i w medium prawa. Co więcej, w swojej pracy używam tego dyskursu  jako realnej siły, która może zmienić świat na lepsze.  Chciałbym więc, aby na koniec Ajschylos dał nam jednoznaczną reklamę mocy i czystości prawa, ale on tej przyjemności mi nie sprawił. A ja idę za tekstem i nie naginam go dla moich potrzeb. Na koniec Orestei Ajschylos pokazuje nam, że proces prawny ma wiele zalet – przerywa cykl zemst, daje stronom okazję, by w pełni wyartykułowały swoje racje, ale nie jest – i nigdy nie miał być, bo nie może – czysty, stuprocentowy i doskonały. Jest oparty na setkach małych decyzji, kompromisów, niedoskonałości i pomyłek.  Jego wynik zawsze jest niezadowalający. Znamy to z rzeczywistości.  Proces prawny nigdy nie przyznaje komuś stuprocentowej racji albo sprawiedliwości.

– A my chcielibyśmy te sto procent jakoś osiągnąć.
Sto procent można osiągnąć wyłącznie na drodze przemocy. Niedoskonała sprawiedliwość albo przemoc – oto alternatywa. Albo sto procent racji, sprawiedliwość i rozlew krwi, albo bardzo kosztowny i niedoskonały proces, który po drodze krzywdzi ludzi i  dopuszcza do głosu osoby, które na ten głos nie zasługują. Ale ten proces daje ofiarom szansę wyrażenia swoich racji i częściowego odzyskania godności bez narażenia się na kontynuację cyklu zemsty.

fragment wywiadu z reżyserem Michałem Zadarą autorstwa Mileny Kuchni

  • Na czerwonym tle z plątaniny dłoni wyłania się twarz młodej kobiety o brązowych oczach i ciemnych, krótkich włosach.
    Karolina Bednarek
  • XD
    Bartosz Cwaliński
  • Na czerwonym tle twarz młodego, niebieskookiego mężczyzny w plątaninie dłoni.
    Bartłomiej Deklewa
  • Agnieszka Kijewska
  • Na czerwonym tle
    Wiktoria Krążek
  • Filip Lipiecki
  • Na czerwonym tle twarz młodej kobiety o zielonych oczach i ciemnych, długich włosach. Twarz otacza plątanina dłoni
    Marta Piętka 
  • Kamil Pudlik
  • Angelika Smyrgała
  • Na ciemnoczerwonym tle greckie imiona tworzą drzewo genealogiczne Orestesa z rodu Atrydów. Zdjęcie pochodzi z programu do spektaklu Oresteia
    Drzewo rodu Atrydów
fot. Sylwia Matyja
  • Zdjęcie ze spektaklu ORESTEIA. Wnętrze sali teatralnej. Trzy kobiety w fartuchach oraz mężczyzna i kobieta ubrani na czarno z uwagą obserwują młodzieńca w stroju o charakterze militarnym ze sztyletem w ręku. Na podłodze widoczny prostokąt oraz słój z zapaloną świecą, wokół którego rozsypane są płatki kwiatów. Tło stanowi szara ściana z napisanymi kredą imionami z greckiej tragedii.
  • Zdjęcie ze spektaklu „Oresteia". Wnętrze sali teatralnej, w półmroku stoi młoda długowłosa kobieta w ciemnym stroju i białych butach na koturnach.  Ma twarz wykrzywioną grymasem wściekłości i usta otwarte jak do krzyku. Kobietę obserwuje siedzących za nią na podeście trzech młodych mężczyzn w czarnych strojach z zawieszonymi na szyjach identyfikatorami. Scenografię dopełnia drewniana surowa konstrukcja i znajdujący się u stóp kobiety boombox.
  • Zdjęcie ze spektaklu "Oresteia". Wnętrze sali teatralnej. Na pierwszym planie młody człowiek w rozchełstanej białej koszuli, luźno zwisającym czarnym krawacie i czarnych spodniach. Mężczyzna ma półdługie kręcone włosy i wąsy. Na czole i rozłożonych szeroko rękach widoczne są plamy krwi. Za nim dwie ławki i krzesła. Na jednym z nich stoi młoda ciemnowłosa kobieta w czarnych spodniach i luźnej szarej marynarce. Po jej prawej i lewej stronie stoją dwie młode osoby w czarnych strojach i ciemnych okularach trzymające przed sobą karki z napisami. Scenografię dopełnia szara ściana, na której widoczne są ślady krwi i napisane białą kredą greckie imiona. Niektóre z imion zostały przekreślone..

Dziękujemy następującym osobom za konsultacje specjalistyczne:
prof. Oliver Taplin (Oxford University), prof. Jeremy Lefkowitz (Swarthmore College), Jacek Dubois, Waldemar Raźniak (Narodowy Stary Teatr)


Nagrody i wyróżnienia na 41. FESTIWALU SZKÓŁ TEATRALNYCH W ŁODZI

  • I Nagroda Aktorska dla Kamila Pudlika
  • Wyróżnienie oraz Nagroda Związku Artystów Scen Polskich ZASP „Deska Sceniczna” dla Karoliny Bednarek
  • Nagroda im. Zbigniewa Zapasiewicza „Zapasowa maska” ufundowana przez Związek Zawodowy Aktorów Polskich ZZAP dla Agnieszki Kijewskiej
  • Nagroda im. Zbigniewa Zapasiewicza „Zapasowa maska” ufundowana przez Związek Zawodowy Aktorów Polskich ZZAP Bartłomieja Deklewy
  • Nagroda Gazety Festiwalowej TUPOT „Złota Żyleta” dla Angeliki Smyrgały

Nagroda na INTERNATIONAL FESTIVAL OF THEATRE SCHOOLS ISTROPOLITANA PROJECT 2023 w Bratysławie: Award for REMARKABLE THEATRICAL ACHIEVEMENT

Grafika przedstawiająca białego orła w koronie, obok czarnymi literami napis Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Udział w festiwalu dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

Przejdz do menu stopki
  • uczelnia
    • Aktualności
    • Jubileusz 70-lecia
    • Władze AST
    • Statut Uczelni
    • Struktura Uczelni
    • Pełnomocnik Rektora ds. Osób z Niepełnosprawnościami
    • Skład Senatu
    • Rzecznicy ds. etyki
    • Równe traktowanie
    • Absolwenci
    • Habilitacje
    • Doktoraty
    • Program ERASMUS+
    • Współpraca zagraniczna
    • Fundacja Sceny im. St. Wyspiańskiego
    • Zamówienia publiczne
    • Projekty realizowane przez AST
    • Projekty unijne
    • Dane osobowe (RODO)
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa witryny
  • studenci
    • Wydział Aktorski (WA)
    • Wydział Reżyserii i Dramaturgii (WRD)
    • Regulamin studiów
    • Dom studencki
    • Organizacja roku
    • Kodeks Etyki Studenta
    • Odpłatność za studia
    • Świadczenia dla studentów
    • Dziekanat
    • Sylabusy archiwum
  • kandydaci
    • Wydział Aktorski
    • Wydział Reżyserii i Dramaturgii
    • Kontakt
  • pracownicy
    • Informacje ogólne
    • Sprawy socjalne
    • Konkursy na stanowiska nauczycieli akademickich
    • Oferty pracy
    • Nauczyciele akademiccy
    • Pracownicy administracyjni i techniczni
    • NSZZ „Solidarność” w AST w Krakowie
    • Okresowa ocena osiągnięć pedagogów
    • ZIP
    • Poczta e-mail
    • Kampania: Rowerem do pracy
  • biblioteka
    • Aktualności
    • Informacje ogólne o zbiorach
    • Katalog biblioteki AST
    • Archiwum spektakli AST
    • Przydatne linki
    • Absolwenci i pedagodzy AST – materiały archiwalne
    • Kronika AST w Krakowie za lata 2005-2015
    • Wykaz artykułów prasowych dotyczących absolwentów i pedagogów AST/PWST w Krakowie (w zbiorach AST W Krakowie)
    • Dublety
    • Mówić wierszem
  • teatr ast
    • Repertuar
    • Spektakle
    • Bilety
    • Sceny
    • Wynajem sal
    • Partnerzy i instytucje współpracujące
    • Sponsoring
  • kontakt
  • Polityka prywatności
  • Deklaracja dostępności
  • Mapa witryny
INFORMACJA DOTYCZĄCA PLIKÓW COOKIES Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie, dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.Akceptuję