Beniamin Bukowski

Reżyser, dramatopisarz, dramaturg. Absolwent MISH UJ (historia sztuki, filozofia) i Wydziału Reżyserii Dramatu AST w Krakowie. Doktorant Instytutu Filozofii UJ. Od kwietnia 2021 roku zastępca dyrektora ds. artystycznych Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie.

Stypendysta m.in. Nowego Teatru w Warszawie, Residenztheater w Monachium, Teatru im. W. Siemaszkowej w Rzeszowie, Stypendium „Młodsza Polska” MKiDN, Stypendium Twórczego Miasta Krakowa, laureat kilkunastu polskich i zagranicznych konkursów reżyserskich i dramaturgicznych.

Do jego najważniejszych realizacji reżyserskich należą: „Arianie” oraz „Baśń o wężowym sercu” w Narodowym Starym Teatrze im. H. Modrzejewskiej w Krakowie, „Niesamowici bracia Limbourg” (Teatroteka WFDiF), „Mosdorf. Rekonstrukcja” w Teatrze Nowym w Poznaniu czy „Zofia” Ani Wakulik w Teatrze Powszechnym w Warszawie.

Jego dramaty były tłumaczone na języki: angielski, niemiecki, francuski, białoruski, ukraiński, gruziński i węgierski.

Ważniejsze nagrody dramaturgiczne:

  • Sztuka „Mazagan. Miasto” w finale Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej (2020 – wyniki finału w jesieni);
  • II miejsce w Konkursie na Sztukę dla Dzieci i Młodzieży organizowanym przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu za tekst „Miasto” (2020);
  • Stypendium i rezydentura Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie (2020);
  • Stypendium MKiDN Kultura w Sieci (2020);
  • Stypendium i rezydentura w Residenztheater w Monachium (sezon 2019/2020) przyznana przez Theater Basel;
  • Stypendium Twórcze Miasta Krakowa (2019);
  • Nagroda Główna im. Joanny Chojki-Puzyny Festiwalu Nowego Teatru w Rzeszowie dla spektaklu „Staff Only”, reż. K. Kalwat (2019);
  • Wyróżnienie honorowe dla tekstu „Dorosło” w Konkursie na Sztukę dla Dzieci i Młodzieży (2019);
  • Stypendium i rezydencja artystyczna Nowego Teatru w Warszawie (2018);
  • Nagroda Francuskiego Ministerstwa Kultury i centrum przekładu dramatycznego Maison Antoine Vitez dla przekładu francuskiego „Niesamowitych braci Limbourg” (2017);
  • Sztuka „Pan Śmierć” zakwalifikowana do druku w „Nowych Sztukach dla Dzieci i Młodzieży” po 28. Konkursie na Sztukę dla Dzieci i Młodzieży organizowanym przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu (2017);
  • Nagroda za najlepszy debiut dramaturgiczny w Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej (2017) za tekst dramaturgiczny trzech spektakli;
  • Spektakl „Mosdorf. Rekonstrukcja” zakwalifikowany do Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej (2017);
  • Spektakl „Triatlon” zakwalifikowany do Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej (2017);
  • Spektakl „Niesamowici bracia Limbourg” zakwalifikowany do Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej (2017);
  • Półfinalista Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej za teksty „Mazagan. Miasto” (2016) i „Mosdorf. Rekonstrukcja” (2017);
  • Laureat konkursu dramaturgicznego Polowanie na Motyle organizowanego przez Teatr Ochoty w Warszawie (2016);
  • III miejsce w międzynarodowym konkursie dramaturgicznym „Talking About Borders” organizowanym przez Staatstheater w Norymberdze za tekst „Mazagan. Miasto”;
  • II miejsce w konkursie dramaturgicznym Teatroteki WFDiF i ZAiKSu za tekst „Odkrycie Europy”, nagrodzona sztuka została zrealizowana w formie teatru telewizji (2016);
  • II miejsce w 27. Konkursie na Sztukę dla Dzieci i Młodzieży organizowanym przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu za tekst „Sztuka bez babci” (2016);
  • Laureat Jury Alternatywnego (Jury Publiczności) i finalista Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej za tekst „Niesamowici bracia Limbourg” (2015);
  • Wystawienie „Niesamowitych braci Limbourg” wygrało konkurs „Dramat w szkole” towarzyszący Gdyńskiej Nagrodzie Dramaturgicznej (2015).

Ważniejsze nagrody reżyserskie:

  • Silver Remi Award dla filmowej adaptacji spektaklu „Niesamowici bracia Limbourg” podczas WorldFest Houston (2019);
  • Nagroda Publiczności festiwalu Teatroteka Fest organizowanego przez ZAiKS, WFDiF i Akademię Teatralną w Warszawie za spektakl „Niesamowici bracia Limbourg” (2019);
  • Spektakl „Gwido. Hrabia Blezu” zakwalifikowany do konkursu Klasyka Żywa organizowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2019);
  • Finalista Sceny Nowej Dramaturgii w Rzeszowie z tekstem Michała Łukowicza „Superbohater” (2019);
  • Stypendium i rezydencja artystyczna Nowego Teatru w Warszawie (2018);
  • Stypendium Młoda Polska Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2018);
  • Spektakl „Mosdorf. Rekonstrukcja” zakwalifikowany do Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej (2017);
  • Laureat Krakowskiej Giełdy Teatralnej za koncepcję reżyserską i czytani performatywne autorskiego tekstu „Mazagan. Miasto” (2017);
  • Nagroda Publiczności dla spektaklu „Mosdorf. Rekonstrukcja” na Festiwalu Młodego Teatru mTeatr w Koszalinie (2017);
  • Nagroda Główna Prezydenta Miasta Olsztyna dla monodramu „Zofia” wg Anny Wakulik podczas IV Olsztyńskich Spotkań Jednego Aktora Solo (2016);
  • Nagroda Indywidualna przewodniczącego jury Wiesława Gerasa dla monodramu „Zofia” wg Anny Wakulik podczas IV Olsztyńskich Spotkań Jednego Aktora Solo (2016);
  • Nagroda Indywidualna członka jury Andrzeja Bartnikowskiego dla monodramu „Zofia” wg Anny Wakulik podczas IV Olsztyńskich Spotkań Jednego Aktora Solo (2016);
  • Nagroda X Oddziału ZASP Stowarzyszenia Polskich Artystów Teatru, Filmu, Radia i Telewizji dla monodramu „Zofia” wg Anny Wakulik podczas 31. Spotkań Teatrów Jednego Aktora w Toruniu (2016);
  • Finalista konkursu „Debiut w Studio” na koncepcję reżyserską spektaklu dla Teatru Studio w Warszawie za opracowanie „Podwyżki” G. Pereca (2014).

Inne nagrody teatralne:

  • „Najlepszy tekst niepolskojęzyczny w sezonie 2018/2019” w plebiscycie miesięcznika Teatr wg Witolda Mrozka dla „Staff Only”, reż. K. Kalwat, Biennale Warszawa
  • „Najlepszy teatr telewizji w sezonie 2018/2019” w plebiscycie miesięcznika Teatr wg Anety Kyzioł („Polityka”) dla „Niesamowitych braci Limbourg”, Teatroteka WFDiF, reż. własna;
  • „Najlepszy spektakl teatru offowego w sezonie 2018/2019” w plebiscycie miesięcznika Teatr wg Jacka Sieradzkiego („Dialog”) dla spektaklu „Mazagan. Miasto”, reż. własna, Teatr Żydowski w Krakowie;
  • „Najlepszy spektakl teatru offowego w sezonie 2018/2019” w plebiscycie miesięcznika Teatr – wyróżnienie – wg Henryka Mazurkiewicza (teatralny.pl) dla spektaklu „Mazagan. Miasto”, reż. własna, Teatr Żydowski w Krakowie;
  • Nagroda im. Sławomira Świontka za pracę „Teatr jako doświadczenie. Próba analizy zagadnienia w perspektywie filozofii sztuki Johna Deweya” w konkursie organizowanym przez Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego (Warszawa 2017);
  • Grand Prix w konkursie na najlepszą recenzję spektaklu dla dorosłych prezentowanego w ramach trzeciej edycji ,,Maskarady Przeglądu Teatrów Ożywionej Formy” organizowanej przez Teatr Maska (Rzeszów 2012).