Jacek Romanowski

Profesor sztuk teatralnych (17.01.2013), Sztuki Filmowe i Teatralne.

W teatrach, filmach i telewizji zagrałem ok. 150 ról. Pracowałem etatowo w Teatrze im. J. Kochanowskiego w Opolu, w Starym Teatrze w Krakowie (obecnie Narodowy Stary Teatr), gościnie w krakowskich teatrach: im. J. Słowackiego, STU, Ludowym, Bagateli, Nowym i warszawskim Teatrze Rozmaitości TR. Grywam w repertuarze klasycznym i współczesnym od antycznych tragedii po współczesny dramat postmodernistyczny, powierzano mi role farsowe, komediowe, dramatyczne, szczególnie sobie cenię role pisane wierszem klasycznym; występuję też w spektaklach muzycznych, prezentując moje możliwości wokalne. Nagrałem kilkaset audycji radiowych.

1. Goneryla – Król Lear W. Szekspir , reż. J. Klata, Narodowy Stary Teatr (2014). Udział w festiwalach: Gdańsk, Wenecja, Pekin, Petersburg.
2. Ojciec – Murzyni we Florencji, Vedrana Rudan, reż. I. Kempa, Teatr Nowy w Krakowie (2018). Udział w festiwalach: Warszawskie Spotkania Teatralne, Boska komedia w Krakowie, Kaliskie Spotkania Teatralne.
3. Dorwać mistrza Radwana scenariusz, reżyseria, prowadzenie, wykonanie utworów muzycznych; Akademia Sztuk Teatralnych w Krakowie (2018).
4. Jacyś złośliwi bogowie zakpili z nas sobie okrutnie, Teatr Radio Kraków, reż. D. Segda (2018).
5. Edward Kawecki – Panny z Wilka, J. Iwaszkiewicz, reż. A. Glińska, Narodowy Stary Teatr (2018). Udział w festiwalach: Lubelskie Spotkania Teatralne, Warszawskie Spotkania Teatralne, Festiwal Sztuki Aktorskiej w Kaliszu, Boska Komedia w Krakowie, Opolskie Konfrontacje Klasyki.
6. Cykl czytań performatywnych dramatów Czechowa: Wujaszek Wania, Iwanow, reż. A. Glińska, Narodowy Stary Teatr (2019), streaming.
7. Ojciec – film fabularny pt. Podróż, reż. A. i W. Sasnalowie (2020).
8. Ksiądz – Ci co mnie niosą, S. Mrożek, reż. Artur Więcek , Teatr Stu Kraków (2020).
9. Zbigniew Herbert Kochana Wisełko, najdroższy Zbyszku, T. Nyczek na podst. korespondencji Wisławy Szymborskiej i Zbigniewa Herberta, reż. M. Grabowski, Narodowy Stary Teatr (2020).
10. Czebuytykin – 3 siostry, A. Czechow, reż. Luk Perceval, koprodukcja TR Warszawa/Narodowy Stary Teatr (2021). Udział w festiwalach Pilzno (Czechy), Dialog – we Wrocławiu, Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Łodzi, Boska Komedia w Krakowie.

Nagrody: nagroda I stopnia Rektora AST 2018, nagroda. im. Ireny i Tadeusza Byrskich na Festiwalu Dwa Teatry w Sopocie, nagroda im. Romany Bobrowskiej Polskie Radio Kraków (2020),
Nagroda Teatralna im. St. Wyspiańskiego (2018) – przyznana przez Prezydenta Miasta Krakowa.

Od wielu lat prowadzę przedmiot „Wiersz” – głównie na I roku (czasem na II). Pomagam studentom zdobyć umiejętność posługiwania się wierszem na scenie. Pracujemy nad monologami klasycznymi (pisanymi 11-to i 13-to zgłoskowcami- Mickiewicz, Słowacki, Szekspir, Byron) i wierszami współczesnymi (Szymborska, Miłosz, Herbert, Różewicz). Tematem ćwiczeń są też dialogi wierszem. Praca ma charakter zespołowy próbujemy konstruować sytuacje sceniczne oparte na tekstach poetyckich, staramy się posługiwać „ćwiczebnym” ruchem scenicznym. Właściwy rytm wypowiedzi i wyrazistość słowa to podstawa tej pracy.

Jestem kierownikiem projektu realizowanego w AST (od 2019 r.) w ramach III osi priorytetowej Szkolnictwo Wyższe dla gospodarki i rozwoju Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (numer i nazwa działania: 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych): „Kierunek Przyszłość – w odpowiedzi na oczekiwania społeczności akademickiej i rynku”. Instytucja prowadząca: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

Kierownictwo projektu badawczego nr DZSt/PB/WA/2015/8 realizowanego ze środków przeznaczonych na działalność statutową Uczelni: „Analiza kinetyczna wybranych ćwiczeń akrobatycznych wykonywanych przez studentów PWST” .

„Efektywność uczenia się wybranych czynności ruchowych realizowanych przez studentów PWST w Krakowie w zależności od poziomu kondycyjnych i koordynacyjnych zdolności motorycznych” publikacja w Zeszytach Naukowych 2015/7.

Dostosowanie metod kształcenia w zakresie nauczania wiersza do sytuacji pandemicznej – niemal z dnia na dzień zmuszeni zostaliśmy do pracy on-line. Powstała zatem konieczność przeformułowania wieloletnich, sprawdzonych w praktyce i przynoszących efekty sposobów pracy nad tekstem, komunikacji ze studentem, pracy indywidualnej i zespołowej, przygotowania prezentacji egzaminacyjnej.

Ponadto: Politechnika Krakowska, Podyplomowe przygotowanie pedagogiczne do zawodu nauczyciela – dwa semestry (bieżący i poprzedni letni) warsztaty z retoryki i emisji głosu?

Pełnienie funkcji mentora (pedagoga prowadzącego indywidualny tok studiów) p. Piotra Głowackiego.

Trzykrotna prezentacja pokazów egzaminacyjnych studentów w ramach Salonu Poezji Anny Dymnej (Teatr im. J. Słowackiego oraz Narodowy Stary Teatr).