14. FMR 2024

WERDYKT JURY 14. FORUM MŁODEJ REŻYSERII z dnia 17 listopada 2024 r.

Skład Jury:
Dorota Ignatjew – dyrektorka Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie,
Wojciech Faruga – dyrektor Teatru Dramatycznego im. Gustawa Holoubka w Warszawie
Michał Kotański – dyrektor naczelny i artystyczny Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach, dyrektor Teatru Telewizji.

Jury pragnie docenić wysoki poziom artystyczny obydwu propozycji reprezentujących kierunek reżyserii teatru lalek Akademii Teatralnej, Filii w Białymstoku.

Po obejrzeniu 14 spektakli konkursowych przyznało następujące nagrody:

Wyróżnienie w wysokości 1000 złotych dla EUGENII BALAKIREVY z Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie, za tekst i reżyserię spektaklu „zła krew”

NAGRODA VERBA Stowarzyszenia Autorów ZAiKS propagująca walory literackie i szczególną wrażliwość na słowo w wysokości 4000 złotych dla JULII NOWAK z Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie za spektakl „wszyscy skończymy jak frajerzy czyli hymn wczesnego kapitalizmu

🏆 NAGRODA DLA DRAMATURGA/DRAMATURŻKI w wysokości 20 000 złotych ze środków Funduszu Promocji Kultury Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego dla DOMINIKI PRZYBYSZEWSKEJ z Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie za dramaturgię do spektaklu „Retusz

🏆 NAGRODA DLA REŻYSERA/REŻYSERKI w wysokości 20 000 złotych ze środków Funduszu Promocji Kultury Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego dla KLAUDII GĘBSKIEJ z Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie za reżyserię spektaklu „pieśni piekarzy polskich”

🏆 Nagroda Teatru Telewizji – rejestracja telewizyjna spektaklu
Spektakl „pieśni piekarzy polskich” w reż. KLAUDII GĘBSKIEJ z Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie

🏆 Debiut TR Warszawa
JULIA NOWAK / Akademia Sztuk Teatralnych w Krakowie / spektakl „wszyscy skończymy jak frajerzy, czyli hymn wczesnego kapitalizmu”
MAX NOWOTARSKI / Akademia Sztuk Teatralnych w Krakowie / JAMU/ „Ja też chcę nauczyć się zabijać ludzi, proszę pomóżcie mi, czyli przemoc jest też okej”

Nagroda Teatru Potem-o-tem w postaci możliwości prezentacji spektaklu w siedzibie Teatru w Warszawie
MAGDALENA DĄBROWSKA / Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza Filia w Białymstoku / spektakl „Helena”

Nagroda Teatru Dramatycznego w Warszawie – prezentacja prac na Warszawskich Spotkaniach Teatralnych
– „FAME MMA” | reż. Kamil Białaszek | Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie
– „Ja też chcę nauczyć się zabijać ludzi, proszę pomóżcie mi, czyli przemoc jest też okej” | reż. Max Nowotarski | Akademia Sztuk Teatralnych w Krakowie / JAMU
– „wszyscy skończymy jak frajerzy, czyli hymn wczesnego kapitalizmu” | reż. Julia Nowak | Akademia Sztuk Teatralnych w Krakowie
– „Retusz” | reż. Dominika Przybyszewska | Akademia Sztuk Teatralnych w Krakowie
– „pieśni piekarzy polskich” | reż. Klaudia Gębska | Akademia Sztuk Teatralnych w Krakowie

Nagroda specjalna „WyspianKiss” Teatru Śląskiego im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach: zaproszenie do zrealizowania szkiców scenicznych podczas Finału Szkoły Pisania Sztuk Teatru Śląskiego:
ELIASZ NIEZGODA / Akademia Sztuk Teatralnych w Krakowie (Pracownia Dramaturgiczna)
DOMINIK GORBACZYŃSKI / Akademia Sztuk Teatralnych w Krakowie (Pracownia Dramaturgiczna)
JULIA NOWAK / Akademia Sztuk Teatralnych w Krakowie
KLAUDIA GĘBSKA / Akademia Sztuk Teatralnych w Krakowie

Nagroda Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach w postaci Rezydencji Dramaturgicznej
WERONIKA ZAJKOWSKA / Akademia Sztuk Teatralnych w Krakowie (Pracownia Dramaturgiczna)

Nagroda dyrektora Teatru Nowego im. Izabelli Cywinskiej w Poznaniu zaproszenie do prezentacji w siedzibie Teatru/ DEBIUT
JULIA NOWAK / Akademia Sztuk Teatralnych w Krakowie
DOMINIK GORBACZYŃSKI / Akademia Sztuk Teatralnych w Krakowie (Pracownia Dramaturgiczna)
prezentacja jako spektakl towarzyszący:
MAGDALENA DĄBROWSKA / Akademia Teatralna Filia w Białymstoku / spektakl „Helena”
DOMINIKA PRZYBYSZEWSKA / Akademia Sztuk Teatralnych w Krakowie | spektakl „Retusz”

Nagroda Teatru Polskiego w Bydgoszczy
EUGENIA BALAKIREVA / Akademia Sztuk Teatralnych w Krakowie / spektakl „zła krew”

Nagroda Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie pn. „Nowy Świat” w postaci zaproszenia do realizacji spektaklu
EUGENIA BALAKIREVA / Akademia Sztuk Teatralnych w Krakowie / spektakl „zła krew”

Nagroda Dyrektora Teatru Łaźnia Nowa oraz Międzynarodowego Festiwalu Boska Komedia Bartosza Szydłowskiego w postaci zaproszenia do prezentacji w ramach Festiwalu:
MAGDALENA DĄBROWSKA / Akademia Teatralna Filia w Białymstoku / spektakl „Helena”
MAX NOWOTARSKI / Akademia Sztuk Teatralnych w Krakowie / „Ja też chcę nauczyć się zabijać ludzi, proszę pomóżcie mi, czyli przemoc jest też okej”
EUGENIA BALAKIREVA / Akademia Sztuk Teatralnych w Krakowie / spektakl „zła krew”
KLAUDIA GĘBSKA / Akademia Sztuk Teatralnych w Krakowie / spektakl „pieśni piekarzy polskich”

Nagrody Związku Artystów Scen Polskich:
Najlepsza Reżyserka: MAGDALENA DĄBROWSKA / Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza Filia w Białymstoku / spektakl „Helena”
Najlepszy Aktor: KACPER ROKOSZ / Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza Filia w Białymstoku / spektakl „Żywoty świętych osiedlowych” w reż. Vasila Dashkevicha
Najlepsza Dramaturżka: EUGENIA BALAKIREVA / Akademia Sztuk Teatralnych w Krakowie / spektakl „zła krew”

WSZYSTKIM NAGRODZONYM SERDECZNIE GRATULUJEMY



Hasło 14. Forum Młodej Reżyserii: „Wszystko, co widać” otworzyło przestrzeń do refleksji nad światem, który młodzi reżyserzy i dramaturdzy próbują pojąć i opisać w swoich spektaklach. Poprzez swoją twórczość eksplorują oni nie tylko widzialną rzeczywistość, ale także to, co ukryte – fascynacje, lęki, nadzieje. Dekonstruują język nazywania rzeczy i zjawisk, by formować go na nowo. Zadają pytania o tożsamość indywidualną i zbiorową, mierzą się z traumami osobistymi i pokoleniowymi, próbując zdefiniować swoje miejsce i miejsce każdego z nas w rzeczywistości pełnej niepokoju o przyszłość, politycznych konfliktów i realnej przemocy. Jednocześnie, patrząc z wrażliwością i czułością, próbują odkryć sens i piękno, nawet w najbardziej złożonych aspektach współczesności, zachęcając widzów do głębszej refleksji nad tym, co dostrzegają wokół siebie. Czy wyjdą z tej próby zwycięsko?

PROGRAM 14. FMR

plakat Forum Młodej Reżyserii, na czerwonym tle grafika: fragment wykutego z kamienia popiersia, z wnętrza głowy którego wyłaniają się kręgi przyjmujące kształt oka. W jego centrum, na czarnym tle białe litery fmr. W każdym rogu plakatu białym fontem informacje: 14 forum młodej reżyserii, data 15-17 listopada, logotyp AST oraz hasło forum #WszystkoCoWidać

PIĄTEK 15.11.2024

10:00 Blok Pracowni Dramaturgicznej
→ sala 204 / ul. Straszewskiego 22 / 240 min.

15:00 FAME MMA reż. Kamil Białaszek / AT w Warszawie
→ sala 313 / ul. Straszewskiego 22 / 60 min.

16:30 Lekkość reż. Wiktor Stypa / AT w Warszawie / Teatr im. L. Solskiego w Tarnowie
→ Scena im. St. Wyspiańskiego / ul. Straszewskiego 22 / 65 min.

18:00 Helena reż. Magdalena Dąbrowska / Filia AT w Białymstoku
→ sala 311 / ul. Straszewskiego 22 / 35 min

19:30 Répétition reż. Piotr Sędkowski / AST w Krakowie
→ Scena Klasyczna / ul. Warszawska 5 / 85 min.

21:00 OFF Ja też chcę nauczyć się zabijać ludzi, proszę, pomóżcie mi, czyli przemoc jest też okej reż. Max Nowotarski / AST w Krakowie /JAMU
→ Scena Eksperymentalna / ul. Warszawska 5 / 90 min.

21:00 Rozmowa z zespołami twórczymi
→ Scena Klasyczna / ul. Warszawska 5

SOBOTA 16.11.2024


10:00 Blok Pracowni Dramaturgicznej
→ sala 204 / ul. Straszewskiego 22 / 240 min.

15:00 ORESTEIA po polsku // reż. Piotr M. Wach / AST w Krakowie
→ Scena Klasyczna / ul. Warszawska 5 / 55 min.

16:00 wszyscy skończymy jak frajerzy, czyli hymn wczesnego kapitalizmu
reż. Julia Nowak / AST w Krakowie
→ sala gimnastyczna / ul. Warszawska 5 / 60 min.

18:00 Żywoty świętych osiedlowych
reż. Vasil Dashkevich / Filia AT w Białymstoku
→ Patio / ul. Straszewskiego 22 / 40 min.

19:00 Mireczek. Impresje na temat Dorosłych
Dzieci Alkoholików
reż. Tymoteusz Sarosiek / Filia AT w Białymstoku
→ Scena im. J. Treli / ul. Straszewskiego 22 / 60 min.

20:15 dom. reż. Erycze Herbut / Filia AST we Wrocławiu
→ Scena im. St. Wyspiańskiego / ul. Straszewskiego 22 / 45 min.

21:15 Rozmowa z zespołami twórczymi
→ sala 204 / ul. Straszewskiego 22

NIEDZIELA 17.11.2024

11:00 Retusz reż. Dominika Przybyszewska / AST w Krakowie
→ Scena Klasyczna / ul. Warszawska 5 / 70 min.

12:30 zła krew reż. Eugenia Balakireva / AST w Krakowie
→ Scena Eksperymentalna / ul. Warszawska 5 / 75 min.

15:15 pieśni piekarzy polskich reż. Klaudia Gębska / AST w Krakowie
→ Scena Klasyczna / ul. Warszawska 5 / 60 min.

17:15 Wszystko na sprzedaż reż. Patryk Warchoł / AT w Warszawie
→ sala 311 / ul. Straszewskiego 22 /45 min.

18:15 Odejście Głodomora reż. Siarhei Artsiomenka / Filia AST we Wrocławiu
→ sala 313 / ul. Straszewskiego 22 / 45 min.

19:15 –A—- / OFF reż. Ćma (Beata Szewczyk) / Filia AT w Białymstoku
→ sala 307 / ul. Straszewskiego 22 / 40 min.

19:15 Rozmowa z zespołami twórczymi
→ sala 204 / ul. Straszewskiego 22

20:30 Rozmowa panelowa o debiucie
→ sala 204 / ul. Straszewskiego 22

22:00 Ogłoszenie werdyktu jury
→ Scena im. St. Wyspiańskiego / ul. Straszewskiego 22


14. Forum Młodej Reżyserii to zbiór 14 prac konkursowych, 2 spektakli towarzyszących, pokazów Pracowni Dramaturgicznej i debat zarówno wokół sztuki, jak i rynku artystycznego. Zanurzymy się w pocztówki z przeszłości pokolenia, które wierzyło w przyszłość, skonfrontujemy się z głodem społeczeństwa, które pożera wytwory aparatu kontroli, a także uważnie przyjrzymy się perspektywie artystek i artystów, którzy próbują o nich opowiadać.
Odrzucimy klasyczną psychologię na rzecz narracji subwersywnych; proletariackiego musicalu, autofikcji, apokryfów i domysłów. Zawierzymy strategiom opowiadania, które rozbijają się o granice ciała, by za moment wrócić do historii domagających się czułości.

Forum Młodej Reżyserii w tym roku, a może i na dłużej, stanie się przestrzenią do stawiania pytań o to kto i co domaga się widzialności. Jakie subtelne pułapki wytwarza sprawna konstrukcja narracyjna? W jakim stopniu jesteśmy w stanie współodczuwać z cudzą opowieścią? Czy możemy ją zrozumieć, nie poddając jej zawłaszczającej sile interpretacji? W jakie relacje władzy uwikłane jest ciało na scenie? Czy w idei konkursu znajdzie się miejsce na przegląd?



UCZESTNICY 14.FORUM MŁODEJ REŻYSERII (nurt konkursowy i OFF)

JURY 14. FORUM MŁODEJ REŻYSERII